Jižní Čechy TEĎ - nejrychlejší zprávy z regionů
 
 
 

Kdy a kam

  • Bedřich Smetana - Prodaná nevěsta

    pátek 6.12 19:00 - DK Metropol, České Budějovice

    Komická opera.

  • Bertolt Brecht Zadržitelný vzestup Artura Uie

    pátek 6.12 19:00 - Bouda, České Budějovice

    Politická komedie.

Zobrazit všechny události
 

Blog Víta Řezáče: Oprava čtyř Pandurů stála téměř 100 milionů

 Autor: Foto archiv JčTeď

    Autor: Foto archiv JčTeď

Tak trochu s nadsázkou jsme nedávno konstatovali, že bojová hodnota Fabie je pět pandurů. Šlo o hromadnou srážku pěti obrněnců, vracejících se z vojenského prostoru Boletice do kasáren 42. mechanizovaného praporu v táborských Klokotech, když před nimi náhle před mostem přes Jordán zabrzdila řidička Fabie. Stalo se v listopadu 2016, srážka si vyžádala 13 zranění a poslední z pěti opravovaných Pandurů dorazil do mateřských kasáren na konci letošního března. Oprava tedy trvala více než dva roky.

Stejnou dobu narážely všechny otázky na cenu opravy na mlčení či mlžení ministerstva obrany. Jasno je až nyní, kdy společnost Tatra Defence Vehicle, která pandury v Česku vyrábí a má na starosti i jejich servis, vystavila účet a informovala veřejnost. Oprava čtyř obrněných transportérů, protože pátý byl poškozen jen lehce a vojáci v Klokotech si ho opravili sami, přišla bez pěti milionů na kulaťoučkých 100 milionů!

Pro 95 milionů musí ministerstvo obrany nyní sáhnout na naše poměry poměrně hluboko do erární kapsy a peněz věru nemá nazbyt. Už proto, že běží výběrové řízení na nákup pásových obrněných vozidel pěchoty. Necelých sto milionů je ale zřejmě proti zakázce na 210 obrněnců v hodnotě 50 miliard jen kapka v moři.

Armáda má nyní 107 pandurů a podle ministerstva jde o sofistikovanou bojovou technikou, která je specificky vybavená k vedení soudobé bojové činnosti v zahraničních operacích. Při poškození byly zjištěny deformace korby, které ovlivňovaly balistickou ochranu osádky. „Proto bylo rozhodnuto, že nejvhodnějším způsobem opravy bude vyrobit nové korby a osadit je z části původními a z části novými prvky," uvedla pro tisk mluvčí generálního štábu Magdalena Dvořáková. A to vše jen kvůli malé strkanici u Jordánu. Co potom v bojových misích zahraničních operací? Opravárenský závod není po ruce, dva roky se na opravu čekat nedá, takže se zřejmě vozidla tohoto typu rovnou odepisují...

 

Diskuse k článku - 9 příspěvků
 

Další zprávy z regionu

 
 

Diskuse ke článku

Zbývá znaků: 1200
 
  • anonymní čtenář 

    Reagovat

     

    To je vtipný.

    Vloženo 6.5.2019 20:14:40

  • Karel 

    Reagovat

     

    Stále dokola recyklát známé skutečnosti. Co tím autor chtěl říci?

    Vloženo 6.5.2019 12:23:34

    • anonymní čtenář 

      Reagovat

       

      Jen že brzdící škodovka sníží bojeschopnost jednoho praporu armády na dva roky na polovinu. No praporu - spíše zesílená četa. -:)

      Vloženo 6.5.2019 12:30:10

      • Tukanec 

        Reagovat

         

        A byla to urcite Fabie? Neni potreba trosku overit skutecnost? A taky skutecnost, ze samotna oprava trvala u prvnich dvou 10mesicu, u dalsiho 11 mesicu a posledni 13 mesicu? Kde jsou ty dva roky? Je potreba zjistit, kdy armada skutecne zadala samotnou opravu. A 95 mil s dani? To je cca 21 mil/kus u vozidla za 150mil? Kdyz koupim Fabii za 300tis a opravuji ji za 50tis tak je to 1/6 puvodni ceny bezne dostupneho vozidla, tady se nedostavam ani na tu 1/6 ceny vozidla a neni to zadny bezny vozidlo.

        Vloženo 7.5.2019 09:03:56

        • anonymní čtenář 

          Reagovat

           

          Jestli to netrvalo tak dlouho, proto že bylo nutné najít zdravý strom, bez kůrovce, porazit jej, pořezat, usušit, vyrobit překližku a z ní udělat předek paňduru, viz. známé foto jak z nich létaly třísky. Dřevěné. Holt ruční práce je drahá. A co by bylo, pokud by došlo k poškození v boji? Oprava na 10 let a více.

          Vloženo 7.5.2019 10:06:49

        • Tamkanec 

          Reagovat

           

          Hlavně jde o to, jestli těch 150 mil. za kus je reálných. Všichni víme, jak u nás státní sektor i armáda "umí" nakupovat.
          ( Padáky jeden ministr z JČ kraje, letadla Casa jiná ministryně z JČ kraje, za Pandury Dalík už sedí) atd. atd.

          Vloženo 7.5.2019 10:23:19

          • Karel 

            Reagovat

             

            Jen pro upřesnění:
            Pandury je dílo Jiřího Paroubka (z té čisté ČSSD), který nákup podepsal, třebaže jeho vláda byla již v demisi. Pak se z J.P. stal úspěšný spisovatel, který ve velkém prodával knihy, které ale ve skutečnosti nikdo nekupoval. A nesedí...
            Dalík „jen“ upravil počet Pandurů a ceny. Státu ale ušetřil. A sedí... :-)
            A tak je to se vším.

            Vloženo 7.5.2019 11:04:40

            • anonymní čtenář 

              Reagovat

               

              Karle, v principu máte pravdu, ale to zásadní je, že za J.P. byla uzavřena smlouva na víc pandurů za míň/kus, jak nastoupil Topol, smlouvu zrušili, snížili počet pandurů, ale vylobovali i za přispění Dalíka vyšší cenu za kus. Pandur je značně předražený krám, takový lepší oplechovaný traktor a neskutečně vysoký.

              Vloženo 7.5.2019 11:49:41

              • Karel 

                Reagovat

                 

                Však o tom píši – tím bylo myšleno to jen v uvozovkách. Je to věc snad každému jasná, tisíckrát probraná. Není diskuze o tom, že je to předražený krám a není diskuze o tom, že bych se někoho zastával. Jen upozorňuji na to, jak, kdy a kým to vše začalo. Na to se často, jak je zvykem, zapomíná.

                Vloženo 7.5.2019 12:11:25

 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace