Samsonova kašna má na měsíc zmizet. Vzbudilo to rozruch

Autor tím chce demonstrovat, že notoricky známé dominanty a oproti nim skrytá místa, která běžně člověk nevnímá, nejsou daleko od sebe a přitom mohou nabízet zajímavé kulturní vyžití. V tomto případě se skrytým místem míní galerie současné výtvarné tvorby v Domě umění na náměstí Přemysla Otakara II.
Samsonova kašna by se ocitla na měsíc ukrytá v kruhovém prostoru, který by umožnil uvidět kašnu a sochu výjimečně v interiéru. „To je neobvyklý zážitek,“ je přesvědčený kurátor galerie i této instalace Michal Škoda, „a my se snažíme dělat výstavy zaměřené na architekturu s přesahem a zvláštní atmosférou, nejen představovat architektonická díla na fotografiích.“
Zakrytí kašny a instalaci koridoru na náměstí ale vnímají někteří lidé nelibě. „Křiklouni se vždycky ozvou první, to mě nepřekvapilo. Teď celý projekt představujeme a pro mě je to sonda, jak veřejnost vnímá náměstí i podobné umělecké postupy,“ pokračuje Michal Škoda. Poznamenal, že tato instalace bude trvat měsíc, zatímco když před pár dny byla veřejnosti představena dostavba obchodního centra Igy, která podstatně ovlivní vzhled místa na dlouhé roky a nikdo se proti tomu nevymezoval.
O projektu Vnímání, který architekt Šépka se svým týmem připravuje do Českých Budějovic na termín od 8. září do 9. října, hovořil Michal Škoda dnes ráno v televizním zpravodajství. Mimo jiné poznamenal, že oponenti nemusejí mít obavy, daňové poplatníky celá akce nic stát nebude. To je ovšem pravda jen částečně. Galerie současného umění a architektury v Domě umění je podporována z městského rozpočtu, roční částka se postupně navyšuje, v roce 2011 město přispívalo 1,1 milionu, letos 1,35 milionu korun. Michal Škoda pro náš portál vysvětlil, že měl na mysli případné dodatečné náklady města. A ty podle něj nevzniknou. Zářijová výstava bude financována z běžné roční dotace a další potřebné prostředky poskytnou sponzoři a firmy, které přislíbily dodat materiál potřebný ke stavbě objektu. Sám autor odhadl náklady celé akce na 1,3 milionu.
Řeč byla také o stavebním povolení, ve kterém by oponenti mohli svými námitkami akci zdržet nebo úplně zablokovat. Na to Michal Škoda reagoval slovy, že odmítá dopředu myslet negativně a navíc vůbec není jisté, že by umělecké dílo mělo podléhat stavebnímu řízení.
Sám Jan Šépka k projektu uvádí: „Záměrné odcizení kašny a zvýraznění vstupu do Domu umění oknem je celkovým smyslem předkládaného projektu. Do zajímavé konfrontace se tak dostávají věci, které spolu zdánlivě nesouvisí. Projekt je výtvarnou instalací, která může mít paralelu k některým podobným počinům v zahraničí od známých osobností jako je například Christo a okruh pařížských Nových realistů, kteří začali o vstupu výtvarného umění do veřejného prostoru přemýšlet již v 60. letech, nebo japonského umělce Tadeshi Kawamata. Těmto umělcům se zdařil jejich záměr expandovat umění z muzeí a galerií do městského prostoru a do přírody. Vzhledem k proporcím svých projektů a jejich společenské atraktivitě zprostředkovali nenásilně svůj umělecký názor velkému množství lidí, což je i naším záměrem.“
Kurátor výstavy Michal Škoda dodává, že instalace nebude samoúčelná, bude během měsíčního trvání doplněna různými pořady, přednáškami a zapojí se i Národní památkový ústav, který přiblíží historii budějovického náměstí a Samsonovy kašny.
Výstava Vnímání má začít za víc než čtvrt roku, ale už dnes vzbudila pozornost a diskuse, nejen v Budějovicích.
Diskuse k článku