Lipenské převozy vozily do práce pohraničníky a lesáky. Dnes jsou turistickou atrakcí - Jižní Čechy Teď!
24. 6. 2023 19:47

Lipenské převozy vozily do práce pohraničníky a lesáky. Dnes jsou turistickou atrakcí

Lipenské převozy vozily do práce pohraničníky a lesáky. Dnes jsou turistickou atrakcí
Lipenské převozy vozily do práce pohraničníky a lesáky. Dnes jsou turistickou atrakcí
Lipenské převozy vozily do práce pohraničníky a lesáky. Dnes jsou turistickou atrakcí
Lipenské převozy vozily do práce pohraničníky a lesáky. Dnes jsou turistickou atrakcí
Lipenské převozy vozily do práce pohraničníky a lesáky. Dnes jsou turistickou atrakcí
Lipenské převozy vozily do práce pohraničníky a lesáky. Dnes jsou turistickou atrakcí
Lipenské převozy vozily do práce pohraničníky a lesáky. Dnes jsou turistickou atrakcí
Zobrazit galerii (9)
Lipenské převozy vozily do práce pohraničníky a lesáky. Dnes jsou turistickou atrakcí
FRYMBURK - Na řekách bývali převozníci a přívozy, na Lipně se prý spíš používá slovo převoz. Obojí je správně. Alespoň to tvrdí jeden z nich – kapitán převozu Hraničář Antonín Labaj z Frymburku. Převozy jsou na Lipenské přehradě tři – Pionýr v Horní Plané, v Dolní Vltavici Šumava a Hraničář, který převáží auta, cyklisty i pěšáky z Frymburku na Frýdavu a zpět. Cesta přes jezero trvá pár minut. Po silnici přes přehradní hráz by se z Frymburku do Frýdavy najelo 18 kilometrů.

Lipenské převozy vozily do práce pohraničníky a lesáky. Dnes jsou turistickou atrakcí - Jižní Čechy Teď!

Poslední mohykáni z Loděnic Praha

Plavební sezona Hraničáře začíná v dubnu a končí v listopadu. Obvykle kolem dvacátého, záleží na povětrnostních podmínkách. V zimě je pak čas na důkladnou údržbu. „Lodička je starší, vyžaduje zvláštní péči,“ říká s láskou o 28 metrů dlouhém a šest metrů širokém plavidle kapitán Antonín Labaj. „Musí se provést údržba podpalubí, opláštění i nátěry, aby byla lodička hezká.“ Převoz Hraničář byl vyroben v Loděnicích Praha v roce 1983. Nosnost má 29 tun, vejdou se na něj naráz tři osobní auta. „Celkem byly vyrobeny čtyři kusy tohoto typu plavidla. Tři dosud slouží tady na Lipně a čtvrtý převoz leží s dírou ve dně někde v severních Čechách. Byl vyroben jako náhradní, používal se v pískovnách a taky podle toho dopadl,“ zmiňuje kapitán.

Rodinná firma ATZ Global provozuje převoz Frymburk – Frýdava od dubna 2018. V dubnu vždy napřed probíhá zkušební provoz. Když už se něco k doladění objeví, opravuje se obvykle v noci. „Ve dne převoz neodstavujeme, aby služby zůstaly zachované,“ dodává Antonín Labaj. Sám je frymburský rodák. Narodil se v roce 1976 a už z dětství si pamatuje na dopravu z Frymburku na opačný břeh Lipna.

„Z místní historie se ví, že když se Lipno koncem padesátých let napouštělo, jezdila tu barkasa, malé plavidlo, které vozilo jenom lidi. Na Frýdavu se ale nejezdilo, protože za ní už začínalo vojenské pásmo a do něj se nesmělo,“ říká Antonín Labaj. Převoz jezdil mezi Frymburkem a Přední Výtoní. Vozil do práce vojáky na pohraniční rotu, která byla ve Svatém Tomáši. Taky zemědělskou a lesní techniku na opačný břeh.

„Před rokem 1989 lipenské převozy provozovala Správa a údržba silnic. Ta měla svoje kapitány. Pak tu 15 let jezdil František Valíček s manželkou, poté další společnost. My jsme vyhráli výběrové řízení v roce 2018,“ vyjmenovává Antonín Labaj. Se získáním kapitánských zkoušek je dnes problém.

„Náš převoz umí řídit manželka i dcera, ale teď musí vůdce složit praktickou zkoušku na plavidle o výkonu 199 kilowattů. Náš převoz má výkon 96 a bohužel už si nelze udělat jen převoznické zkoušky. Aby se holky někde učily jezdit s velkým parníkem, to je pro ně zbytečné. Legislativa Evropské unie bohužel nezná lipenskou louži,“ směje se Antonín Labaj. „Pár kapitánů z parníků si tady práci na převozu vyzkoušelo. Nebylo to pro ně jednoduché, hlavně když foukal vítr,“ říká kapitán Hraničáře. Dostat převoz takzvaně do ruky trvá podle něj dobré dva roky.
Zkouška vůdce plavidla obsahuje písemné testy, ústní zkoušku, zkoušku u odborníka pro přepravu, která se skládá v Děčíně a obsahuje prověření dovedností jako je nakládání, evakuace cestujících a další bezpečnostní pravidla. Čtvrtou částí je praktická zkouška.

Lipenský převoz má čtyři kormidla a čtyři lodní šrouby, tím je unikátní. Lodi totiž běžně přistávají bočně, ale převoz přistává buď přední nebo zadní částí a pro ovládání každé z nich má dvě kormidla a pro každé z nich lodní šroub. Posádka je dvoučlenná, tvoří ji kapitán, který řídí plavidlo a pomocný lodník. „Pozor, od prvního března letošního roku už se nepoužívá kapitán, ale vůdce,“ upozorňuje Antonín Labaj. Funkce lodníka je na Hraničáři feminizovaná. Často tu pomáhá kapitánova manželka Jitka nebo dcera Natálie.

Atrakce pro cyklorodiny

Pár nehod převoz Hraničář pamatuje. Většinou šlo o utopenou zemědělskou techniku. Poslední událost z doby před deseti lety i dnes budí pozornost na Facebooku. Na převoz najížděla Tatra plná kamení. Převoz před sebou odtlačila a sama pak zapadla do vody až po korbu. „Kuriozní bylo hlavně to, že řidič, který se naštěstí dostal včas ven, byl neplavec,“ doplňuje historku Jitka Labajová.
Turistům začal převoz sloužit až po roce 1989. „Dnes lidé bydlící v příhraničí z větší části pracují v Rakousku. Ve Svatém Tomáši žije jedna rodina, tamní děti a děti z Přední Výtoně jezdí z Frýdavy přes Lipno do školy do frymburské školy. Po silnici přes lipenskou hráz by to bylo 18 kilometrů, takhle jsou tu za pár minut,“ říká kapitán a frymburský místostarosta v jedné osobě.
Převoz se stal velkou atrakcí pro rodiny s dětmi, které holdují cyklistice. Z Frymburku se nechají převozem přepravit do Frýdavy. Odtud do Přední Výtoně zatím musí jet po silnici ve smíšeném provozu, tam zatím cyklostezka nevede. Ale z Přední Výtoně přes přehradní hráz, Lipno na Vltavou a do Frymburku se pohodlně dojede po cyklostezce, navíc v podstatě po rovině a podle jezera.

Koncerty z vody

V roce 2019 přepravil převoz Hraničář kolem 70 tisíc cestujících. Pak přišel covid. Dva roky byl provoz omezený. „Fungovali jsme jen dva měsíce a z výdělku jsme pak museli přežít celý rok. Chyběly školní výlety, studentské adaptační pobyty, rakouští důchodci, kteří sem rádi jezdí na výlety na elektrokolech, firemní teambuildingy,“ nevzpomínají Labajovi na covidové roky rádi. Loni už se turisté zase začali vracet. „Snažíme se proto vymýšlet i různé atraktivity. Pořádali jsme ve spolupráci s místní kulturní partou koncerty z vody. Kapela je na převozu a hraje z hladiny jezera pod starou školou, diváci jsou na břehu,“ popisuje Jitka Labajová. Na vystoupení kapely Schelinger revival se objevila i dcera Jiřího Schelingera.

V letošní sezoně ještě cestující mohou sledovat obsluhu převozu z originální retrokabiny Hraničáře. Tu čeká výměna. Nová kabina už je vyrobená, osazovat se bude po letošní sezoně. Labajovi z firmy ATZ Global upravili i nástupní místo z frymburské strany. Zpříjemnili ho pro čekající cestující, zkrášlili výhled z vody. Jen levá kamenná zídka stála 200 tisíc korun, 70 tisíci přispěl městys.

Rizikové situace na vodě občas nastanou. Zejména kvůli neukázněnosti některých plavidel. „Lidé si vyrazí na přehradu s plachetnicí z půjčovny a vůbec neznají pravidla. Převoz má přednost před parníky i plachetnicemi. Stalo se nám už i to, že nám pod plavidlo vletěl člověk s veslicí,“ zmiňuje kapitán Antonín Labaj.
Pro letošní návštěvníky Lipna má dobrou zprávu. I když mají převozníci z Hraničáře za sebou nelehké sezony, rozhodli se, že jízdné zvyšovat nebudou. Za cestu přes Lipno se i letos platí 25 korun za osobu, 25 korun za kolo, 85 korun za osobní auto a stokoruna za dodávku. Traktory nebo lesní technika mají vyšší sazby, to už se ale turistů a výletníků netýká.

 

 

Libuše Kolářová
Libuše Kolářová

Diskuse k článku

Pro přidávání komentářů je nutné se přihlásit / registrovat.