banner3
Jižní Čechy TEĎ - nejrychlejší zprávy z regionů
 
 
 

Kdy a kam

  • Black and white

    neděle 18.8 19:00 - Veselská ozvěna, kostel v Zálší

    Koncert.

  • Strakonický drak

    neděle 18.8 10:00 - Strakonice, Lávka u pivovaru

    Závod dračích lodí na Otavě.

Zobrazit všechny události
 

Petr Kalina: Je zavedení mýta na silnicích I. třídy dobré řešení?

Petr Kalina

Petr Kalina

Obce, města i Jihočeský kraj se již několik let zabývají otázkou, co se stane po zavedení mýta na silnicích I. třídy. Bohužel někteří předpokládají, že i zde platí pravidlo nejmenšího odporu. Nikdo sice neví, co se po zavedení mýta přesně stane, ale již dnes se široce diskutuje o možných negativních důsledcích.

Podnikatel Jan Antonín Baťa sepsal v roce 1937 vizi Československa "Budujeme stát pro 40 000 000 lidí". Jeho myšlenky by neměly zapadnout. Jakoby se dnes v úvahách zapomnělo, že jsme tranzitní zemí a nedělalo se nic pro využití tohoto potenciálu. K využití polohy ve středu Evropy pro rozvoj naší republiky měla být v Baťově vizi řešena doprava a to zásadním způsobem. Plánovala se dálnice, která měla protnout celé tehdejší Československo od Chebu až za Prešov a Zakarpatskou Ukrajinu. Počítalo se s modernizací husté železniční sítě. A samozřejmě s leteckou dopravou - za první republiky se říkalo, že nebe je naše moře.

Zdá se mi, že neřešíme širší souvislosti a občas se zahrabáváme v lokálních problémech. Podle mého názoru si musíme jasně nastavit priority a říci si, co opravdu chceme. Na úrovni státu, kraje i obcí. Je to těžké a není to jen o rozhodnutí, ale i o převzetí odpovědnosti za ně. Budou nás naši potomci velebit za to, že mělo větší váhu při našem rozhodování zachování úseku pro přechod žab, nebo že na silnici z Cehnic do Skočic byla v zatáčce přejeta kamionem jejich babička...? Je rostoucí objem tranzitní dopravy celospolečenský fenomén a platíme daň za to, že máme čerstvé zboží v supermarketech, když nedokážeme lépe využívat lokální suroviny?

Vím, o čem mluvím. I v naší obci se před lety řešila otázka kamionové dopravy. Naštěstí (či bohužel) se našel "problém" - starý most. A nově vybudovaná komunikace dovedla odklonit kamionovou dopravu mimo naši obec. Problém s mýtem není černobílý. Nemůžeme ho řešit jen na lokální úrovni, ale v širších souvislostech. Zavedení mýta má funkce fiskální, regulační, sociální. Bohužel interpretace těchto poloh bývá některými argumentujícími účelově zkreslena.

Věřím, že najdeme ochotu všech zainteresovaných ke vzájemné komunikaci, dostatečné rozhodnosti a argumenty pro podporu optimálního řešení.

Nedávno pan premiér Andrej Babiš navštívil Jihočeský kraj a na místě se seznámil s možnými důsledky zavedení mýta na silnicích 1.třídy. Navštívil také Písecko a Strakonicko.

Na srpen svolává člen rady Jihočeského kraje Jiří Švec, odpovědný za dopravu a dopravní obslužnost, koordinační schůzku k uvedenému problému. Doufám, že se nezůstane jen u politických proklamací a bude snaha hledat řešení, které bude založené na komplexním posouzení dopravy v kraji i okolních regionech.

Petr Kalina,
zastupitel Jihočeského kraje a starosta obce Dobev

Diskuse k článku - 13 příspěvků
 

Další zprávy z regionu

 
 

Diskuse ke článku

Zbývá znaků: 1200
 
  • xxx 

    Reagovat

     

    Jaké řešení? Stále povídání okolo a nic konkrétního. Co je tedy to správné? Není tu napsáno.

    Vloženo 26.7.2019 15:00:25

  • jan 

    Reagovat

     

    Konečně se zavede mýto i na silnice I. třídy. Stovky kamionu jezdí denně od Brna směrem na Praha po D1, směr Německo. Jenže nejedou po D1 k Praze, poté po dálnici do Plzně a dál... V Pelhřimově to střihnou po silnici první třídy, a projíždí českými městy a obcemi. Ničí silnice, způsobují zácpy, kolony a tragické nehody. Ničí životní prostřední a hlukem a smogem otravují lidi. To vše jen proto, že ušetří na mýtném. Kamiony je třeba vrátit na dálnice a železnice, proto je nutné zavedení mýta na silnice I. nebo místy i na II. třídy.

    Vloženo 26.7.2019 13:47:11

    • Řidič řadič frontový 

      Reagovat

       

      Jestli to nebude tím, žs všechny dálnice vedou do Prahy, nesmyslně. A tam to stojí, tak jedou optiimální trasou, hybí dálnice napříč, jižně. A zpoplatnění ničemu nepomůže, akoráf kurví silnice jinde.

      Vloženo 26.7.2019 19:16:37

      • Romadur 

        Reagovat

         

        Naprosto přesné, sice jsme tranzitní země, ale všechny cesty jsou směrovány do Prahy, což má asi být v našich očích pupek světa. Navíc se nedá objet a ještě dlouho to nepůjde. Že přes nás jezdí Sas do Bavorska nebo Polák do Francie nikoho nezajímá - ti aspoň tady nevolí, tak nikoho nezajímají. Ale Jihočech nebo Moravák se nedostane rozumně na sever, Liberečák na Plzeň atd. Přitom Praha je jen 15-20% obyvatel a průmysl žádný, v nákladní dopravě opravdu jde jen o tranzit a obsluhu logistických center umístěných poblíž bohužel jediného uzlu v ČR.

        Vloženo 27.7.2019 08:49:41

        • Fandorin 

          Reagovat

           

          Přesně.

          Vloženo 27.7.2019 21:53:59

      • jan 

        Reagovat

         

        Tak za prvé, kamion, který jede z Brna do Plzně, nemusí vůbec do Prahy jet, neb jede o "velké" jižním obchvatu. Za druhé, trasa po dálnici z Brna do Plzně měří 297 km, po silnici I. třídy od Pelhřimova přes Tábor to do Plzně měří 284 km.

        Vloženo 27.7.2019 12:55:00

        • anonymní čtenář 

          Reagovat

           

          Jane, a která je rychlejší. Nápověda, dálnice to není. A která je levnější, dálnice to není. A obchvat Prahy? Zážitkový úsek, který neustále stojí a stojí a stojí. Já se řidičům NA nedivím, já jezdím s osobákem, denně a dálnicím se vyhýbám, ztráta času a nervů.

          Vloženo 28.7.2019 11:49:36

  • Jirka 

    Reagovat

     

    Myslím, že by bylo dobré se zaměřit na zahraniční kamiony a nutit je, aby republikou vozily náklad na vlacích. Velké represe za to, jestli nejezdí přetížení. Takhle za to, že nám tu ničí silnice, budou pykat všichni řidiči.

    Vloženo 26.7.2019 09:47:02

    • tom 

      Reagovat

       

      Naprostý souhlas! Vozit zboží, které nepodléhá zkáze, v kamionech přes celou Evropu je zločin na životním prostředí i na životní úrovni lidí. Toto by měla řešit EU a postavit tratě pro tento účel.

      Vloženo 26.7.2019 10:09:15

    • To neuděláte 

      Reagovat

       

      Kamiony jsou hladovou zdí EU.

      Vloženo 26.7.2019 10:13:00

    • Entroslav 

      Reagovat

       

      Jirka: Je to po železnici, a nejen u nás, tak drahé, že by tuto formu přepravy kamionů (nebo jen jejich návěsů) musel finančně podpořit stát. Rakousko, a to jsou nějací ekologové, v minulosti zrušilo část přepravy kamionů po železnici taktéž.
      Zde v jižních Čechách přece již existovala přeprava kamionů po železnici v úseku CB-Nemanice - Villach (od roku 1993 do roku 1998). A jak to skončilo? Za tuto dobu bylo po železnici v uvedené trase přepraveno 34 000 kamionů s celkovou hmotností bezmála 1,1 mil. tun a navíc se řidiči mohli během cesty vyspat v lehátkovém voze...

      Vloženo 26.7.2019 21:58:26

  • anonymní čtenář 

    Reagovat

     

    Ne. není. Bude tlak na rozšiřování, za čas na silnice II. třídy, pak i na III. třídy a až nebude kde brát, tak i na lesní cesty. To by jsme nesměli býti v ČR. Podáš prst a ejhle, celá ruka v řitce. To samé modré zóny, nejdříve v centru, pak širším centru a dnes už pomalu celá velká města. Hnus, hnus a nic jiného. Jde o to, ostatní podojit.

    Vloženo 26.7.2019 07:58:57

    • Železnice platí 

      Reagovat

       

      Mýto za každé kolečko, za každý ujetý metr na jakékoli části železniční sítě. Proč by měl socialismus platit jen na silnici??!! Doufám že necouvnou a byznys špedic nebudeme platit my všichni!

      Vloženo 26.7.2019 08:43:01

 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace