Vyznavači elektromobilů dorazili na Žižkovo náměstí v Táboře
Hlavním iniciátorem akce byl emeritní náčelník zmíněné asociace Jaromír Vegr. Řekl, že předchozích pět let se majitelé těchto aut zaměřovali na přesvědčování veřejnosti, že elektromobily jezdí i v zimě. Teď byl připraven příchozí svézt kolem náměstí, aby viděli, že elektromobil okamžitě nastartuje do plného výkonu a jeho provoz je absolutně tichý.
Návštěvníci ale byli poněkud nesmělí, okukovali vozy spíš zvenčí, nahlíželi se zájmem pod kapotu a vyptávali se. Pozornost budilo chladící zařízení na pivo fungující se zapojením do elektrozásuvky ve voze Jaromíra Vegra. Pivo dodali další vyznavači elektromobility z minipivovaru Pirazo v Senožatech u Pelhřimova. Ochutnávali samozřejmě jen spolujezdci, protože kolonu elektroaut čekal v rámci Rallye Česká Sibiř přesun do Miličína a pak na Monínec.
„Doma na střeše mám fotovoltaiku, bateriové úložiště ve sklepě, v baráku nabíječku a z vlastní vyrobené elektřiny ujedu 500 až 700 kilometrů. Dobít pak můžu kdekoliv z kterékoliv zásuvky,“ popsal Jaromír Vegr. Zmínil, že průkopníky elektromobility byly automobilky Tesla a Nissan, dnes už se tomuto trendu věnují všechny.
Michal Fejfar z Prahy, který provozuje vodní elektrárnu na Soukeníku, zavzpomínal na anabázi s přihlašováním elektroauta, které si dovezl ze Spojených států. Toyota RAV4 v elektroverzi se tam vyráběla v letech 2000 až 2003. Jenže auto starší osmi let u nás přihlásit nešlo, takže aby získal espézetku, musel jít cestou přihlášení auta, které jakoby sám sestrojil. „Nechal jsem provést všechny zkoušky, zaplatil všechny certifikáty, stálo to rok práce a pětadvacet tisíc. Espézetku jsem pak v roce 2016 dostal nikoliv na dovezené auto, ale na vlastní výrobek. Jako výrobce jsem uvedený já,“ ukazoval majitel legendární vozítko.
Jaromír Vegr ze Sedlce – Prčice patří k českým průkopníkům elektromobility. I on si s přihlašování Peugeotu v elektroverzi užil svoje. „Třiadvacetkrát jsem byl na STK a jedenáctkrát na ministerstvu dopravy. Když mi na ministerstvu dopravy řekli, že už mám všechny potřebné papíry, na STK to stále odmítali. Když tam z ministerstva přímo zavolali, tak se příslušný člověk radši hodil marod, než by mi papíry vystavil,“ zavzpomínal.
Parta, která zaparkovala kolonu elektrovozů na táborském náměstí, je přesvědčena, že elektromobily jsou budoucnost – protože jejich vlastnosti se každou novou generací výrazně zlepšují, jejich cena klesá, mají velmi malé provozní náklady a dlouhou životnost. Nemají lokální emise, mají tichý chod a nejsou závislé na dovážené naftě. Z lock downu obavy nemají, protože elektřinu čerpají hlavně ze slunce a ukládají si ji do baterií do zásoby.
K vidění byl i elektrovůz Kia, se kterým závodí otec a syn Miroslav a Petr Timurovi z Prahy. Letos v lednu se zúčastnili švédské rallye, byl to 400 kilometrů dlouhý měřený závod. Soutěž Regularity se nejede na maximální rychlost, ale na rychlost stanovenou a hodnotí se spotřeba – za každou sekundu navíc je trestný bod, vítězí ten, kdo má nejmenší spotřebu elektřiny v přepočtu na 100 kilometrů. „Vyhrává ten, kdo jede bezpečně, přiměřeně rychle a ekonomicky. Loni jsme v Dolomitech byli ve spotřebě na prvním místě,“ zmínil Miroslav Timura. A ocenil, že kategorie elektromobilů už zařadili i pořadatelé Rallye Český Krumlov. Bude tam i letos.
Do vystavené kolony se zařadil i vůz KIA táborské městské policie. Ta má celkem tři služební vozy, první elektromobil vlastní od července roku 2020. „Předčil veškerá očekávání. Potvrdilo se, že ekonomika je daleko příznivější než u vozů se spalovacími motory. Na 100 kilometrů činí náklady na pohon, údržbu a opravy 117 korun. Tato částka se u ostatních vozidel dá jen za opravy,“ popsal strážník Miroslav Ryba, který je velkým propagátorem elektromobility. „Vozy měníme, když najedou 200 až 250 tisíc kilometrů. U Octavie, kterou jsme měli před tímto vozem, už jsme dávali do oprav ročně sto tisíc. Provoz elektromobilu je jednoznačně ekonomičtější, ale i jednodušší a komfortnější pro řidiče. Elektromobil KIA je dnes naše hlavní zásahové auto, najede ročně 50 až 55 tisíc kilometrů, dojezd má 400 až 500 kilometrů. Kdo přijede, napojí auto na dobíjení přímo před strážnicí,“ popsal Miroslav Ryba. „Za dva roky se bude řešit výměna dalšího vozu, doufám, že už se město vydá pouze tímto směrem,“ dodal.
Účastníci Rallye Česká Sibiř věří, že jsou pionýři nového trendu a elektromobilům patří budoucnost. I při nabíjení z naší energetické sítě, která je z poloviny zásobována hnědouhelnými elektrárnami, zanechává provoz elektromobilů zhruba poloviční uhlíkovou stopu než vozy se spalovacími motory. Jaromír Vegr si myslí, že ne všechny automobilky přistupují na nový trend s nadšením, ale podle něj jiná budoucnost není.

Diskuse k článku