Odboráři budějovického dopravního podniku chtějí jednat o zvýšení platu řidičů

Odboráři považují platy zaměstnanců v Dopravním podniku města České Budějovice (DPMCB), zejména na pozicích řidič a na úseku servisu, za dlouhodobě podhodnocené. „Mzda řidiče autobusu, nebo trolejbusu se pohybuje na 77 až 80 procentech průměrné hrubé mzdy ve srovnání s okolními podniky, které zajišťují veřejnou linkovou autobusovou dopravu. Jinak tomu není ani u servisních pracovníků, zejména na dílenských pozicích. Obě tyto profese jsou přitom pro chod dopravního podniku a jeho celkovou správnou funkčnost nezbytně důležité,“ říká předseda závodního výboru odborové organizace (ZV OO) Radek Čejka.
Jak současně Čejka dodává, ZV OO považuje za nezbytné, aby mzdové ohodnocení těchto profesí reflektovalo náročnost, odpovědnost, psychické a mnohdy i fyzické nároky, diskomfort při výkonu povolání a společenskou úroveň. „Bez toho nelze ani zvyšovat výkony sítě MHD, a tím tedy ani navýšit počty přepravených cestujících a směřovat k lepší ekonomické prosperitě, ani udržovat v chodu moderní a na údržbu vysoce náročná vozidla. Bez těchto pracovníků nelze dělat nic dlouhodobě na vysoké úrovni ani spolehlivě,“ upozorňuje Čejka.
Průměrná hrubá mzda v DPMCB byla loni 32 708 korun. „To je 93,77 procent průměru v rámci celého kraje napříč profesemi. Nikde už se ale neuvádí počet hodin, které musí pracovník odpracovat, aby se na takový průměr dostal. ZV OO zastává názor, že mzdy vyplácené v DPMCB jsou dlouhodobě podhodnocené,“ tvrdí Čejka s tím, že za současných podmínek není práce v dopravním podniku atraktivní natolik, aby přilákala, nebo dlouhodobě udržela, například přijaté řidiče a řidičky. Situaci nenahrává ani inflace, která v dubnu činila 14,2 procenta a podle odborných ekonomických prognóz se v dohledné době nesníží. „Dochází tak k poklesu reálné mzdy, kterou zaměstnanci dostávají a co za ni pořídí. Tato skutečnost logicky povede k dalšímu odlivu zaměstnanců,“ říká Radek Čejka.
Odboráři vyhlásili už 30. května kvůli situaci časově neomezenou stávkovou pohotovost. Symbolizuje ji žlutá reflexní vesta položená za oknem řidiče nebo vyvěšení cedulky „tak za tohle vás vozím“ v autobusech a trolejbusech MHD. „Tímto krokem chtějí řidiči autobusů a trolejbusů vyjádřit svou nespokojenost se mzdovým ohodnocením na které upozorňují dlouhodobě a vedením podniku je to soustavně přehlíženo. V případě, že by vedení městského podniku odmítlo o navýšení mezd vyjednávat je ZV OO připraven k dalším krokům, kterými má vedení městského podniku přesvědčit, že je nejvyšší čas tak učinit,“ vysvětluje Čejka s tím, že odboráři ale nechtějí přistoupit ke stávce, která by ochromila provoz a věří v konstruktivní jednání s vedením městského podniku, případně i s vedením města.
Současně avizují, že stávková pohotovost neskončí, dokud vedení městského dopravního podniku, případně město České Budějovice, nezveřejní výsledky hospodaření za rok 2021, nepřistoupí na jednání o zvýšení mezd řidičů a městem České Budějovice, jakožto jediným akcionářem, nebude zveřejněna odměna statutárních orgánů Dopravního podniku města České Budějovice.
Diskuse k článku