Jižní Čechy TEĎ - nejrychlejší zprávy z regionů
 
 
 

Kdy a kam

  • Odpočívej ve svém pokoji

    Úterý 23.4 19:00 - Tábor, Divadlo Oskara Nedbala

    Divadelní představení.

  • Strakonické příběhy LXIII.

    Úterý 23.4 18:00 - Strakonice, Šmidingerova knihovna

    Karel Skalický: Curychtrům a okršlákům koželužskou pusu! Důležitý rok 1869 ve Strakonicích v širších souvislostech. Další vyprávění regionálního historika v rámci rozsáhlejšího strakonického cyklu, doprovázené projekcí různých dokumentů a vyobrazení.

Zobrazit všechny události
 

Vrací se výroba legendárního skútru?

Ilustrační foto.  , Autor: Jarka Krejčová - Jižní Čechy Teď

Ilustrační foto.     Autor: Jarka Krejčová - Jižní Čechy Teď

STRAKONICE – Někteří naši čtenáři zaznamenali informaci, že se do Česka vrátila výroba skútru, který měl a dosud má dobromyslnou přezdívku „prase“. Zajímalo je, jestli se na jeho výrobě podílí i strakonická společnost ČZ, kde se oblíbený motocykl zrodil. Dotazy jsme zaslali tiskovému mluvčímu ČZ Strakonice Janu Pěnkavovi. Na úvod uvedl, že se jedná o výrobu elektrického skútru Čezeta a v Prostějově ho začal vyrábět Neil Eamonn Smith z Velké Británie.

 

„Pan Smith využívá ochrannou známku Čezeta s naším souhlasem. Jako vzor pro design převzal skútr 175 ccm typ 501. O výrobu ve Strakonicích neměl zájem ani on, ani naše společnost. Tento typ skútru tehdy předběhl svou dobu o několik generací. Dnes většina motocyklových firem vyrábí skútry pro městský provoz. Na trh byl dodáván v roce 1957 v tříset kusové sérii. Hned v prvním roce výroby zaujal zákazníky ve dvaceti zemích světa. Například v roce 1965 se vyrobilo už 40 tisíc kusů. Výjimečný byl také designem, za který byl na světové průmyslové výstavě v Bruselu v roce 1958 oceněn zlatou medailí. To svědčí o vysoké kvalitě konstruktérské a výtvarné práce tehdejších konstruktérů ČZ. Neil Eamonn Smith si tento typ vybral především proto, že prostorná a kompaktní kapotáž skýtá dost místa pro uložení elektromotoru a kvalitních baterií," popsal Jan Pěnkava současnost i minulost oblíbeného "prasete", které dodnes budí obdiv na všech veteránských srazech.

Diskuse k článku - 1 příspěvek
 

Další zprávy z regionu

 
 

Diskuse ke článku

Zbývá znaků: 1200
 
  • Sam 

    Reagovat

     

    Jezdil jsem na skůtru Čezeta víc než 20 let, několik let i v zimě do práce, ve 4 ráno i v 20 cm sněhu, a vždy jsem dojel. Bohužel i Čezeta usnula na vavřínech, tak jako většína vynikajících výrobků z padesátých a šedesátých let. Pokud vím vyráběl se skůtr v Č. Budějovicích, motory ve Strakonicích. A právě špatně přístupný motor byl jeho slabou stránkou, mimo zadní kyvné vidlice a úzkých pneumatik. Vzhledemm k hmotnosti měla Čezeta mít motor alespoň 250 ccm, vodou chlazený. Elektroskůtr v ceně nad čtvrt milionu nemůže být lidovým vozidlem.

    Vloženo 6.2.2019 13:55:10

 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace