Památkově chráněná výtopna v Netolicích chátrá a slouží feťákům. Vlastník ji chtěl zbořit - Jižní Čechy Teď!
30. 12. 2022 15:21

Památkově chráněná výtopna v Netolicích chátrá a slouží feťákům. Vlastník ji chtěl zbořit

Památkově chráněná výtopna v Netolicích chátrá a slouží feťákům. Vlastník ji chtěl zbořit
Památkově chráněná výtopna v Netolicích chátrá a slouží feťákům. Vlastník ji chtěl zbořit
Památkově chráněná výtopna v Netolicích chátrá a slouží feťákům. Vlastník ji chtěl zbořit
Památkově chráněná výtopna v Netolicích chátrá a slouží feťákům. Vlastník ji chtěl zbořit
Památkově chráněná výtopna v Netolicích chátrá a slouží feťákům. Vlastník ji chtěl zbořit
Zobrazit galerii (7)
Památkově chráněná výtopna v Netolicích chátrá a slouží feťákům. Vlastník ji chtěl zbořit
NETOLICE – Provoz na železniční trati z Dívčic do Netolic byl zastaven v roce 2011. Zatímco nádražní budova je, díky pronajatým bytům, udržována relativně v pořádku, mnohem horší osud potkal památkově chráněnou stavbu hrázděné výtopny s vodárenskou věží. Ta od té doby chátrá a zdá se, že lepší časy ji v budoucnu už nečekají. Objekt je dnes značně zpustlý a zdevastovaný. Schází se v něm převážně feťáci a skupinky místní pubertální mládeže na alkoholové dýchánky.




„Musela to kdysi být krásná stavba a je škoda, jak dopadla. Mohlo v ní například vzniknout malé muzeum, využít by se stavba dala také například jako ateliér nebo netradiční chalupa,“ říká jeden z obyvatelů Netolic Vilém Zářecký, který bydlí v blízkosti bývalé výtopny. „Když kolem chodím venčit psa, téměř pravidelně potkávám podivné existence, které se kolem výtopny pohybují. Policii už nevolám, stejně tam prakticky není již co zničit,“ dodává Vilém Zářecký.

Objekt netolické výtopny patří bývalému dopravci na této trati, Českým drahám. Ty si se stavbou nevědí rady, využití pro ni nemají, prodat ji nemohou a penězi na záchranu nedisponují. Památkově chráněnou stavbu výtopny s vodárenskou věží tak nejspíš čekají další léta chátrání, dokud celá stavba nezačne ohrožovat okolí a nebude muset být zbourána.

„Objekt remízy a vodárny v železniční stanici Netolice byl v minulosti využíván pro odstavování lokomotiv a motorových vozů zajišťujících provoz na trati Dívčice – Netolice. Od zastavení osobní dopravy na této trati již není využíván,“ říká tiskový mluvčí národního dopravce České dráhy Lukáš Kubát. Poukazuje přitom na nešťastné umístění stavby.

„Objekt se nachází od staniční budovy za kolejemi, bez legální přístupové cesty. K přístupu k objektu slouží pouze neoficiální přejezd přes staniční koleje, který byl v minulosti ze strany Správy železnic akceptován z důvodu zvykového práva. Objekt ovšem nelze bez vybudování regulérní přístupové cesty prodat ani pronajmout. V minulosti byl zájemce o koupi tohoto objektu. K prodeji tohoto majetku je ale potřeba souhlas ze strany Správy železnic. Ta ale vydala zamítavé stanovisko, právě z důvodu neexistence přístupové cesty. Následně byl objekt nabídnut ke koupi Správě železnic, ale bez kladné odezvy,“ popisuje situaci kolem výtopny s vodárnou Lukáš Kubát.

České dráhy uvažovaly i o demolici stavby, ale tu jim nedovoluje zákon. „Vzhledem k památkové ochraně nelze tento objekt zdemolovat. V současné době je možné pouze zabezpečení objektu proti vniknutí a jeho statické zajištění,“ dodává mluvčí Lukáš Kubát.

Čím je netolická výtopna tak hodnotná?

Výtopna s vodárenskou věží byla u železniční stanice Netolice vybudována v roce 1895. Podle zápisu v památkovém katalogu se jedná o typizovaný objekt výtopny na koncové trati, spojený s vodárnou, postavené na železniční trati Netolice – Číčenice.

„Výtopna je postavena jako přízemní z hrázděného zdiva. Součástí výtopny je vodárna, věžová stavba na čtvercovém půdorysu. Přízemí je hladké, nad patro nad římsou je hrázděné a z vnější strany obedněno svisle prkny, spáry překryty lištami. V přízemí se dochoval kotel na předehřívání vody, napojený na vodní nádrž umístěnou v patře. Součástí výtopny je samostatný dřevěný sklad na palivo. Soubor objektů výtopny železniční stanice v Netolicích je hodnotným a dnes už i poměrně výjimečným dokladem kombinovaného technologického zázemí tratě Číčenice – Netolice, a to včetně vnitřního vybavení potřebného k provozu zařízení. Velmi kvalitní řemeslné provedení reprezentuje příklad hrázděné stavby v jihočeském regionu. Nemovitosti svou podstatou dokumentují konstituování základní železniční sítě v období poslední čtvrtiny 19.století. Velmi cenné je autentické dochování architektonických a řemeslných detailů objektů,“ uvádí se v památkovém katalogu Národního památkového ústavu.

René Flášar

Diskuse k článku

Pro přidávání komentářů je nutné se přihlásit / registrovat.