Placené parkování v Soběslavi se odkládá

Dozvěděli se totiž, že město prozatím nepočítá s kartami pro bydlící rezidenty, protože obyvatelé domů v centru vlastní kolem stovky aut. Kdyby dostali rezidenční karty všichni, zabrali by údajně všechna místa na náměstí i v jeho okolí a návštěvníci obchodů, úřadů nebo polikliniky by si zas neměli kam stoupnout. Zejména poté, co se v další etapě rekonstrukce náměstí počítá se zrušením parkovací plochy u kostela. Někteří lidé začali mezi sebou špitat, jestli se tady hledá systém pro vlastní občany nebo pro lidi z okolních vesnic, kteří přijedou do města. Po chvíli bylo jasno, jak si to radnice představuje.
Pro auta lidí z centra prý budou sloužit záchytná parkoviště u koupaliště, u stadionu a u nádraží. Po 17. hodině skončí v centru placený režim a mohou si přejet k bydlišti. Pro městský úřad ale autoři Analýzy dopravy v klidu z firmy City Parking Group naplánovali 16 vyhrazených míst. To se stalo terčem kritiky jak od občanů, tak od zastupitelky Ivety Matějů z klubu Pirátů. Místostarosta Vladimír Drachovský (ČSSD) nakonec smířlivě poznamenal, že radnice tolik míst potřebovat nebude.
Vytěsnění obyvatel centra
Zastupitel Martin Kákona (Piráti) sdělil, že vůči této analýze firmy City Parking Group nechal zpracovat oponentní studii v Centru dopravního výzkumu, které spadá pod ministerstvo dopravy. Považuje ji tedy za nezávislý posudek, zatímco analýza předkládaná radou města pochází od firmy, která má zájem jednak městu dodat parkovací automaty a pak se s ním podílet na vybrané tržbě. Podle Kákony je tam evidentní střet zájmů. Piráti také na své webové stránce Pirati.Sobeslav.cz uspořádali anketu a shromáždili připomínky.
„A my budeme tahat nákupy od plavečáku?,“ zlobili se lidé. „Nebo k domu přivezeme nákup a než ho vyložíme, tak budeme platit?,“ ptali se. Padla slova, že mají být potrestaní za bydlení v centru. Starosta a místostarosta je ujišťovali, že se s městskou policií dohodne tolerování krátkého zastavení. Další lidé se divili, proč se placené parkování rovnou plánuje nejen na náměstí, ale i u polikliniky nebo u kulturního domu. „Protože kdybychom zavedli placení jen na náměstí, právě tam by se nám všechna auta nahrnula,“ vysvětloval místostarosta Drachovský. Zastupitel Jan Pehe (KSČM) navrhoval, aby se napřed vybudovala záchytná parkoviště a teprve pak se uvažovalo o zavedení placeného parkování. Starosta Jindřich Bláha ale oponoval, že ty plochy existují. Jen budou někdy asi plné. Nejspíš v létě u koupaliště a u zimního stadionu zase v zimě. Tak si prý lidé najdou místo někde jinde.
Někteří občané si ale podle debaty představovali, že rezidenční karta by jim zajistila nárok na místo. Tak to ale v jiných městech není. Navíc rezidenční karty nejsou zadarmo.
Kdo chce, hledá způsoby…
Občané se přikláněli k časově omezenému bezplatnému stání, třeba na hodinu nebo u polikliniky na dvě, ale to představitelé města odmítali s tím, že to je špatně kontrolovatelný systém. „Bezplatné lístky měli ve Velké Bíteši. Byl jsem se tam podívat. Už je zrušili, protože si jich mohl každý vytisknout, kolik chtěl,“ řekl starosta. Zazněl tedy návrh, že by se z placené plochy mohlo vyjíždět přes závoru. Jan Pehe opakovaně vyzýval, aby se hledalo řešení a nikoliv argumenty, proč to jinak nejde.
Vedení města stále obhajovalo studii, která počítala se zpoplatněním bez časově omezeného stání i bez karet pro rezidenty. V sále ale vládla tak silná nevůle, že starosta vyhlásil přestávku, poradil se se svými koaličními partnery a po pauze sdělil, že se tento bod odkládá. Město nechá zpracovat ještě další studii, do níž zakomponuje připomínky občanů, a k parkování v centru se vrátí na některém dalším zasedání.
Diskuse k článku