Počasí potrápí Jihočechy i v příštích dnech. Komplikace hrozí na silnicích i železnici

Auta v příkopech, nebo střety vozidel, jejichž řidiči nedobrzdili. Tak vypadal pátek 16. prosince na jihočeských silnicích. Za většinou bouraček přitom stála neopatrná jízda na sněhu. A jak meteorologové upozorňují, mrazy a sněžení potrápí jih Čech také o víkendu. „V noci z pátku na sobotu bude v Jihočeském kraji zataženo, počítáme také s pokračujícím sněžením. Teploty klesnou na minus čtyři až minus sedm stupňů Celsia. Stejná situace bude pokračovat i v sobotu ráno, ale během dopoledne budou srážky ustávat a začne se vyjasňovat. Večer se pak začne tvořit nízká oblačnost,“ říká meteoroložka Eva Plášilová z budějovické pobočky Českého hydrometeorologického ústavu. Sobotní teploty klesnou přes den na minus čtyři až minus jeden stupeň Celsia.
„V neděli očekáváme inverzní počasí. Na horách bude slunečno, jinde nízká oblačnost, která se ale bude rozpouštět a vypadá to, že slunce vysvitne všude. K večeru pak začne od západu přibývat frontální oblačnost a teploty budou nízké, minus devět až minus třináct stupňů Celsia, v Pošumaví a tam, kde se vyjasní může být až minus šestnáct a přes den minus šest až minus dva,“ avizuje Eva Plášilová.
Termosku s teplým nápojem s sebou, radí dopravní expert
Na krizové situace, které mohou v tomto počasí přijít, by se měli připravit i řidiči. Příprava na cestu začíná už doma. „Je dobré si nabalit do tašky nějaké zásoby jídla a hlavně pití, nejlépe mít v termosce teplý čaj nebo kávu. Pokud náhodou někde uvízneme v koloně, je takováto svačina k nezaplacení,“ říká dopravní expert Karel Nováček z Ústředního automotoklubu České republiky.
Po příchodu k automobilu je důležité jeho důkladné očištění od námrazy a sněhu. „Rozhodně bychom neměli vyjíždět jen s úzkým průzorem, oškrábat je potřeba celé přední sklo i boční okénka. Doporučuji také omést sníh z kapoty,“ pokračuje v popisu postupu před vyjetím na cesty Karel Nováček.
Odborníci dále doporučují jezdit s dostatečně plnou nádrží. „Málo benzínu nebo nafty, může znamenat mrznutí v autě při uvíznutí v zácpě. Nemusí se také vyplatit ani při pomalém popojíždění v kolonách, kdy je spotřeba vyšší než při plynulé jízdě,“ dodává Karel Nováček. V automobilu by neměla chybět v těchto dnech lopata, deka za zahřátí a silná baterka na svícení.
Při samotné jízdě je nejen nutné přizpůsobit jízdu stavu vozovky a vždy dodržovat bezpečnou vzdálenost, ale být i řádně osvětlen, nejezdit jen na denní svícení a v případě snížené viditelnosti zapínat mlhovky. V případě poruchy se nepohybovat bez výstražné vesty a co nejrychleji instalovat varovný trojúhelník.
Nebezpečí číhá na odkrytých silnicích i v úsecích mezi lesy
Nejvíce pozorní musí být v těchto dnech řidiči jedoucí po horských silnicích a silnicích nižších tříd. Nebezpečné bývají ale na mnoha úsecích i silnice prvních tříd. Na Táborsku se jedná zejména o silnici 19, a to jak ve směru na Chýnov a Pelhřimov, tak i na Milevsko. Na Jindřichohradecku patří k nejrizikovějším silnice číslo 132 z Jindřichova Hradce do Žirovnice. Na Českobudějovicku je velmi riziková například silnice 143 z Plané přes Křemži a Brloh do Prachatic. Obecně lze říci, že největší nebezpečí lze očekávat na odkrytých silnicích mezi lesními úseky nebo těsně za nimi, které vítr rychle zafouká sněhem, pod nímž často bývá náledí.
Podobná varování platí i při cestování po železnici či autobusem. Před odchodem z domova bychom si měli vzít dostatečné množství tekutin, pokud možno teplých, jídla a deku na zabalení v případě tepelné nepohody. I vlaky a autobusy totiž mohou mít za současného počasí značné potíže a zpoždění mohou dosahovat až několika hodin. Pokud cestujeme na větší vzdálenost, doporučují železničáři nechat si dostatečně dlouhou časovou rezervu na přestupy. „Počítat, že v tomto počasí postačí na přestup pět až deset minut, je čirý nerozum,“ podotýkají železničáři.
Diskuse k článku