Jižní Čechy TEĎ - nejrychlejší zprávy z regionů
 
 
 

Kdy a kam

  • On lâche les chiens (FR) + Accident Instantané (FR)

    neděle 21.7 20:00 - Tábor, Stánek (Žižkovo náměstí)

    Koncert.

  • S muzeem v přírodě

    neděle 21.7 8:00 - Písek, sraz Svatotrojický hřbitov

    Ornitologická procházka.

Zobrazit všechny události
 

Milevská odborná škola přežila krizi. Zájem o řemeslo pozvolna roste

Václav Kašpar , Autor: L. Kolářová

Václav Kašpar     Autor: L. Kolářová

MILEVSKO – V posledních letech visela nad Střední odbornou školou a Středním odborným učilištěm v Milevsku několikrát hrozba slučování s obdobnou školou v Písku. Pokaždé se podařilo tento krok zažehnat, protože milevská škola nakonec získala počet žáků na hranici udržitelnosti. Letos se o slučování na krajském úřadu neuvažuje. Jak říká Václav Kašpar, který je ředitelem školy od loňského srpna, možná k tomu přispěla větší popularita řemesel, možná státní maturity, kterými už neprojde každý. Počet žáků školy mírně stoupá. Loni k 30. červnu navštěvovalo denní studium 83 žáků, letos v září jich bude 94, z toho do dvou tříd prvního ročníku nastoupí 24 žáků.

 

I starosta Milevska Ivan Radosta při slavnostním předávání výučních listů v závěru školního roku potvrdil, že město má velký zájem na tom, aby tu byly dvě střední školy – gymnázium a střední odborná škola. Do jejích maturitních oborů Sociální činnost a Mechanik strojů a zařízení se sice přihlásilo málo zájemců, takže se otevírat nebudou, ale o řemesla zájem vzrostl. Milevská odborná škola má navíc spádovost i ze sousední části Středočeského kraje. Víc o učňovském školství a současné situaci školy přibližuje v rozhovoru ředitel Václav Kašpar.

Jaké učební obory nabízíte?

Nabízíme celkem sedm učebních oborů, dva jsou strojírenského zaměření – Strojní mechanik a Obráběč kovů, o které bohužel nebyl letos zájem, přestože jsou podporovány krajským stipendiem. O další dva tříleté obory – Opravář zemědělských strojů a Truhlář, zájemci jsou, takže společnou třídu pro tyto dva obory otevřeme. Další nabízené učební obory umožňují vyučení i dětem se specifickými poruchami učení a mají návaznost na speciální základní školu, která sídlí v našem areálu. Tady se také otevře jedna třída pro obory Opravářské práce a Stravovací a ubytovací služby. Na těchto oborech je jednodušší vzdělávací program, nevyučuje se tam například fyzika nebo chemie.

Jestliže učební obory s maturitou neotevíráte, mohou si absolventi po vyučení maturitu doplnit?

Ano, po vyučení mohou absolventi pokračovat v dálkovém studiu na nástavbových maturitních oborech. Obor Provozní technika se zaměřuje víc na strojírenství a obor Podnikání hlavně na ekonomiku. Letos zájem o nástavbové studium není, v září tedy první ročník neotevřeme. Pokračovat bude druhý a třetí ročník.

Je nástavbové studium určeno jen pro vaše absolventy nebo tam studují i starší lidé z praxe, kteří si chtějí maturitu doplnit?

Studium navštěvuje různorodá skupina lidí od našich absolventů až třeba po čtyřicátníky, kteří si potřebují zvýšit vzdělání, hlavně kvůli podnikání.

Čím si vysvětlujete, že v regionu s takovou strojírenskou tradicí není zájem o strojírenské učební obory?

Letos si zájemci o naši školu psali na první místo obor Opravář zemědělských strojů a na druhé obor Strojní mechanik. Tím budeme otevírat obor opravářů zemědělských strojů. Ve druhém a třetím ročníku ale strojní mechanici jsou.

Dá se něco dělat, aby strojařina byla populárnější?

Na to nedokážu odpovědět, protože zázemí pro strojaře máme v ZVVZ výborné. Je tu i možnost stipendia a přesto ji uchazeči nevyužívají. Možná je to trochu náročnější práce než se dřevem, ale pracovních příležitostí je pro strojní mechaniky v regionu plno.

Popularizujete nějak své obory už u dětí na základních školách?

Ano, léta tu existuje spolupráci se školami v Milevsku, Chyškách, Sepekově, Kovářově, Bernarticích nebo v Petrovicích. Ve školách děti mají technické činnosti, ale asi i tam je pro ně jednodušší práce se dřevem než s kovem. My v základních školách pořádáme workshopy při pracovním vyučování a v tom chceme pokračovat.

Jak velké je stipendium pro strojírenské obory?

Stipendia realizuje Jihočeský kraj. Strojní mechanik může během tříletého studia získat částku až 27 tisíc korun. V prvním ročníku dostává 500 korun měsíčně, ve druhém 600 a ve třetím 800 korun měsíčně. Je to podmíněno plněním školní docházky a bonusy jsou i za prospěch do průměru 1,7, za vyznamenání a za vykonání závěrečné zkoušky.

Možná jsou teď rodiny v ekonomické situaci, kdy pětistovka pro ně nehraje takovou roli?

To si netroufám odhadnout, ale určitě to není špatné ve srovnání s obory bez stipendií. Na druhé straně jsou tu ale zemědělské podniky, například družstvo v Krásné Hoře, které poskytuje vlastní firemní stipendia za závazek, že žák k nim po absolvování nastoupí. I firma ZVVZ má svůj vlastní stipendijní program, který pak zavazuje žáka tři roky u ní pracovat. To je rozdíl oproti stipendiu od kraje, které žáka nezavazuje k práci u konkrétní firmy.

Jak si firmy tipují žáky, které oslovují se svou nabídkou stipendia?

To je různé. Buď přijde nabídka od firmy k nám na školu a my se snažíme vytipovat vhodné žáky nebo si firmy vytipují tyto žáky samy, protože u nich třeba pracuje někdo z rodiny anebo se jiným způsobem dozvědí, že se u nás učí někdo z jejich regionu.

Máte takové firemní partnery i ve stravovací a ubytovací oblasti?

Tam máme partnerů minimálně a hledáme je. Je to obtížnější, protože na tomto oboru jsou žáci se specifickými poruchami učení, takže potřebují individuální přístup. Daří se to třeba v případech, kdy ve spolupracující firmě pracuje někdo z rodičů a při praxi si vezme dítě na starost. Spolupracovali jsme například s Hotelem Zvíkov a jeden chlapec byl na praxi v kempu ve Varvažově. Šást praxe získávají žáci také přímo v provozu školní kuchyně.

V Milevsku bývalo vyhlášené strojírenské učiliště, opraváři zemědělských strojů sem byli přičleněni po zrušení učiliště ve Veselíčku. Nakonec to vypadá, že právě zemědělské obory drží dnešní učňovské školství v Milevsku nad vodou...

I zemědělské podniky tu odjakživa byly a i ony procházejí generační obměnou. Pro kluky je určitě zajímavé, že škola má svůj vlastní traktor Steyer, mají v dílnách možnost pracovat s mistry na opravách různých zemědělských strojů externích zákazníků. Samotná škola prošla renovací, je zateplená a zaměřujeme se už jen na vylepšování vybavení, a to jak výpočetní techniky ve škole, tak pracoviště pro praxi ve Veselíčku. Teď řešíme opravu mechanické zdviže, aby se opravované stroje daly zvednout na práci pod nimi a koupili jsme olepovačku hran pro truhláře. U oboru opravář zemědělských strojů pro další školní rok připravujeme nové zaměření i na malou mechanizaci. Je to na popud firem, které se zabývají servisem pil, sekaček, traktůrků nebo křovinořezů a také shánějí pracovníky. Od 1. září 2020 tak budeme otevírat obor s názvem Opravář zemědělských strojů a malé mechanizace.

Máte internát?

Domov mládeže otevřený není, zájem je nízký, přesto se i přes různé dopravní komplikace žáci do Milevska dostanou. 

Před časem škola informovala i o zahraničních stážích žáků. Pokračujete v tom?

V minulém školním roce proběhla zahraniční stáž našich žáků v Lotyšsku, letos jsme nikde nebyli. Nabídky tu ale jsou a zabýváme se jejich vyhodnocováním. Zajímavá nám připadá nabídka na stáž na Slovensku.

V souvislosti s učebními obory se občas mluví o mistrovské zkoušce. O co jde?

O tom se zatím jen debatuje na základě inspirace z Rakouska a Německa, kde se učeň může dobrovolně přihlásit i k vykonání mistrovské zkoušky. Její získání je prestižní záležitost, která mu dává určitý statut pro lepší pracovní uplatnění. Jde i o samotnou prestiž vybraného řemesla – zkoušku bude moci vyučený řemeslník minimálně s pěti lety praxe a kromě vytvoření mistrovského díla bude muset prokázat také schopnost připravit kompletní zakázku na klíč či znalosti jak založit a vést firmu. U nás mistrovské zkoušky zatím nejsou. 

Máte dojem, že si společnost začíná víc vážit řemesla? Nebo pořád platí, že každý význam řemesla teoreticky uznává, ale doma chce mít minimálně maturanta?

Řekl bych, že určitý posun k docenění dobrého řemesla tu je. Výrazem toho je asi i vyšší zájem o obory na naší škole. My se snažíme jít pestrou nabídkou oborů této poptávce naproti.

 

Diskuse k článku - napište váš názor
 

Další zprávy z regionu

 
 

Diskuse ke článku

Zbývá znaků: 1200
 
 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace