Jižní Čechy TEĎ - nejrychlejší zprávy z regionů
 
 
 

Kdy a kam

  • Méně je někdy více: Alvin Korčák

    Úterý 18.6 18:00 až 20:00 - Tábor, Kafe&knihy Jednota

    Beseda.

  • Den otevřených dveří

    Úterý 18.6 8:00 až 17:00 - Tábor, Městská knihovna - Pobočka na Sídlišti nad Lužnicí

    Dílny pro děti.

Zobrazit všechny události
 

Vítězství zdravého rozumu. Drakonické tresty za porušování GDPR nebudou

V nedávné době jsme byli častokrát v médiích, na pracovišti, při organizovaném využití volného času, ve veřejném prostoru, ale i v mnoha dalších situacích informováni o skutečnosti, že se bude cosi zásadního dít v nakládání s našimi osobními údaji a jejich ochraně. Pro celou problematiku se vžilo označení dle zkratky GDPR. Scénáře, o kterých se hovořilo, bývaly často dramatické a šířili je zpravidla zištní obchodníci se strachem a různí pseudoporadci. Ti velmi umně využívali nejasností v aplikaci nových pravidel, pořádali mnohdy předražené semináře a školení, rozdávali štědře honorované rady. Vznikaly až absurdní dohady, například jak děti ve školách si ani nebudou moci podepsat výkresy.

 

Ochranu osobních údajů obsahuje evropská norma - Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 201679 ze dne 27. dubna 2016 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů. Jde tedy, a to je velmi důležité mít stále na paměti, o legislativní normu přijatou v rámci EU. Česká republika tedy normu aplikuje prostřednictvím prováděcího zákona, kde má velmi omezené možnosti k vlastním úpravám a většina záležitostí je pro nás závazná. Férově je třeba však dodat, že některé oblasti, které mohly být prováděcím zákonem zmírněny, zůstaly bez povšimnutí.

Prováděcí zákon projednával nedávno Senát. Jednou z velmi důležitých oblastí, které mohla ČR sama ovlivňovat, byly postihy za případné prohřešky u orgánů veřejné moci. Tedy u měst, obcí, krajů, ale také u například u škol, které jsou územně samosprávnými celky zřizovány. Z Poslanecké sněmovny dorazil do Senátu návrh zákona, který naprostou eliminaci pokut neobsahoval. Nutno dodat, že aniž jsou dotčeny nápravné pravomoci dozorových úřadů podle čl. 58 odst. 2 nařízení, může každý členský stát stanovit pravidla týkající se toho, zda a do jaké míry je možno ukládat správní pokuty orgánům veřejné moci a veřejným subjektům v daném členském státě. Neexistoval tedy žádný rozumný důvod proč maximálně nevyužít možností, které dává toto nařízení ve prospěch veřejných subjektů, zejména když nápravné pravomoci dozorových úřadů podle čl. 58 odst. 2 nařízení nejsou dotčeny. Podobně tak již učinilo Rakousko. Česká republika nemusí být přeci za každou cenu „papežštější než papež" a když dle nařízení nemusí hrozit orgánům veřejné moci a veřejným subjektům za každou cenu správními pokutami, tak má využít této jedinečné možnosti a tuto možnost má ve své legislativě realizovat.

Pozměňovací návrh, který je věcně výše popsán a v podstatě spočíval v upuštění od možného pokutování orgánů veřejné moci, legislativně skvěle připravil můj velmi pracovitý kolega z obvodu Liberec Michael Canov. Po naší vzájemné konzultaci a dohodě jsem pozměňovací návrh předložil na jednání o prováděcím zákonu ve Výboru pro hospodářství, zemědělství a dopravu, jehož jsem členem. Pozměňovací návrh výbor doporučil plénu Senátu schválit. Senát na svém plenárním zasedání poté přesvědčivou většinou pozměňovací návrh, spočívající v upuštění zbytečného pokutování orgánů veřejné moci, přesvědčivě schválil. Zákon byl tedy v rámci legislativního procesu vrácen do Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR a i zde byl senátní návrh potvrzen.

Domnívám se, že jde o vítězství zdravého rozumu a racionálního uvažování. Proboha, proč si stále máme vyhrožovat možnými pokutami za mnohdy formální pochybení? Proč mají být lidé ve zbytečném stresu, že ve své práci udělají zpravidla neúmyslnou chybu a hned budou postihováni? Pokud někdo závažně a zejména úmyslně pochybí, lze ho přece postihovat v rámci platných pracovně právních vztahů.

Nabízí se tu otázka. Když se z možnosti finančních postihů vyjmuly orgány veřejné moci, proč ne rovněž společnosti soukromé? Protože to zkrátka příslušné nařízení neumožňuje. Ale logicky se dovozuje úvaha, že pokud orgány veřejné moci finančně trestány nebudou, ani soukromé společnosti nebudou postihovány drakonickými tresty. Pokud připustíme tuto hypotézu, senátní a následně i sněmovnou schválená verze zákona bude prospěšná pro všechny.

Co je předmětem prováděcího zákona?

Jde o prováděcí zákon poměrně komplexní normy EU a to Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679. Toto nařízení dopadá na členské státy přímo a v rámci legislativy jednotlivých států lze prováděcím zákonem upravit jen nařízením EU určené oblasti a tuto možnost umožňuje národní legislativě ve dvaceti konkrétních případech. ČR jich využila pouze šest a senátní úprava sankcí pro veřejnou sféru je jednou z nich. Nařízení platí pro všechny členské státy EU a nelze jej domácí legislativou v nevyhrazených oblastech jakkoliv měnit. K těm možnostem úprav, které ČR v rámci vládního a poslaneckého návrhu zákona využila, patří precizní zpracování postavení a struktury Úřadu na ochranu osobních údajů, další jsou pro běžného občana málo významné a poslední úpravou je již zmíněný senátní pozměňovací návrh týkající se pokut. Osobně se domnívám, že bude potřebné se zákonem dále zabývat například v otázce soutěží ve sportovní, akademické, školské, umělecké, literární a občanské oblasti.

Pokud nařízení v tomto směru nebude prováděcím zákonem upraveno, tak se před vlastním soutěžením nejprve spotřebuje mnoho listů papíru se souhlasy účastníků, než si - v úvozovkách - kopnou do míče nebo se proběhnou. Tak to již platí dnes, zatím se Úřad na ochranu osobních údajů chová v tomto směru velmi tolerantně.

Jaroslav Větrovský, senátor za obvod 13

 

Diskuse k článku - 5 příspěvků
 

Další zprávy z regionu

 
 

Diskuse ke článku

Zbývá znaků: 1200
 
  • anonymní čtenář 

    Reagovat

     

    Za vše co je ve mne špatného vděčím orgánům EU!

    Vloženo 28.3.2019 18:37:55

  • anonymní čtenář 

    Reagovat

     

    Pan senátor, jak je jeho zvykem, se rád chlubí, ve skutečnosti maká hlavně pro sebe...

    Vloženo 27.3.2019 20:12:05

  • anonymní čtenář 

    Reagovat

     

    NECHÁPU, pro veřejnou správu neplatí sankce, t.j. ve skutečnosti pro ně neplatí GDPR. Pro ostatní, t.j. plebs, platí vše, i ty drakonické sankce. To je ta rovnost před zákonem. Větrák se ještě chlubí, jak ohýbá spravedlnost a lobuje za nerovnost, beztrestnost jedním na úkor druhých. Správně mělo být - všichni stejně, nebo nikdo.

    Vloženo 27.3.2019 18:45:19

    • CHÁPU 

      Reagovat

       

      Podívej jaké koryta si dělají všichni ve státní správě a drží se tam zuby i s nehty. Politik? Co politik to prospěchář. Byl už někdo z nich za chybu potrestán?
      Normální člověk to v politice vyzkouší a co nejrychleji utíká. Jsem jen zvědav, kdo na ně pořád bude dělat, kde budou ty prachy pořád brát, asi z pracujících lidí a soukromníků. Je a bude to hrůza.Teď se chovají hůř jak komouši, být všude vidět, nic nedělat, cucat dotace a mastit si kapsy.

      Vloženo 28.3.2019 17:47:55

  • Pan Semafór 

    Reagovat

     

    Nechť nezapomene na privatizaci Šumavy, která plíživě začíná osekáním chko. V tom je jednička.

    Vloženo 27.3.2019 13:17:35

 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace