Učme se přežít aneb Kolama dolů – celodenní motokurz pro veřejnost












Jihočeská policie se zapojila do tohoto projektu letos poprvé a v sobotu 17. června měla premiéru v Písku.
V rámci akce proběhl společný výjezd stovky motorkářů se startem v areálu motodromu AMK Hradiště, kde měli pořadatelé i účastníci celý den zázemí. Výjezd na osmdesátikilometrové trase organizovala Policie ČR za bezchybného a vysoce odborného doprovodu dopravních policistů na motocyklech. Po dojetí do výcvikového centra se účastníci jízdy zapojili do připraveného programu. Ten se skládal z teorie správné techniky jízdy a pak se účastníci celodenního kurzu vydali na závodní dráhu, kde pro ně byly připraveny praktické úkoly. Instruktoři pečlivě sledovali a opravovali chyby spojené s ovládáním motocyklu při krizovém brzdění, brzdění na přesnost, jízdě slalomem, výhybných manévrech a dalších potřebných dovednostech, které se mohou náramně hodit v silničním provozu.
Jedním z pádných důvodů pořádání celé akce je:
Motocyklisté se tradičně řadí k nejohroženějším skupinám účastníků silničního provozu. To potvrzují i statistiky dopravních nehod. V rámci států EU se jezdci v jedné stopě podílejí zhruba ze 2 % na celkovém počtu ujetých kilometrů, na počtech obětí dopravních nehod však z 18 %. Za řídítka by měl každý motorkář proto usedat s náležitou pokorou. A pamatovat, že za zkušeného se může považovat až po ujetí alespoň 50 tisíc kilometrů. „Myslet si, že umím ovládat motorku, neznamená, že to skutečně umím. Je třeba sledovat nejen vývoj motocyklů, ale ruku v ruce s tím jde i zdokonalování jízdy a výuky,“ říká Libor Budina z Autoklubu ČR.
Počty tragických nehod motocyklistů v dlouhodobém horizontu klesají. Ne však tak výrazně, jak by si policisté a další zainteresovaní přáli. Počty nehod jsou stále vysoké. Neplatí také, že vážné následky nehod jsou doménou pouze mladých řidičů. „Podle statistických údajů jsou nejrizikovější skupinou jezdci ve věku 35 až 44 let. Dlouhodobě je právě tato věková skupina nejohroženější a dochází u nich nejvíce k vážným, či dokonce smrtelným zraněním. Na pomyslné druhé příčce nehodovosti je věková skupina 25 až 34 let, následují motorkáři ve věku 45 až 54 let,“ uvádí ředitel služby dopravní policie plk. Jiří Zlý.
Motoškoly nejsou samozřejmě pro motorkáře povinné, ale jejich návštěvu odborníci doporučují a to i opakovaně s jasným cílem: Každý motorkář by měl dalším vzděláváním zajistit bezpečnost nejen sobě, ale i ostatním na silnicích!
Kurzy Učme se přežít jsou zcela zdarma, proto je trochu nepochopitelné, že jejich kapacita v Písku nebyla naplněna, a to i z toho důvodů, že mnoho přihlášených účastníků se lehkovážně bez omluvy nedostavilo, a tím zabrali místa dalším vážným zájemcům. Ti, kteří na hradišťský motodrom dorazili, odjížděli spokojeni a obohaceni o další cenné zkušenosti. Pořadatelům patří velký dík!
Diskuse k článku