Jižní Čechy TEĎ - nejrychlejší zprávy z regionů
 
 
 

Kdy a kam

  • Příběh projektu - kasárna

    Úterý 22.10 17:30 - Písek, Knihovna

    Beseda s architektem.

  • České tajemno

    Úterý 22.10 19:00 - Strakonice, Rytířský sál

    Nejtajemnější domácí záhady.

Zobrazit všechny události
 

Nejvzdálenější účastník přijel autem 3000 kilometrů z Kazaně

Účastníci a organizátoři závodů ve Tchořovicích – Petr Loula a Roman Pojer (zleva). , Autor: Miloš Vrátný - Jižní Čechy Teď

Účastníci a organizátoři závodů ve Tchořovicích – Petr Loula a Roman Pojer (zleva).     Autor: Miloš Vrátný - Jižní Čechy Teď

TCHOŘOVICE – 264 vzletů se uskutečnilo nedávno na letišti ve Tchořovicích na Strakonicku. Šlo však jen o motorové modely letadel. Jejich "piloti" s nimi v polovině září závodili v rámci jubilejního 20. ročníku Memoriálu Ondřeje Havelky v pylonovém létání, který byl mistrovstvím České republiky s výraznou mezinárodní účastí. Jak závody vypadaly a jak si tento sport aktuálně stojí a co obnáší? To přiblížil spoluorganizátor Petr Loula z klubu AMC Blatná, který také vede modelářský kroužek při DDM Blatná.

 

Řekl byste, že se sjela evropská špička? Kam se kvalitou a rozsahem řadí závod ve Tchořovicích?
V srpnu se konalo mistrovství světa v Austrálii, z jeho účastníků byla řada přítomna i na našich závodech. Z evropského hlediska se k nám sjela evropská špička, chyběli pouze závodníci z Itálie. Blatenské závody jsou svým rozsahem největší v republice, zcela zapadají do evropského standardu a dokonce i některé zahraniční závody převyšují. Za léta konání si vydobyly vysokého renomé, kdy jsme byli požádáni i o konání Evropského poháru.

Byla účast podle očekávání? Kolik závodníků dorazilo a odkud?
Závod si již za léta konání vybudoval slušné renomé, sjíždí se na něj řada závodníků z celé Evropy. Počet se ustálil průměrně na 40 soutěžních týmech. Letošního ročníku se zúčastnilo 44 soutěžních týmů ve třech kategoriích. Nejvíce bylo před lety asi 54 soutěžících. Závodní tým se skládá z pilota a mechanika (v zahraničí jej nazývají caller). Mechanik na startu naladí motor na maximální výkon, model odstartuje a během letu informuje pilota o letové dráze, o správném obletu pylonů, případně doporučí korekci dráhy, sleduje pozici dalších modelů, počet kol a podobně. Letos dorazili závodníci z ČR, Německa, Francie, Belgie, Nizozemska, Anglie, Švédska, Běloruska a Ruska. Nejvzdálenější účastník přijel autem 3000 kilometrů z Kazaně. Nejvzdálenějšího závodníka celkově jsme měli v roce 2015 z Austrálie.

Jaký byl z vašeho pohledu 20. ročník Memoriálu Ondřeje Havelky?
Závody byly velmi úspěšné. I když v celkovém výsledku nevyhráli naši závodníci, konkurence je přece jen vysoká, rozhodně se neztratili. V „královské" kategorii F3D (modely se spalovacím motorem) v konkurenci 23 závodníků obsadil 5. místo Roman Pojer a v kategorii F3T (polomakety se spalovacím motorem) byl Jiří Klein 4. z 16 závodníků. V elektro pylonech kategorie F5D (účelové modely poháněné elektromotorem) soutěžili závodníci pouze z Česka, kteří jsou momentální světovou špičkou v této kategorii – 1., 2. a 4. místo na mistrovství světa, v družstvech zlatí. Během závodu došlo pouze ke dvěma haváriím modelu (z toho jedna srážka ve vzduchu). V rámci memoriálu se létalo i mistrovství republiky F3D a F5D. Kategorii F3D vyhrál člen pořádajícího Aeromodel clubu Blatná Roman Pojer, další člen byl třetí. Ač byl závod mezinárodní, letošní rok se nelétal v rámci Evropského poháru.

Jak závody probíhaly a jak vyrovnané byly?
Závody proběhly bez výrazných problémů, zvládli jsme odlétat všechna plánovaná kola. Konkurence byla veliká, o některých umístěních rozhodovaly v součtu šesti kol desetiny sekundy. Závod se létal ve třech kategoriích. V mezinárodním závodě kategorie F3D vyhrál Bram Lentjes z Belgie, následovaný závodníky z Německa. Republikový šampionát stejné kategorie měl pořadí: 1. Roman Pojer/Petr Loula (AMC Blatná), 2. Miroslav Novák /Bohumil Branný, 3. Tomáš Andrlík/Jan Semotán (AMC Blatná). V kategorii F3T vyhrál Mario Muller z Německa, za ním skončili závodníci z Německa a Nizozemska, čtvrtý byl český závodník Jiří Klein. V kategorii F5D vyhrál současný mistr světa Jan Sedláček před Jiřím Kleinem a Tomášem Andrlíkem (AMC Blatná), stejné pořadí bylo i v rámci MČR F5D.

Kde se v tomto sportu pohybují čeští závodníci, potažmo ti blatenští?
V kategorii elektro F5D patří čeští závodníci k absolutní světové špičce. Vyhráli poslední čtyři světové šampionáty. Člen AMC Blatná Tomáš Andrlík vyhrál mistrovství před třemi lety. Protože letos se létalo MS v obou kategoriích současně, elektro kategorii F5D nelétal a soustředil se pouze na F3D. V té patří čeští závodníci také ke světové špičce. Letos přivezli z MS z Austrálie druhé místo, nepodařilo se jim obhájit předchozí prvenství. Dva ze tří členů reprezentačního týmu byli členové našeho Aeromodel clubu Blatná. Tomáš Andrlík byl také team managerem reprezentačního týmu elekropylonů kategorie F5D.

Jak náročná je příprava závodníka, co všechno obnáší?
Pokud chce závodník obstát ve světové špičce, musí investovat nemálo času, úsilí a financí. Model je v podstatě sportovní nářadí a vyhrává pouze to nejlepší. Naši závodníci mají výhodu, že ty správné modely vyrábí člen našeho klubu pan Andrlík. Jen model však nestačí, je potřeba také talent pro létání a spousta hodin trénování. Také musí být sehraný celý závodní tým.

Co všechno znamená příprava závodu pro vás, pro organizátory?
Závod se připravuje téměř rok dopředu. Je nutné najít vyhovující termín, koordinovat jej s pořadateli závodů nejen v ČR, ale i v Evropě. Pronajmout plochu a techniku potřebnou pro pořádání, zajistit dostatečný počet pořadatelů a řádně je vyškolit, zajistit palivo pro závodníky, vyřídit „papírování", sehnat sponzory, zajistit ceny pro vítěze, připravit veškerou potřebnou techniku – pylony na vytyčení dráhy, signalizační světla a celý měřící systém, stany. Nejvíce se tedy pracuje posledních 14 dní až měsíc před konáním. Hodně práce pak spočívá i při vlastním pořádání. Postavit dráhu, zapojit veškerou techniku, dohlídnout na chod závodu, organizovat pořadatele i závodníky. Vše stojí spoustu času, úsilí a financí.

Vyhovuje vám prostředí tchořovického letiště?
Letiště ve Tchořovicích je svojí přistávací a vzletovou plochou ideální pro pořádání závodů. Výhodou je jeho velikost a volný prostor v okolí. Bohužel u něj není žádné zázemí, takže vše musíme přivézt a zajistit. Není zde elektřina ani voda.

Jak je na tom aktuálně letecko-modelářský klub AMC Blatná ohledně fungování?
AMC Blatná je největší základnou pylonového létání v Česku, momentálně klub reprezentují tři členové. Dříve jsme měli až pět reprezentantů. Klub má 14 aktivních členů, v největším rozmachu jsme jich měli až 26. Většina jsou rekreační modeláři, kteří si létají jen pro radost. Pořádáme společná klubová létání, občas se zúčastníme předváděcích akcí pro veřejnost. A jednou za rok se sejdeme při pořádání Blatenských pylonů, které se letos konaly již po dvacáté. Posledních deset let je pořádáme po názvem Memoriál Ondřeje „Dago" Havelky na památku našeho skvělého kamaráda a pilota.

Nedávno vaši členové Roman Pojer a Tomáš Andrlík startovali na MS v Austrálii. Jak se celkově Blateňákům daří?
Čeští modeláři vyhráli MS elektropylonů F5D (jak v družstvech tak i v jednotlivcích) a jmenovaní členové závodili na letošním MS v kategorii „spalováků" F3D a obsadili v družstvech druhé místo. Nejlepší umístnění měl Roman Pojer. Zlatí byli na předchozím šampionátu. Nejúspěšnějším reprezentantem našeho klubu je Tomáš Andrlík, jenž reprezentuje Česko na mistrovstvích světa F3D přes deset let. Za tu dobu byl vždy nejúspěšnějším členem reprezentačního týmu a svými výkony pomohl získat pro české barvy místo na stupních vítězů, včetně toho nejvyššího. Před třemi lety také poprvé reprezentoval ČR i na MS v kategorii eletropylonů F5D a stal se mistrem světa, v jednotlivcích i v družstvech. Na následujícím MS byl opět členem zlatého českého týmu. V kategorii eleropylonů F5D jsou čeští závodníci absolutní špičkou již řadu let. Z posledních čtyř až pěti šampionátů vždy přivezli zlaté medaile.

Jak si celorepublikově stojí tento sport?
Časy, kdy v Česku bylo kolem 50 závodních týmu v jedné kategorii jsou pryč. Poslední roky klesá základna ve všech kategoriích. Létaly spousty starších závodníků, ti pomalu končí a o nové je nouze. Hodně mladých sedí u počítačů a díky virtuální realitě jsou velmi populární závody dronů. Pylonové kategorie jsou celkem úzce zaměřené, náročné na pilotáž a techniku. V podstatě je to taková Formule 1 mezi modely. Modely i provoz jsou celkem drahé. A pro výsledky na světové úrovni je třeba často trénovat. Úbytek závodníku je celosvětová záležitost.

Diskuse k článku - napište váš názor
 

Další zprávy z regionu

 
 

Diskuse ke článku

Zbývá znaků: 1200
 
 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace