Nadšenci z Radčic renovují veterány - Jižní Čechy Teď!




Nadšenci z Radčic renovují veterány - Jižní Čechy Teď!
30. 4. 2022 8:36

Nadšenci z Radčic renovují veterány

Nadšenci z Radčic renovují veterány
Zobrazit galerii (3)
Nadšenci z Radčic renovují veterány
RADČICE - Minulou sobotu projela částí Jihočeského kraje historická vozidla v setinové rallye Spring Classic. Pořadatelé podzimní South Classic, která se jede na Krumlovsku a Lipensku, se rozhodli před časem umožnit majitelům aut projet si zjara zase jinou část jižních Čech a umožnit tamním divákům tuto podívanou. Letos závod Spring Classic startoval i končil na Žižkově náměstí v Táboře.




 

Projel Píseckem, přímo v Písku čekaly na průjezd stovky lidí. Pak zamířil na Strakonicko, přestávka na oběd byla v Zájezdním hostinci U Jiskrů ve Kbelnici. Pak se přes Blatensko a Orlicko veterány vydaly na skok do Středočeského kraje a odtud už do cíle v Táboře. 

Dvě posádky vypravila do závodu Spring Classic firma Fošum cars z Radčic u Vodňan. Nejstarší František Fošum, který se automechaničině věnoval na povolení tehdejšího národního výboru v Protivíně už před rokem 1989, na jarním závodu tentokrát chyběl. Prý se možná objeví na South Bohemia Classic na podzim. František Fošum začal podnikat v opravách veteránů v roce 1992 a v roce 2008 vznikla společnost Fošum cars, do které se zapojili i potomci.
Ve voze Jaguar MK V Saloon vyrazila v sobotu na start posádka František Fošum mladší a Ivan Kubiš a v Alfě Romeo Spider 2000 pak František Fošum nejmladší s Miroslavem Šímou. Obě posádky se šťastně sešly v cíli na táborském Žižkově náměstí a o ambicích v závodě syn zakladatele rodinné tradice František Fošum mladší žertoval: „My už jezdíme dlouho, takže víme, že úspěch je být v první stovce.“

Nakonec do cíle dojelo 102 posádek a dvojici Fošum – Kubiš s Jaguarem patřilo 68. místo. Nejmladší Fošum s parťákem Šímou přijeli nabrat zkušenosti, ale do cíle dorazili také. Ne všem posádkám se to povedlo, ale jak Fošumovi prozradili, zvykem je pomoci soupeřům v nouzi. Jeden z řidičů prý na trase mával na kamarády přetrženým řemenem a dívčí posádka s Broukem dobíjela baterku. „Přejezdy mezi jednotlivými testy se stejně nepočítají, důležité jsou testy, a kvůli výsledku tu stejně nejsme,“ dal se slyšet František Fošum mladší.

Za největší záludnost na 236 kilometrů dlouhé trase označil test v Jetřichovicích pod Cunkovem. „Na úseku dlouhém 2970 metrů nám zadali, jakou průměrnou rychlostí úsek máme projet. My jsme si museli spočítat čas. Rozhodují setiny vteřiny, tak jsme pořádně žhavili mozkové závity i kalkulačky v mobilech,“ smáli se jezdci z Radčic.
Prozradili i to, jaký nejzajímavější veteránský skvost prošel dílnou v Radčicích. „Tak na tom děláme právě teď. Je to Tatra 17 z roku 1927, kterou dáváme do původního stavu. Prvním majitelem tohoto vozu byl hrabě Kinský z Červeného Kostelce. V padesátých letech pak bylo auto předěláno na hasičský speciál. Tak ho koupil vlastník z Českých Budějovic a my mu ho vracíme do podoby šestimístného phaetonu,“ řekl František Fošum. Otázka, kdy tahle rarita vyjede na silnici, obě firemní posádky pobavila. „To ještě potrvá. Majitel by nejradši jel už podzimní závod, ale my díly vyrábíme podle původní dokumentace nebo je pracně sháníme, určitě to ještě nějakou dobu potrvá. Do podzimu to nebude. Ale jednou určitě pojede,“ prohlásili mechanici a milovníci veteránů v jednom.

Absolutním vítězem se stala rakouská posádka Fritz Jirowsky a Gerhard Soukal s Alfou Romeo 2000 GTV z roku 1971. 

Libuše Kolářová
Libuše Kolářová

Diskuse k článku

Pro přidávání komentářů je nutné se přihlásit / registrovat.