Za čtrnáct let přibylo 57 procent aut. Jak to bude v Táboře s parkováním? - Jižní Čechy Teď!
12. 10. 2022 12:46

Za čtrnáct let přibylo 57 procent aut. Jak to bude v Táboře s parkováním?

TÁBOR – Aut přibývá a parkování je stále větší problém. Každý řidič asi zná situaci, kdy především na sídlištích po návratu z práce je nutné udělat několik koleček po čtvrti, než se podaří zaparkovat. A mnohdy nevhodně. Parkuje se na chodnících a podle velitele městské policie Petra Svobody i v zatáčkách, křižovatkách a na zelených plochách. Sídliště zkrátka v době svého vzniku nebyla dimenzována na záplavu aut, od více vozidel v rodině, až po řemeslnické a podnikové dodávky a někdy i nákladní auta. Na sídlišti Nad Lužnicí je stav kritický, obdobně na Náchodském sídlišti, ale i v centru města vzhledem k výstavbě teplovodu zmizela dočasně mnohá parkovací místa. Apely na jízdu na kole či přesuny pěšky nejsou příliš reálné, do MHD se také víc lidí nehrne.

Za čtrnáct let přibylo 57 procent aut. Jak to bude v Táboře s parkováním? - Jižní Čechy Teď!

 

Za 14 let o 57 procent víc aut
„V rámci působnosti obce s rozšířenou působností Tábor evidujeme v posledních letech značný nárůst počtů vozidel. V roce 2008 tu bylo přibližně 90 000 vozidel všech kategorií, což bereme jako výchozích sto procent,“ přibližuje vedoucí registru vozidel táborské radnice Milan Janíček a pokračuje. „V roce 2009 byl nárůst 5%. V roce 2010 o další 4% z původního počtu. Roky 2011až 2014 znamenaly další zvýšení o 4%. Za období 2015 – 2016 stoupl počet evidovaných vozidel o dalších 8%, na 122% stavu z roku 2008. V letech 2017 až 2019 přišel nárůst o 13% na 135% stavu z roku 2008. V období 2020 – 2022 byl nárůst největší – až o 22%, tedy na 157 % stavu z roku 2008,“ uvádí Janíček. Připomíná ještě, že se jedná o vozidla evidovaná v rámci působnosti obce s rozšířenou působností Tábor, tedy všechna města a obce v tomto správním obvodu. Lze ale podle něj předpokládat, že podobný trend nárůstu vozidel se vztahuje i na samotné město Tábor.

Parking už příští rok
Co plánuje v oblasti parkování a jeho zlepšení nová koalice vzešlá z letošních komunálních voleb? Na sídlištích jsou bezpochyby cestou parkovací domy. „Dlouho očekávaný parkovací dům, který by mohl řešit situace na sídlišti Nad Lužnicí, je ve fázi práce na stavebním povolení a podařilo se nám vypořádat všechny námitky. Ještě do konce roku chceme vysoutěžit dodavatele stavby, aby se mohlo na jaře stavět,“ říká starosta Štěpán Pavlík. Tento parkovací dům nabídne na 250 parkovacích míst. Původní rozpočtovaný odhad představoval částku 88 milionů. Ta už ale nyní nebude reálná.

Podzemní Parkány s otazníkem
Poněkud nejasno je zatím kolem plánovaného parkovacího domu na Parkánech na místě bývalé synagogy. „Přijde na přetřes při prvních jednáních s koaličními partnery. Otázkou je, zda se dohodneme v pokračování příprav jeho výstavby či nikoliv. Problémem je zatím negativní stanovisko památkářů kvůli dvěma podzemním lochům, mimochodem pod Táborem je jich na tři stovky. Stále jednáme, aby u těchto dvou památkáři ochranu zrušili,“ přibližuje starosta Pavlík. Tento parkovací dům by měl mít dvě až tři podzemní patra. Za dříve odhadovaných 300 milionů korun by mohl poskytnout 250 – 300 parkovacích míst. „Bonusem by byla místa pro obyvatele Starého města a také to, že bychom mohli uvažovat o Žižkově náměstí bez parkujících aut. Otázkou na zvážení nového vedení města i zastupitelů ovšem je, zda při značné finanční náročnosti v přípravě parkingu na Parkánech pokračovat,“ říká starosta.
Nová místa pro Náchodské sídliště
Kritická situace je ovšem také na Náchodském sídlišti. Zde by v dohledné době mělo ve třech etapách kolem Náchodské ulice vzniknout 90 nových parkovacích míst. Nyní město právě zahajuje stavbu 44 kolmých a šesti podélných stání podle Náchodské ulice, hotovo má být za 80 dnů a cena je 3,353 milionu korun bez DPH. V bývalých kasárnách se vzhledem k námitkám architektů nového sídliště Dvorce s parkingem nepočítá. Po dokončení výstavby teplovodů se mají vrátit i původní parkovací místa na Novém městě, nejpozději do konce října. V plánu je také nové řešení okolí vlakového nádraží. V jeho sousedství i za nádražím by mělo dojít k zkapacitnění parkovacích míst. Předpoklad je, že by zde nechávali svá auta obyvatelé z okolí, kteří jezdí do centra města za prací, čímž by se městu ulevilo. Po počátečním „oťukávání“ řidiči dnes bývá plné i menší parkoviště v údolí Pod Ptákem, i když do práce na Starém městě se pak musí zvládnout pořádný stoupák. Horší je, že na podobná parkovišťátka v docházkové vzdálenosti centra města už zkrátka není vhodné místo. Parkovat u zimního nebo plaveckého stadionu, to je pro návštěvníky centra i na docházku do práce dost z ruky. Dobrá zpráva je, že během října se otevře zrekonstruované parkoviště u plaveckého stadionu a kapacita se tam zvýší z původních 120 na 180 míst.

Nejsou strážníci ani policisté
Při parkování na chodnících nebo dalších nepovolených místech jde o přestupek, za který může být uložena pokuta až dva tisíce korun, dočkat se můžete i nasazení botičky. V případě, že svůj vůz neoprávněně zaparkujete na místě vyhrazeném pro invalidy, pokuta může být až 2 500 Kč na místě nebo 10 000 Kč ve správním řízení. Ale odvážným v Táboře štěstí přeje a na případnou represi nehledí. „Samozřejmě se tím zabýváme, ale spíše po telefonátech a upozorněních. Jde ročně o stovky a stovky přestupků, které nejsme kapacitně schopni řešit. Večer a v noci jezdí jen jedna dvoučlenná hlídka, která kromě jiného otevírá a zamyká parky a hřbitovy a gró její práce spočívá v dohledu na dodržování pořádku v nejvíce problematických lokalitách. Plošná kontrola parkování ve městě zkrátka není možná,“ říká velitel městské policie Petr Svoboda.

Nový zákon – přísnější tresty
Parkování na chodníku je v Táboře sázka do loterie, ale šance na pokutu je značně nízká, téměř minimální. Kromě jiného se čeká na nový silniční zákon, který by měl vejít v platnost v roce 2024. Současný zákon má hlubší mezery dokonce v něm není ani v základních pojmech definováno, co to chodník je a každý si pod tím může představit něco jiného. Měl by také konkretizovat taxativně výši pokuty za jednotlivé přestupky, což dnes není. Proto se ministerstvo dopravy snaží o zavedení jasné „cenovky“ za jednotlivé přestupky u blokových pokut, podle expertů na bezpečnost na silnicích by tresty měly být ještě přísnější. Výše pokuty je nyní závislá na uvážení strážníka či policisty. Pokud však mužů zákona ke kontrolní činnosti nepřibude a nepřibude také parkovacích míst, parkování na zakázaných místech zřejmě jen pokvete.

Diskuse k článku

Pro přidávání komentářů je nutné se přihlásit / registrovat.