Provozovatelé restaurací a hospod doufají v úspěšnou letní sezónu. Musí ale zdražit

Táborská Kozlovna U Františka je zaměřena především na poctivou českou kuchyni a čepované pivo z tanků. „Už máme zase otevřeno. V době omezení provozu jsme fungovali chvíli přes výdejní okénko, jelikož jsme nevyužívali rozvoz jídla jako jiné provozovny. Pak jsme ale byli stejně nuceni zavřít. Ztráty nás neminuly a za současné situace se zdražováním cen elektřiny, pohonných hmot a potravin jsme byli nuceni také zdražit,“ potvrzuje provozní Michaela Čižinská. Zároveň dodává, že sice vnímala letní sezónu jako záchranu, ale vzhledem k vysoké inflaci si myslí, že je nespasí. Jedním dechem ale dodává, že zákazníci stále chodí a žádný výrazný úbytek nepozoruje.
Že se lidé do restaurací po pandemii covidu vrací potvrzuje i prezident Asociace hotelů a restaurací České republiky Václav Stárek. Současně ale podle něj přetrvávají určité trendy z doby pandemie a je otázkou, jestli někdy vymizí. „V první řadě je to skutečnost, že zhruba čtvrtina lidí nahradila návštěvu restaurací setkáním doma a považuje to za docela dobrou alternativu. Tito lidé se budou vracet pomaleji,“ tvrdí Stárek. Spousta firem má navíc své zaměstnance stále na home office, což se promítá hlavně do poledního stravování. „Dost silně na druhou stranu roste trend dovážky a jídla s sebou. Jsme na dvaceti procentech nárůstu proti době před covidem a poměrně hodně lidí si tuto službu oblíbilo,“ popisuje Stárek s tím, že restaurace se tak budou muset připravit na jiné trendy a potřeby zákazníků.
A souhlasí, že situaci restaurací nenahrává velký nárůst cen energií a surovin. „Někde jsou v řádech 60 procent, někde až sto procent. Musí se to nutně promítnout do služeb, provoz restaurací je závislý na plynu a hlavně elektřině. Už během pandemie jsme sledovali nárůst cen surovin a teď se to akcelerovalo. Restauratéři už nemohou absorbovat inflační křivku a držet ceny na nižší úrovni,“ ví Stárek.
Lidé si tak do hospod sice cestu najdou, budou ale ochotni utrácet jen za kvalitní službu. „Podniky, které budou nabízet gurmánský zážitek o zákazníky nepřijdou. Ale ty, které poskytovaly průměrnou službu budou mít asi problém. V České republice jsou ve srovnání se zahraničím restaurace velmi levné. Myslím, že se rozdělí na ty opravdu dobré, střední třídu, kam si budou lidé chodit popovídat a masové restaurace, kam chodí spíše například na oběd a pak už tam nepřijdou,“ odhaduje Stárek. A že zákazníci více šetří pozoruje například i majitel milevského penzionu Stodola Josef Peterka. „Letní sezona je úspěšná, jelikož k nám chodí především hosté, kteří nejsou z města. Doufáme, že i letos se bude dařit. Ale určitě pozoruji, že více šetří kvůli nynější situaci se zdražováním. My jsme museli zdražit také,“ popisuje.
Do Českého Krumlova dříve nejvíce peněz přinášeli zahraniční turisté. Velmi oblíbený byl mezi lidmi z Číny. A absenci návštěvníků nejen z Asie tu pociťují hodně. „Tržby nám výrazně ubyly, jelikož nejezdí korejské, asijské a ruské skupiny. V létě by to snad mohli vytáhnout čeští zákazníci a ti z okolních zemí. Například Němci a Rakušané. Uvidíme, jak to bude dál se situací na Ukrajině, ale zatím jsme zdražili zhruba o 30 procent,“ uvádí provozní restaurace Adam Zimola, který v době pandemie provozovnu úplně uzavřel. Václav Stárek říká, že současná situace je příležitostí, jak kultivovat cestovní ruch. „Je potřeba snažit se nabídnout produkty, kvůli nimž budou turisté více utrácet a zůstanou na místě déle. Když přijedou na otočku, moc toho nepřinesou. Je ale logické, že když nebude nárůst obrovské masy turistů z Asie, přijíždějících autobusy, infrastruktura, která je dnes v Krumlově nastavená bude větší, než je potřeba a někteří pak třeba skončí. To se může stát,“ zamýšlí se Stárek.
Diskuse k článku