Lidé v Budějovicích nevěděli, že budou bez proudu. Informovat je má distributor, upozorňuje město

„Informace o povinnosti měst a obcí informovat postižené zákazníky, kterou sdělují na zákaznické lince distributora se nezakládá na pravdě. České Budějovice, ale i další obce a města se s důsledky této dezinformace v podobě stížností občanů bohužel musí potýkat mnoho let. Za informovanost o přerušení dodávek odpovídá výhradně distributor,“ vysvětluje za město vedoucí oddělení komunikace a marketingu Petr Ferebauer s tím, že provozovatel distribuční soustavy má podle energetického zákona právo omezit nebo přerušit v nezbytném rozsahu dodávku elektřiny. Podle téhož zákona je ale povinen oznámit započetí a skončení omezení nebo přerušení dodávek elektřiny způsobem v místě obvyklým nebo s využitím elektronických komunikací a uveřejňovat způsobem umožňujícím dálkový přístup, nejméně však 15 dnů předem.
„Většina distributorů si tuto povinnost vykládá tak, že oznámení o přerušení dodávky elektřiny zasílá na obecní a městské úřady s žádostí o součinnost spočívající v tom, že je oznámení zveřejněno na úřední desce úřadu. Územní samosprávy těmto žádostem většinou vyhoví, ačkoli nejsou povinny, a rozhodně tím na sebe ani v nejmenším nepřebírají odpovědnost, kterou má distributor,“ upozorňuje Ferebauer a doplňuje, že obce a města ani nedisponují nástroji, jimiž by informaci obsaženou v oznámení doručili těm, kterých se to týká – tedy adresně lidem postiženým přerušením dodávky. „Těmito údaji disponuje právě jen distributor, který má s nimi uzavřeny smlouvy na dodávky elektřiny a který v minulosti tuto povinnost plnil formou výlepu či doručením informace do schránek. Úřední deska obce navíc není místem, kde by lidé hledali denně a pravidelně informace tohoto typu, a proto se není co divit, že se k nim oznámení o přerušení dodávky nedostane,“ naznačuje Ferebauer. „Město České Budějovice bude samozřejmě i nadále oznámení zaslaná distributorem, v našem případě společností EG.D, zveřejňovat na webových stránkách v části k tomu určené, což činilo i dosud. Odmítá však jakoukoliv odpovědnost za to, zda a jak provozovatel distribuční soustavy svou zákonnou povinnost plní,“ dodává Ferebauer.
Podle mluvčího společnosti E.on Romana Šperňáka postupuje i společnost EG.D při ohlašování plánovaných odstávek podle všech platných nařízení, které jí ukládá energetický zákon a o každé plánované odstávce informuje s časovým předstihem. „V září minulého roku jsme sjednotili na celém našem území systém oznamování a přešli na moderní způsoby ohlašování odstávek elektrické energie. Plakátky, které se ještě v první polovině loňského roku objevovaly například na jihu Čech na dotčených místech, vystřídalo elektronické oznamování pomocí SMS, emailů, datových schránek nebo mobilní aplikace Distribuce,“ informuje Šperňák.
Zároveň uvádí, že nejjednodušším způsobem, jak si zákazníci informace zajistí je, že se přihlásí do webového portálu Distribuce24, kde si po přihlášení sami vyberou, jakým způsobem budou chtít být o odstávkách informováni. Druhým způsobem je pak instalace mobilní aplikace do chytrého telefonu. „Víme, že pro řadu lidí tohle znamenalo změnu, ale věříme, že si na ni zvykli nebo brzy zvyknou a ocení výhody, které jim elektronické oznamování přinese. Například i ty, že se včas dozvědí o případném odvolání plánované odstávky, což u předchozího plakátování nešlo zajistit,“ říká Šperňák.
Současně ale i on připouští, že řada lidí byla zvyklá získávat informace o bezproudí z vývěsek obecních úřadů, obecních rozhlasů nebo v obecních zpravodajích. „I tuto možnost jsme se pro ně snažili zachovat. Informace obcím společnost EG.D vždy zasílá včas, ale jejich zveřejnění není jejich povinností a na takovou povinnost neodkazujeme,“ uzavírá Šperňák.
Diskuse k článku