Jižní Čechy TEĎ - nejrychlejší zprávy z regionů
 
 
 

Kdy a kam

  • Čteme, pleteme a povídáme si o všem, co nás baví a zajímá

    Úterý 21.5 14:00 - Blatná, Knihovna

  • O Maroku

    Úterý 21.5 17:00 - Blatná, Komunitní centrum

    Cestopis.

Zobrazit všechny události
 

Pokračování dálnice a rychlostní silnice R4 je v ohrožení

Přijetím zákona č. 39/2015 Sb., o posuzování vlivu staveb dálnic i dalších významných staveb na životní prostředí, tzv. EIA, došlo k tomu, na co jsme upozorňovali už při projednávání této implementace evropské směrnice do našeho právního řádu. Sice jsme byli ujišťováni, že nedojde k zastavení či zpomalení přípravy staveb, opak je však pravdou.

 

Celkem 64 významných dopravních staveb, které měly proces EIA (tedy posouzení vlivu na životní prostředí) zpracován dle původního zákona č. 244/1992 Sb. v celkovém rozpočtovém vyjádření 170 miliard korun, nelze dále posunout v procesu přípravy ani výstavby. Ministerstvo životního prostředí požaduje nová posouzení vlivu na životní prostředí, a to znamená dva až čtyři roky, než by byly pro tyto stavby posudky zhotoveny. Rovněž to znamená další časovou ztrátu a u řady staveb i nemožnost získat prostředky z operačního programu Doprava II, které lze čerpat maximálně do konce roku 2022.

Bohužel se to týká i staveb v jižních Čechách. Úsek dálnice D3 Ševětín – Borek je sice již těsně před ukončením výběrového řízení na zhotovitele, nebude však uzavřena smlouva pro výstavbu. Obdobně je na tom i stavba Skalka – křižovatka II/118 na silnici R4, úseky Čimelice – Mirotice a rozšíření R4 u Mirotic, ale také stavby Úsilné – Hodějovice, Hodějovice – Třebonín (obchvat Českých Budějovic v trase D3) i stavby Třebonín – Kaplice, Kaplice – Nažidla a Nažidla – Dolní Dvořiště na trase R3, které všechny přišly o platné posouzení vlivu na životní prostředí a tím i o možnost pokračovat, dokud se tato situace nevyřeší. 

Ministerstvo životního prostředí sice připravilo metodiku, jak přepracovat EIA zhotovenou dle zákona č. 244/1992 Sb. na stav požadavků zákona č. 39/2015 Sb. po implementaci evropské směrnice, ale v Bruselu s ní neuspělo. Ministerstvo dopravy, tedy jeho organizace ŘSD, zatím nové posudky vlivu na životní prostředí nezadává. Vše tedy zamrzlo na mrtvém bodě a je nutné co nejdříve situaci řešit. Nebude to vůbec jednoduché.

Pokud se však nepodaří tuto věc rychle vyřešit, budou mít stavební firmy v silničním, ale i ostatním oboru stavebnictví problém s kapacitou zakázek, a to, jak známo, přinese další problém v častém odvolávání firem do výsledků výběrových řízení a tím i další časové ztráty. O to by bylo více ohroženo čerpání evropských prostředků z programu OPD II.

Nezbývá než aby odpovědní pracovníci ministerstev, včetně ministrů dopravy a životního prostředí, ale i předsedy vlády, urychleně došli s Evropskou komisí k řešení, které přinese posun umožňující pokračovat rychle v přípravě a tím i ve výstavbě silničních a dalších staveb. Rád bych se na nich, ještě než pro svůj věk přijdu o řidičský průkaz, svezl. Ale to vy asi také…

Pavel Eybert, senátor Parlamentu ČR

Diskuse k článku - 5 příspěvků
 

Další zprávy z regionu

 
 

Diskuse ke článku

Zbývá znaků: 1200
 
  • Karel - Svobodní 

    Reagovat

     

    Přispěvěk byl skryt administrátorem, protože porušoval Pravidla pro vkládání příspěvků!

    Vloženo 5.12.2015 00:39:13

    • Libuše Kolářová, Jihočeské týdeníky a JcTed 

      Reagovat

       

      Dovoluji si upozornit, že na tomto portálu není povoleno přidávat odkazy na jiné webové stránky. To považujeme za reklamu, která má svůj ceník. Není tedy ani možné přidávat odkazy na weby politických stran - v období před volbami to začínáme sledovat s maximální pozorností a tyto odkazy budou neprodleně odstraňovány. Pokud má někdo o regulérní reklamu zájem, stačí se spojit s ředitelem obchodního oddělení - Ivo Bukač, telefon 774 081 161, bukac@jihocesketydeniky.cz

      Vloženo 5.12.2015 10:02:42

  • Lubos 

    Reagovat

     

    Legislativa,nové zákony,papíry navíc,umělé zaměstnávaní dalších a dalších úředníků .....a výsledek ,hmatatelné výsledky = 0 , je mi stydno za stát, který se sám nechává likvidovat přehnanou legislativou a přemrštěným státním aparátem.....jenže každý má nějakého strýčka,ten mě uklidí do kanclu,každý chce zbohatnout,tak strýček schválí legislativní změny a další přemrštěné požadavky, nutné dokládat posudky za nemalé peníze a tak peníze na realizaci pohltí hromady papírů, spousta úředníků, nemalé úplatky a nakonec se nic nepostaví.

    Vloženo 4.12.2015 18:27:49

  • anonymní čtenář 

    Reagovat

     

    to si papalášové dělaj už srandu.... sebral bych jim platy aby se alespoň trochu snížil ten deficit výdajů a propadlé miliardy z dotací

    hanba socanům top09 a černoprdelníkum

    Vloženo 3.12.2015 18:53:42

  • fífa 

    Reagovat

     

    Náš přechod RVHP do EU je jako z deště pod okap. Komunisti a levičáci z východu a západu tam nalezli a vládnou jak umějí, tedy mizerně.

    Vloženo 3.12.2015 16:42:23

 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace