Tunel pod nádražím v Českých Budějovicích postaví kraj. Hotový může být za šest let - Jižní Čechy Teď!
Tunel pod nádražím v Českých Budějovicích postaví kraj. Hotový může být za šest let - Jižní Čechy Teď!
27. 4. 2022 14:35

Tunel pod nádražím v Českých Budějovicích postaví kraj. Hotový může být za šest let

Tunel pod nádražím v Českých Budějovicích postaví kraj. Hotový může být za šest let
Zobrazit galerii (3)
Tunel pod nádražím v Českých Budějovicích postaví kraj. Hotový může být za šest let
ČESKÉ BUDĚJOVICE – Jihočeský hejtman Martin Kuba ve středu 27. dubna informoval o tom, že kraj převezeme od města projekt na vybudování podjezdu pod vlakovým nádražím v Českých Budějovicích. Projektovat se má v následujících třech letech, další tři roky potrvá stavba. Pokud vše půjde hladce, mohla by první auta tunelem projet v roce 2028.




„Projekt na stavbu podjezdu jsme převzali od města, protože ukázalo, že se během posledních let nikam neposunul. Utratili miliony korun, aby zjistili, že jejich variantu není možné stavět. My jsme nechali zpracovat studii, která už je dokončená. Ukazuje nám, kde by tunel mohl být a v jaké variantě. Opravdu se pohybujeme v zastavěném území, jsme tedy velmi limitování velikostí,“ uvedl hejtman Martin Kuba.

Na obou stranách zůstanou stykové křižovatky, a to jak před nádražím, tak v Suchém Vrbném. „Tunel bude situován do podzemí. Nepočítáme ale s variantou výjezdu z tunelu přímo do Dobrovodské ulice. To by totiž znamenalo stavbu velké rampy a silný zásah do zástavby, domy by se musely bourat. Vznikla by tam také velká dopravní a hluková zátěž. Proto na obou stranách na úrovni terénu ponecháme stykové křižovatky. V Mánesově ulici se sjede dolů a vyjede se na druhé straně dvěma směry. Buď na sever do Dobrovodské vedoucí k Rudolfovské anebo směrem na jih do Mladého,“ dodal hejtman.

V Mladém pak bude možné najet na dálnici. „Ukázalo se totiž, že přenos dopravy není úplně klíčový. Není nutné jet přímo do Dobrovodské nebo k nádraží, ale je možné dopravu rozložit do celého území. A to i s ohledem na to, že v Mladém bude nájezd na dálnici a po vybudování dálnice se tam doprava bude zase chovat úplně jinak,“ poznamenal Martin Kuba.

Jihočeský kraj tedy zvolil přímou variantu podjezdu pod železnicí s výjezdy do stran. „Tato varianta je nejlacinější a je jediná možná, kterou tam můžeme umístit. Je to jediný kompromis, který jsme schopni projednat a získat na něj stavební povolení,“ připomněl hejtman s tím, že směrem od Suchého Vrbného bude možný výjezd z tunelu jen do Mánesovy ulice, protože v Nádražní i průmyslové ulici není prostor pro stavbu rampy. Podjezd povede pod zemí tam, kde nad nádražím vede lávka. Ta tu v rámci akce vyroste zcela nová, ale na stejném místě.

Na obou stranách nádraží bude i nadále fungovat povrchová doprava pro ty, kteří nepotřebují tunel využít. Rampy pro vjezd a výjezd do tunelu vzniknou uprostřed současných komunikací, po stranách pak pojedou řidiči, kteří pod zem nechtějí. „Do léta chceme mít jasnou představu, jak bude stavba vypadat na povrchu, jakou technologii použijeme v tunelu. To jsou důležité věci aspekty, které rozhodují o ceně. Musíme mít systém odvětrávání, musí se tam vejít městská hromadná doprava. Pokud se vše povede, tak ve druhé polovině roku chceme zadávat projektovou dokumentaci pro získání stavebního povolení,“ uvedl Martin Kuba.

Příprava projektu u takto náročné investiční akce může trvat až dva roky. „Na začátku roku 2025 bychom to tedy chtěli mít hotové a soutěžit zhotovitele. Když se ještě v tomto roce začne stavět a nenastanou žádné komplikace, tak bychom v roce 2028 mohli Jihočechům jízdu pod nádražím umožnit,“ myslí si hejtman Kuba.

Náklady na stavbu tunelu pod nádražím je v současné době těžké odhadovat, protože se zhotovitelská firma bude soutěžit až za tři roky. „To může hrát i v náš prospěch, protože už nebude podstatné to, co se na stavebním trhu odehrává nyní,“ zakončil Martin Kuba s tím, že určitě půjde minimálně o miliardu, miliardu a půl.

Diskuse k článku

Pro přidávání komentářů je nutné se přihlásit / registrovat.