Spolek Viadukt potvrdil zájem o převzetí železničního mostu na Červené - Jižní Čechy Teď!
Spolek Viadukt potvrdil zájem o převzetí železničního mostu na Červené - Jižní Čechy Teď!
3. 2. 2023 11:16

Spolek Viadukt potvrdil zájem o převzetí železničního mostu na Červené

ČERVENÁ NAD VLTAVOU – Na březích Orlické přehrady u Červené nad Vltavou rostou obrysy budoucího nového přemostění. Železobetonová konstrukce s rozpětím oblouku 156 metrů a vzepětím 34,7 metru bude patřit k největším obloukovým mostním dílů v České republice. Celkem bude most dlouhý 316,3 metru. Do doby, než se dokončí tato stavba, je železniční doprava stále vedena po původním mostě, který byl v roce 2021 navrácen mezi kulturní památky. Svou roli tu sehrála občanská iniciativa, petici požadující záchranu historického mostu z roku 1889 podepsalo přes 4000 lidí. Předpokládá se, že po mostě budou vlaky jezdit do konce roku 2024 a poté bude doprava převedena na nové mostní těleso.




Příznivce historického mostu potěšila informace, že o jeho převzetí projevil zájem pražský spolek Viadukt. Ministerstvo dopravy před časem uvedlo, že by spolek mohl dostat most bezúplatným převodem, pokud by se o něj následně staral. Spolek Viadukt je známý svými aktivitami v souvislosti se záchranou nejstaršího železničního mostu v Praze – Negrelliho viaduktu v Karlíně.

Redakce oslovila předsedu spolku Viadukt architekta Igora Kovačeviče s žádostí, zda by mohl přiblížit představu o záchraně mostu na Červené a o jeho využití. „Máme uzavřenou smlouvu o smlouvě budoucí se Správou železnic o převzetí mostu. Smlouva se naplní ve chvíli, kdy se převede železniční doprava na nový most. V ten okamžik náš spolek převezme historický most a pokusíme se o jeho záchranu,“ popsal Igor Kovačevič. „Na stole to tedy bude někdy za dva roky,“ dodal.

Cílem spolku Viadukt je, aby most zůstal fyzicky zachován. „Pokusíme se o to, i když je to jiná situace než u Negrelliho viaduktu v Praze, protože ten plní dopravní funkci a jeho rekonstrukce probíhala z dotace evropského programu Doprava. Na Červené je naším konceptem cyklopropojení obou břehů přehrady. Budou se tedy muset hledat jiné dotační tituly a předpokládáme i založení sbírky,“ řekl architekt.

Náklady na rekonstrukci Negrelliho viaduktu v Praze představovaly částku 1,9 miliardy korun. Spolek Viadukt chce ve spolupráci s pražskou radnicí přinést život a různé aktivity pod jeho oblouky. Zatím je vydáno stavební povolení na provoz pod jedním obloukem a památkáři chtějí zhodnotit, jaký vliv na kulturní památku budou zamýšlené aktivity mít.

„O mostu na Červené jsme jednali s Jihočeským krajem, městem Písek i svazkem obcí. Všichni projevovali vůli most zachránit, ale zároveň říkali – co my s mostem, který nepotřebujeme,“ zmínil Igor Kovačevič. Na otázku, zda spolek jednal také s majitelem pobřežních pozemků Janem Schwarzenbergem, protože na tyto pozemky by cyklostezka musela ústit, odpověděl záporně. „Zatím jsme nejednali, ale věřím, že tam nějaká dohoda bude možná,“ je architekt Kovačevič optimistou.

Libuše Kolářová
Libuše Kolářová

Diskuse k článku

Pro přidávání komentářů je nutné se přihlásit / registrovat.