Jižní Čechy TEĎ - nejrychlejší zprávy z regionů
 
 
 

Kdy a kam

  • Trash Nightmare festival - Vol. 7

    sobota 19.10 17:00 - Písek, Divadlo pod čarou

    Hudební festival.

  • Barbora Poláková - Tour 2019

    sobota 19.10 19:00 - Strakonice, MěKS

    Koncert.

Zobrazit všechny události
 

Autobusy na trase Vodňany do Týna zruší nostalgické vláčky, jsou drahé

Vlakové nádraží Číčenice. , Autor: Mistopisy

Vlakové nádraží Číčenice.     Autor: Mistopisy

JIŽNÍ ČECHY – Je konec vlaků na trase Číčenice – Týn nad Vltavou. Romantika ustoupila ekonomice. Místo vláčků tady budou jezdit autobusy. Pro tuhle variantu se rozhodl Jihočeský kraj, který se snaží šetřit, kde se dá. Změny začnou platit už 15. prosince. Jízdní řád je už také navržený.

 „Princip našeho záměru spočívá v posílení autobusové linky Vodňany – Číčenice – Týn nad Vltavou o nové spoje, které pojedou i ve dnech pracovního klidu a samozřejmě budou navazovat na osobní železniční dopravu. Návrh jízdního řádu rozšířeného o uvedené autobusové linky byl rozeslán dotčeným obcím a k dispozici je rovněž na internetových stránkách www.jikord.cz. Připomínky k němu je možné uplatnit do 15. listopadu,“ vysvětlil krajský radní pro dopravu Antonín Krák.

České dráhy vykazují roční náklady na provoz osobních vlaků v úseku Číčenice – Týn nad Vltavou ve výši přes devět milionů korun, zatímco tržby dosahují pouhých 400 000 korun. To je nejnižší podíl tržeb na všech železničních tratích v kraji.  Daňoví poplatníci, včetně těch, kteří veřejnou dopravu nevyužívají, dotují přepravu jednoho cestujícího částkou až 290 korun, v průměru pak patnácti korunami na jeden ujetý kilometr.
Aby bylo možné pokrýt dotační potřeby Českých drah na rok 2014, je nutné zavést úsporná opatření na straně dopravce i objednatele dopravy – tedy kraje. „Nahrazením vlakových spojů autobusy ušetří kraj na dotacích pro regionální železniční dopravu  zhruba 3,7 milionu korun. Tato částka přispěje ke snížení nepoměru mezi požadavky národního železničního dopravce a reálnými možnostmi krajského rozpočtu,“ uvedl jihočeský hejtman Jiří Zimola.
Další výhoda při nasazení autobusů spočívá v přiblížení obcí cestujícím. Železniční zastávky na této trati jsou totiž od středu obcí vzdálené 0,4 až dva kilometry, zatímco ty autobusové jsou obvykle v jejich centru a je jich také podstatně více.
Jihočeský hejtman ale zároveň zdůraznil, že vedení kraje z takovéhoto opatření nemá radost. „V žádném případě se nejedná o rušení kolejové trati. Naopak, může se ukázat, že jde pouze o dočasné řešení,“ řekl s tím, že by byl raději, kdyby tradiční železniční ekologická doprava zažívala boom a renesanci. „Tomu tak ale není, lidé vlaky nejezdí a my, jako odpovědní hospodáři, nemůžeme opomíjet ekonomickou únosnost,“ dodal.   
Trať Číčenice – Týn nad Vltavou měří jednadvacet kilometrů a je na ní osm zastávek. V pracovní dny tu jezdí osm párů vlaků a ve dnech pracovního klidu pět. Průměrně motorový vůz vozí jen třináct až šestnáct osob, přičemž někde jejich počet klesá na šest až osm. A právě tato nízká frekvence cestujících, společně se souběhem silnice s železniční tratí, změnu dopravního konceptu z vlakového na autobusový umožňuje.
Jihočeský kraj na toto téma jednal se starosty dotčených obcí od 25. července letošního roku. „Zastupitelstvo města Týn nad Vltavou sice změnu 3. října zamítlo, ale je, bohužel, nutné se podřídit ekonomické realitě,“ uzavřel Krák.

Zdroj: Radek Šíma

Diskuse k článku - napište váš názor
 

Další zprávy z regionu

 
 

Diskuse ke článku

Zbývá znaků: 1200
 
 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace