Dnes se slaví Den tísňové linky. Jak funguje v Jihočeském kraji? - Jižní Čechy Teď!
Dnes se slaví Den tísňové linky. Jak funguje v Jihočeském kraji? - Jižní Čechy Teď!
Dnes se slaví Den tísňové linky. Jak funguje v Jihočeském kraji? - Jižní Čechy Teď!
11. 2. 2022 22:12

Dnes se slaví Den tísňové linky. Jak funguje v Jihočeském kraji?

JIŽNÍ ČECHY - Svůj svátek má i tísňová linka 112. A právě dnes - 11. 2. neboli 112... "Hlavním smyslem tísňové linky 112 (a stále platných národních tísňových čísel 150, 155, 158 a 156) je, že kdokoli z nás, kdo se ocitne v nouzi, si může přivolat pomoc. Na tísňovou linku se dovoláme zdarma, nepřetržitě, je možné na ni volat bez sim karty, bez signálu vlastního operátora nebo bez kreditu. Další výhodou je, že v případě přetížení operátorů linky v daném kraji se hovor automaticky přesměruje na operátory v dalším kraji ČR a volající je ihned a bez čekání odbaven. Tísňová linka 112 nám může pomoci nejen v Čechách, ale i při cestování nebo pobytu v zahraničí. Na tísňové lince se pomoci dočkají i cizinci, naši operátoři hovoří i cizími jazyky," říká mluvčí Hasičského záchranného sboru Vendula Matějů.

Dnes se slaví Den tísňové linky. Jak funguje v Jihočeském kraji? - Jižní Čechy Teď!

 

Jak byla tísňová linka 112 využívána v Jihočeském kraji v roce 2021?

– operátoři HZS Jihočeského kraje na tísňové linky 112 a 150 přijali celkem téměř 133 000 volání. Z toho více než 116 tisíc bylo právě na tísňovou linku 112, 
– jednoznačně nejvytíženějším měsícem byl červen, kdy počet volání na tísňové linky byl 14 290, nejméně volali lidé v únoru, kdy proběhlo přibližně 9 tisíc volání,
– dalšími nejvytíženějšími měsíci byly na tísňových linkách květen, červenec a srpen. V každém z těchto měsíců se počet volání pohyboval okolo 12 tisíc,
– z celkového počtu volání bylo 2 156 volání ze zahraničí, které operátoři museli většinou řešit v cizím jazyce,
pouze přibližně 4 300 volání na tísňové linky jde z pevných telefonů, všechna další volání jsou z mobilních sítí,
– z celkového počtu volání operátoři založili 21 316 datových vět, které byly v poměru 7 tisíc pro hasiče, necelých 5,8 tisíc pro Policii ČR a téměř 8,6 tisíc pro záchrannou službu.

Kde se vzala linka 112?

O zavedení jednotného evropského čísla tísňového volání 112 ve všech členských státech EU rozhodla Rada Evropských společenství již v roce 1991, až do roku 1998 byl na lince 112 přesný čas, od roku 2003 funguje tísňová linka ve všech telefonních sítích (do této doby byla linka funkční pouze v mobilních sítích).

Ostrý provoz byl v České republice zahájen v dubnu 2004 v call-centru HZS hlavního města Prahy při pořádání mistrovství světa v ledním hokeji, od roku 2005 tísňová linka funguje ve všech čtrnácti krajích České republiky.

Jednotné evropské číslo tísňového volání 112 v současnosti slouží nejen více než půlmiliardě občanů ze všech 28 členských států Evropské unie, ale je zavedeno také vně unii v Lichtenštejnsku, Norsku, Švýcarsku, Turecku a na Islandu, v Andoře je číslo 112 tísňovou linkou horské služby, linka 112 není v Evropě zavedena v Albánii, Bělorusku, Bosně a Hercegovině, Černé Hoře, Makedonii, Moldavsku, Rusku a Srbsku.

Ve většině států včetně ČR funguje číslo 112 společně s dříve zavedenými národními čísly tísňového volání,
naopak jediným tísňovým číslem je číslo 112 v Dánsku, Estonsku, Finsku, Litvě, Lucembursku, Nizozemsku, Portugalsku, Rumunsku, Slovinsku, Švédsku a na Islandu, Kypru a Maltě, hovory jsou přijímány policií nebo hasičským sborem, v některých státech orgány civilní ochrany (Lucembursko, Slovensko), speciální státní organizací (Finsko, Rumunsko, Bulharsko) nebo speciálními call-centry telekomunikačních operátorů (Irsko, Řecko, Švédsko, Spojené království).

 

Diskuse k článku

Pro přidávání komentářů je nutné se přihlásit / registrovat.