ŘSD dohání stavbu odpočívek na D3. Soběslav i Planá je odmítají - Jižní Čechy Teď!
16. 6. 2022 10:11

ŘSD dohání stavbu odpočívek na D3. Soběslav i Planá je odmítají

TÁBORSKO – Dálnice D3 je zatím stále jen torzem a v severojižním směru chybí podstatná část středočeského napojení od Benešova na Prahu. Pro řidiče ovšem představuje problém i jízda po zprovozněném úseku jihočeské dálnice od Českých Budějovic přes Tábor k Meznu, kde chybí odpočívky, benzínová čerpadla i hygienické zázemí pro řidiče. Na dálnici D3 je aktuálně v provozu jen oboustranná odpočívka Mitrovice, což je na 70 kilometrů D3 opravdu minimum.

ŘSD dohání stavbu odpočívek na D3. Soběslav i Planá je odmítají - Jižní Čechy Teď!

Vinu nese zřejmě chybějící koncepce výstavby dálnic v prvním desetiletí 21. století, ale také tehdejší ekonomická krize. Tehdy bylo rozhodnuto, že kromě útlumu výstavby dálnic budou vypuštěny i odpočívky u dálničních tahů. V té době byly odpočívky odsunuty snad ani ne na druhou kolej jako spíše na třetí až čtvrtou. Teď se ŘSD snaží dluh dohnat. V plánech Ředitelství silnici a dálnic jsou i dvě oboustranné odpočívky na Táborsku. Podle legislativy je minimální vzdálenost mezi dálničními odpočívkami stanovena na 15 kilometrů, pokud není udělena výjimka.

Potěšující je, že ani v dnešní době se neuvažuje podle mluvčího ŘSD Jana Studeckého o zpoplatněném parkování.
„Pro jihočeskou část dálnice D3 jsou nyní připravovány na Táborsku odpočívky Strkov, jde o malou odpočívku a předpoklad realizace je kolem roku 2025. Dále plánujeme velkou odpočívku Soběslav, která by mohla vzniknout kolem roku 2026,“ uvedl Studecký. Dodal, že po trase dálnice dále na jih se počítá se střední odpočívkou Chotýčany, jejíž stavba již běží a měla by být zprovozněna v roce 2026. Navazovat na ni budou za Českými Budějovicemi malá odpočívka Velešín s předpokladem realizace kolem roku 2027 a velká v Suchdole u Bujanova na Českokrumlovsku. Její realizace je plánována společně s dálničním úsekem D3 Kaplice nádraží – Nažidla v letech 2023 – 2025.

Jak by měla vypadat odpočívka u Soběslavi

Velká odpočívka v Soběslavi je plánovaná jako oboustranná s 336 parkovacími místy zejména pro kamiony, počítá se i s dálničními sjezdy. To vše podle ŘSD zabere asi pět hektarů a areál poskytne i služby restaurace, čerpací stanice, hygienické zázemí a dětská hřiště. Vzhledem k rozsahu stavby se donedávna počítalo s nákladem kolem 345 milionů korun. Dá se předpokládat, že vzhledem k růstu cen se náklady podstatně zvýší. K uvedení do provozu má dojít v roce 2026.

ŘSD tuto odpočívku plánuje u rybníka Potočný již asi tři roky, ale vedení města Soběslavi se o tom dozvědělo až letos počátkem roku. Okamžitě tento záměr vyvolal vlnu nevole obyvatel. Také vedení města je jasně proti. „Tento záměr není v souladu s územním plánem a chceme zde obnovit část rybníka Potočný. Spolu s oblastí u rybníka Nadýmač plánujeme, aby se tato lokalita, nacházející se zhruba dva kilometry od soběslavského náměstí, stala místem pro procházky, relaxaci a sport pro místní i návštěvníky,“ říká místostarosta Pavel Lintner.

Dubnové zastupitelstvo mělo na základě požadavku ŘSD zahájit změnu územního plánu k vymezení lokality pro odpočívku. Tento bod byl z jednání zastupitelů z výše zmíněných důvodů stažen. „My bychom nebyli zásadně proti odpočívce. Jen by musela být podstatně menší a na jiném místě. Od ŘSD zatím žádný podnět k jednání nevzešel,“ dodává místostarosta Lintner. I když se mezi lidmi hovoří o plánu na vybudování odpočívky u Soběslavi soukromým subjektem, místostarosta Lintner ani mluvčí ŘSD Studecký takovou informaci nemají.

Planá už nechce ani malou odpočívku

Narozdíl od Soběslavských v Plané nad Lužnicí neměli v počátku plánování s odpočívkou na D3 u Strkova větší problém. Ta má být hotova už v roce 2025. Vedení města mělo svoje podmínky. Například že obě odpočívky budou oploceny jako dálnice, aby se případný nepořádek nešířil do okolí. Dále i to, aby odpočívky byly schovány v zeleni, aby nečněly a nenarušovaly okolní přírodní prostředí. Situace se však v posledních dnech zásadně změnila.

Po zveřejnění záměru výstavby na webu města došla od ekologů a občanů řada připomínek. Týkaly se zejména chráněné flóry na místě plánované odpočívky na D3 směrem na Prahu, ale přišla i řada jiných, poměrně závažných.
„Řešila je před nedávnem rada města a poslali jsme proto ŘSD žádost, aby pro odpočívku vybrali jiné místo. Dosud jsme odpověď nedostali. Rada nedoporučila ani nutnou změnu územního plánu a předpokládám, že stejný názor budou mít i členové zastupitelstva,“ upřesnil vývoj situace starosta Jiří Šimánek. V těchto dnech putuje na ŘSD další dopis, ve kterém je důrazně akcentován nesouhlas s výstavbou odpočívky u Strkova.

Stavební náklady strkovské odpočívky se ještě loni odhadovaly na 172 milionů korun. Jak by měla vypadat? Sociální zařízení je samozřejmostí na každé odpočívce, tedy je plánováno i zde. Restaurační zařízení ale vzhledem k nižší kategorii odpočívky téměř určitě nevznikne, patrně bude k dispozici jen nápojový automat. Tato odpočívka je plánována jako malá a oboustranná. Na levé straně dálnice se plánuje 15 míst pro nákladní vozidla, pět míst pro karavany, čtyři místa pro autobusy a 27 míst pro osobní automobily včetně dvou míst pro invalidy. Na pravé straně D3 má být více míst pro nákladní vozidla, a to 22 stání. Pro karavany o jedno méně a stejně jako na levé straně 27 míst pro osobní automobily.

Podobně se stavbě odpočívky brání například obec Předotice u D4 na Písecku. Tam už byl naznačen i veřejný zájem, tedy možnost vyvlastňování. Obec ale odmítá napojit v budoucnu k odpočívce vodu a kanalizaci. Stavba odpočívky je i zde v rozporu s územním plánem, který obec stejně jako Soběslav a Planá nechce měnit.

Diskuse k článku

Pro přidávání komentářů je nutné se přihlásit / registrovat.