2. 8. 2022 15:20

Železnice si připomíná 120 let od zahájení provozu na trati z Telče přes Dačice do Slavonic

Železnice si připomíná 120 let od zahájení provozu na trati z Telče přes Dačice do Slavonic
Železnice si připomíná 120 let od zahájení provozu na trati z Telče přes Dačice do Slavonic
Železnice si připomíná 120 let od zahájení provozu na trati z Telče přes Dačice do Slavonic
Železnice si připomíná 120 let od zahájení provozu na trati z Telče přes Dačice do Slavonic
Železnice si připomíná 120 let od zahájení provozu na trati z Telče přes Dačice do Slavonic
Zobrazit galerii (7)
Železnice si připomíná 120 let od zahájení provozu na trati z Telče přes Dačice do Slavonic
DAČICE, SLAVONICE – Hlavním bodem letošního Parního léta na Dačicku je oslava 120 let od zprovoznění železniční tratě z Telče do Slavonic. Kromě vyhlídkových jízd vlakem, který táhne historická parní mašina, je ve Slavonicích na nádraží k vidění také výstava lokomotiv a jezdí tam i drezíny.

„Návštěvníci tam mohou vidět traťmistrovskou drezínu Varšavu a přednostovskou drezínu Tatru. Vystavená tam je lokomotiva řady 749 společnosti AŽD. Jinak nás ještě čekají dva víkendy parních jízd. Příští víkend to bude na trati z Telče do Kostelce a v polovině srpna opět do Dačic a Slavonic,“ zmínil předseda Společnosti telčské místní dráhy Jan Máca.

Už o uplynulém víkendu měli zájemci možnost svézt se vlakem taženým parní lokomotivou 310 093, tentokrát se zastávkou na dačickém vlakovém nádraží. „Tuto mašinu máme zapůjčenou z Lužné u Rakovníka, patří Centru historických vozidel při Českých drahách. Odstavená je ale v Českých Budějovicích. Je vyrobena v roce 1901, je jí tedy 121 let, o rok více než místní železniční dráze,“ dodal předseda.

Aby mohla parní lokomotiva jet po kolejích a táhnout vagóny, potřebuje kromě uhlí také vodu. „Z té se pak tvoří pára. Dřív so voda do mašin plnila vodním jeřábem, to už dnes nejde, protože se ve většině případů nezachovaly. Pomáháme si tedy cisternou od hasičů, díky které můžeme vodu do lokomotivy doplnit,“ poznamenal Jan Máca.

Do parní lokomotivy 310 093 se vejdou čtyři kubíky vody. „Když tedy jedeme do Slavonic a zpět, tak mašinu vodou zbrojíme v Telči, pak v Dačicích i Slavonicích a na cestě zpět znovu v Dačicích,“ doplnil předseda Máca. Během cesty z Telče do Slavonic a zpátky tato historická mašina spotřebuje přibližně tunu uhlí, které musí do kotle topič naházet vlastníma rukama. Její maximální rychlost je čtyřicet kilometrů za hodinu, nabízí tedy opravdu výletní vyhlídkovou jízdu.

Tu následující si mohou zájemci užít v sobotu 6. a v neděli 7. srpna na trati z Telče do Kostelce, o týden později pak znovu na železnici z Telče do Slavonic a zpět. Na vybraných zastávkách na cestující čeká doprovodný zábavný program. V sobotu 13. srpna navíc od nádražní budovy ve Slavonicích vyjede ve 12 hodin autobus, který zájemce zaveze na prohlídku železničního muzea v rakouském Dobersbergu a Waldkirchenu.

Diskuse k článku

Pro přidávání komentářů je nutné se přihlásit / registrovat.