banner3
Jižní Čechy TEĎ - nejrychlejší zprávy z regionů
 
 
 

Kdy a kam

  • Běh městem

    středa 21.8 18:00 - Strakonice, start Letní kino

    25. ročník závodu + bohatý doprovodný program.

  • Jak do Mastné Lhoty přišel čert

    středa 21.8 17:00 - park před budovou Spektrum, Sezimovo Ústí

    Loutková pohádka pro děti.

Zobrazit všechny události
 

O službu seniorského taxi je v Písku velký zájem

Řidič seniorského taxíku Richard Marek před zahájením pracovního dne kontroluje objednávky. , Autor: Petr Eliáš

Řidič seniorského taxíku Richard Marek před zahájením pracovního dne kontroluje objednávky.     Autor: Petr Eliáš

PÍSEK – Od začátku roku v Písku jezdí taxislužba pro seniory a hendikepované. Provozuje ji Městské středisko sociálních služeb za zvýhodněnou cenu 30 korun za jednu jízdu. Taxík Maxík, jak se služba jmenuje, je k dispozici v pracovní dny od sedmi ráno do čtyř hodin odpoledne. S taxíkem Maxíkem jsme absolvovali reportážní jízdu.

 

Denní služba řidiče Richarda Marka začíná už před tři čtvrtě na sedm ráno. „V sedm hodin už musíme vyzvedávat prvního objednaného zákazníka," hlásí Richard Marek, který se v taxíku střídá se svým bratrem a zajišťují společně i objednávky přes telefon. Richard Marek listuje objednávkovými listy a vysvětluje, že lidé si zamlouvají jízdu po půlhodinových intervalech. Běžně se prý denně sveze taxíkem třeba deset až patnáct lidí. „Dnes jich máme objednaných dvanáct, minimálně polovina z nich bude chtít i odvoz zpátky," říká šofér. Lidé podle něj nejčastěji jezdí k lékařům, na nákupy a třeba i na zahrádky.

Richard Marek zdůrazňuje, že důležité je včasné objednání taxíku. „Chce to zavolat minimálně den dopředu, ale teď je čtvrtek a na pondělí už mám skoro plno. Je jasné, že když lidé zavolají, že chtějí odvézt hned, a máme kapacitu, tak se domluvíme. Dá se ale říct, že služba je nabitá od sedmi do 15.30, kdy se přijímají poslední objednávky," uvádí řidič. Lidé si službu rezervují i jeden nebo dva týdny dopředu, když například dostanou u lékaře termín další kontroly.

Služba funguje jen pro občany Písku nad 70 let, nebo pro držitele průkazky pro osoby se zdravotním postižením. Řidiči to musejí ověřit podle občanského průkazu a podle kartičky zdravotně hendikepovaného. „Zhruba 90 procent lidí s námi jezdí pravidelně, takže je už dobře známe. Máme stálou klientelu," vypráví Richard Marek během cesty k prvnímu klientovi Přemyslu Trnavskému na sídlišti Jih. Tam zastavujeme před sedmou hodinou. Přemysl Trnavský si službu nemůže vynachválit. Potřebuje dovézt do areálu nemocnice. „Tam jezdím taxíkem nejčastěji. Službu využívám tak dvakrát týdně," popisuje. A při vystupování využívá výsuvný schod u bočních dveří taxikářského vozu. „Máme ho namontovaný asi měsíc. Je to velká pomoc pro hůře pohyblivé zákazníky. Je možné převážet i člověka s invalidním vozíkem, jen musí v autě sedět na sedadle a vozík uklidíme dozadu," dodává řidič Richard Marek.

Největší zájem je dopoledne

Když pokračuje na sídliště Portyč za další klientkou, zmiňuje, že nejvíce je taxík využitý do pravého poledne. Seniorka, která si nepřála být jmenována, má naplánovanou trasu do zahrádkářské kolonie Vohybal na okraji Píseckých hor. „Mně je 91 let. Taxík Maxík je prvotřídní služba, jezdí tu velmi ochotní řidiči," říká žena. „Kam zajíždí MHD, tam si dojedu autobusem. Nechci zatěžovat taxi. Ale jsou místa, kam se hromadnou dopravou dostat nedá," doplňuje seniorka.

Jelikož se řidiči odhlásil klient, který měl taxi zamluvené na osmou hodinu, blíží se krátká přestávka. Při cestě ke kanceláři zvoní Richardu Markovi telefon – Přemysl Trnavský ze sídliště Jih avizoval, že by rád využil taxík i při cestě z nemocnice zpět, pokud bude volný. A protože v autě zrovna nikdo kromě řidiče a redaktora nesedí, za pár minut nasedá senior na zadní sedadlo a míří k domovu. Při chvilce oddychu taxikář Richard Marek říká, že i když kolují mezi lidmi dvě telefonní čísla na Taxík Maxík, lidé by měli volat jen na kontakt s koncovým číslem 801. Druhý kontakt je určený pro interní komunikaci mezi řidiči kvůli objednávkám. Běžně jsou totiž v práci oba bratři – jeden přijímá objednávky, druhý sedí za volantem. V den naší reportáže má druhý z pracovníků volno a tak musí vše zvládnout jeden.

Richard Marek se také zamýšlí nad tím, jestli by mělo po Písku jezdit i druhé auto taxíku Městského střediska sociálních služeb. Někdy se totiž stane, že se na zájemce nedostane, případně si musí odjezd posunout podle kapacity služby. Richard Marek si myslí, že v současné situaci by bylo druhé auto nadbytečné, protože po dopoledním náporu je odpoledne volnější. Vedení města před časem informovalo také o zájmu lidí z vesnic z okolí Písku, ale žádostem se vyhovět nedalo. Služba je totiž vázaná na trvalý pobyt v Písku, město službu dotuje. Zájem prý byl od klientů lázní Vráž.

V 8.30 má cestu objednanou další seniorka. Nasedáme a vyrážíme pro ni do ulice Za Pazdernou. I když si žena také nepřeje zveřejnit své jméno, říká, že Taxík Maxík je skvělý. „Je to výborná služba, bez ní bych byla úplně vedle. Mám radost z toho, že to pro nás vymysleli. Já jezdím skoro každý týden. Můžu se objednat dopředu a mám jistotu, že pojedu," uvádí pasažérka a hned si u řidiče rezervuje další termín na cestu k lékaři.

V devět hodin míří Richard Marek na Hradiště pro další zákaznici. Když ji veze k poliklinice, zvoní telefon s novou objednávkou. Volá Petr Šorš, který shodou okolností čeká také u polikliniky, odkud chce odvézt domů. Výměna na zadním sedadle pro cestující probíhá velmi rychle. Petr Šorš se přidává k ostatním s chválou služby. „My jsme spokojeni, jezdíme dvakrát týdně z chaty, kde jsme přes léto. Nejčastěji jezdíme k lékaři," dodává zákazník Taxíku Maxíku.

Služba se okamžitě ujala

Ředitelka Městského střediska sociálních služeb v Písku Marcela Průšová uvádí, že je se službou Taxík Maxík a hlavně s její odezvou jsem spokojená. „Upřímně – nečekala jsem, že se vlastně skoro okamžitě služba dostane do podvědomí seniorů a že ji budou v takovéto míře využívat. Vše ale záleží na lidech a já musím na tomto místě poděkovat oběma pánům řidičům, protože – jak i já mám zpětné vazby od klientů – jejich přístup je maximálně vstřícný a umí si i cesty efektivně naplánovat. Takže nezbývá nic jiného, než službě popřát nejen mnoho dalších spokojených klientů, ale i jízdy bez nehod," říká ředitelka.

O službu Taxík Maxík pro písecké seniory se podle ní nejvíc zasloužila starostka města Eva Vanžurová. „Ta s nápadem přišla a také ho realizovala. Uvést takovou službu v život nebylo zrovna jednoduché, a jsem ráda, že Taxík Maxík byl svěřen naší organizaci. Rozšíření této služby se do budoucna vyloučit nedá, nicméně v současné době je pro písecké seniory služba dostačující a uvidíme, jaká potřeba v budoucnu nastane. Jako všechno, i takovéto služby jsou o financích a město na provoz doplácí nemalé částky," dodává Marcela Průšová.

 

 

Diskuse k článku - napište váš názor
 

Další zprávy z regionu

 
 

Diskuse ke článku

Zbývá znaků: 1200
 
 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace