Stavbu nového železničního mostu v Červené si dnes prohlédl ministr dopravy Martin Kupka - Jižní Čechy Teď!




Stavbu nového železničního mostu v Červené si dnes prohlédl ministr dopravy Martin Kupka - Jižní Čechy Teď!
14. 9. 2023 17:35

Stavbu nového železničního mostu v Červené si dnes prohlédl ministr dopravy Martin Kupka

Stavbu nového železničního mostu v Červené si dnes prohlédl ministr dopravy Martin Kupka
Stavbu nového železničního mostu v Červené si dnes prohlédl ministr dopravy Martin Kupka
Stavbu nového železničního mostu v Červené si dnes prohlédl ministr dopravy Martin Kupka
Stavbu nového železničního mostu v Červené si dnes prohlédl ministr dopravy Martin Kupka
Stavbu nového železničního mostu v Červené si dnes prohlédl ministr dopravy Martin Kupka
Stavbu nového železničního mostu v Červené si dnes prohlédl ministr dopravy Martin Kupka
Stavbu nového železničního mostu v Červené si dnes prohlédl ministr dopravy Martin Kupka
Stavbu nového železničního mostu v Červené si dnes prohlédl ministr dopravy Martin Kupka
Stavbu nového železničního mostu v Červené si dnes prohlédl ministr dopravy Martin Kupka
Stavbu nového železničního mostu v Červené si dnes prohlédl ministr dopravy Martin Kupka
Stavbu nového železničního mostu v Červené si dnes prohlédl ministr dopravy Martin Kupka
Stavbu nového železničního mostu v Červené si dnes prohlédl ministr dopravy Martin Kupka
Stavbu nového železničního mostu v Červené si dnes prohlédl ministr dopravy Martin Kupka
Stavbu nového železničního mostu v Červené si dnes prohlédl ministr dopravy Martin Kupka
Stavbu nového železničního mostu v Červené si dnes prohlédl ministr dopravy Martin Kupka
Stavbu nového železničního mostu v Červené si dnes prohlédl ministr dopravy Martin Kupka
Stavbu nového železničního mostu v Červené si dnes prohlédl ministr dopravy Martin Kupka
Stavbu nového železničního mostu v Červené si dnes prohlédl ministr dopravy Martin Kupka
Stavbu nového železničního mostu v Červené si dnes prohlédl ministr dopravy Martin Kupka
Stavbu nového železničního mostu v Červené si dnes prohlédl ministr dopravy Martin Kupka
Stavbu nového železničního mostu v Červené si dnes prohlédl ministr dopravy Martin Kupka
Stavbu nového železničního mostu v Červené si dnes prohlédl ministr dopravy Martin Kupka
Stavbu nového železničního mostu v Červené si dnes prohlédl ministr dopravy Martin Kupka
Stavbu nového železničního mostu v Červené si dnes prohlédl ministr dopravy Martin Kupka
Stavbu nového železničního mostu v Červené si dnes prohlédl ministr dopravy Martin Kupka
Stavbu nového železničního mostu v Červené si dnes prohlédl ministr dopravy Martin Kupka
Stavbu nového železničního mostu v Červené si dnes prohlédl ministr dopravy Martin Kupka
Stavbu nového železničního mostu v Červené si dnes prohlédl ministr dopravy Martin Kupka
Zobrazit galerii (30)
Stavbu nového železničního mostu v Červené si dnes prohlédl ministr dopravy Martin Kupka
ČERVENÁ NAD VLTAVOU – V prosinci 2021 byla na Písecku zahájena stavba nového železničního mostu přes řeku Vltavu. Ten původní je z roku 1889 a svoje nejlepší roky má za sebou. Moderní dopravě svými parametry nestačí. Nyní se vedle něj buduje most nový. Na stavbě dnes odpoledne proběhl kontrolní den za účasti ministra dopravy Martina Kupky a generálního ředitele Správy železnic Jiřího Svobody.

Stavbu nového železničního mostu v Červené si dnes prohlédl ministr dopravy Martin Kupka - Jižní Čechy Teď!

Nejdříve si hosté vše prohlédli z nadhledu. Ze stavebního zázemí na straně blíže k Písku je na oba mosty dobrý výhled. Po projetí vlaku po starém mostě se na něj skupina přesunula a mohla si stavbu prohlédnout. Po staveništi přítomné hosty provedl Petr Žákovec, který je správce stavby. Ten byl zároveň ve spojení s dispečinkem Českých drah a dával pozor, aby přítomného ministra, generálního ředitele i ostatní včas z mostu odvedl před průjezdem dalšího vlaku. Ten momentálně na mostě může jet rychlostí jen 20 kilometrů za hodinu. Po novém mostě budou vlaky jezdit až 70ti kilometrovou rychlostí. Most je dokonce budován pro rychlost až 200 kilometrů za hodinu. Okolní tratě ale nikoliv.

Ze základů na obou březích Vltavy už začínají vyrůstat části budoucího železobetonového oblouku o rozpětí 156 metrů. Pro překonání Orlické přehrady byla zvolena novostavba obloukového mostu v těsném sousedství toho stávajícího. Celková délka přemostění přesáhne 300 metrů, rozpětí mostního oblouku bude 156 metrů.
Celkové náklady stavby dosahují 685 milionů korun a vlaky začnou nový most využívat příští rok v listopadu.

„Nedaleko stanice Červená na Vltavou na trati z Tábora do Písku vyroste nepřehlédnutelná stavba, která se díky svým rozměrům zařadí mezi největší oblouková mostní díla v České republice. Svým tvarem navazuje na dvě silniční přemostění vodní nádrže: Žďákovský most a most v Podolsku,“ říká ministr dopravy Martin Kupka a dodává: „Já jsem si přišel poslechnout a podívat se, jak se stavba rozvijí, protože platí, že je lepší jednou vidět než stokrát slyšet. Věřím, že se stavba stihne v termínu a zajímá mě, jaké těžkosti tu stavbaři musejí překonávat.“

Stavba začala loni v lednu budováním základů. Na táborské straně, kde jsou zasazeny hluboko do původní skalní stěny, bylo při trhacích pracích nutné použít odstřely hornin. „Na starém mostě i v okolí jsme měli sondy, které kontrolovaly, jestli při odstřelech nedochází ke škodám. Pro tuto fázi stavby se využilo také snížení hladiny Orlíka v souvislosti s výstavbou nového přelivu na hrázi přehrady. Tím, že byla o rok zpožděna jak výstavba přelivu na přehradě, tak výstavba mostu se obě akce potkaly. Snížení hladiny jsme mohli využít,“ uvedl Petr Žákovec. Ministr Martin Kupka k tomu v legraci dodal: „Lépe jsme to snad ani nemohli naplánovat.“

Stavbaři už vybudovali více než dvě třetiny budoucího mostního oblouku. V krajních částech je dokončená vlastní nosná konstrukce desky z předpjatého betonu. K výstavbě se využívá betonážní vozík, který šplhá vždy po hotové části oblouku. Nejprve se provede vyztužení dané části a následně zabednění a betonáž. Pak se vozík posune dopředu a celý postup se opakuje.

„Každá sekce je dlouhá pět metrů a jednu děláme zhruba čtrnáct dní. V současné době máme hotové dvě třetiny oblouku z každé strany a spojit vrchol bychom chtěli letos na začátku prosince,“ dodává Petr Žákovec.

Koncem letošního roku, po propojení oblouku, budou betonážní vozíky rozebrány a dokončí se stavba mostovky nad obloukem. Současně stavbaři provedou konečné úpravy terénu na předpolích mostu a začnou pracovat na napojení traťové koleje na novou trasu.

„Na každé straně mostu jsou nyní provizorní pylony o výšce přibližně 22 metrů. Ty slouží k tomu, aby vyvěšovaly části mostního oblouku. Až se oblouk uprostřed spojí, tak se pylony demontují. Půjde to dobře, protože jsou budovány z metrových částí právě kvůli demontáži. Máme hotové první tři pole mostovky z každé strany. Až bude hotový oblouk a zbourané pylony, tak se mostovka dostaví. Most bude jednokolejný a jeho životnost je plánovaná přibližně na 100 let. Už při stavbě se umístí konstrukční prvky pro případné trakční vedení pro elektrifikaci tratě. Také je v konstrukci příprava na lávku pro pěší, která by se dala v budoucnu umístit pod mostovku. Na tom jsme se dohodli s Jihočeským krajem, ale jestli se někdy vybuduje, záleží právě na něm,“ dodává Petr Žákovec.

Správa železnic v současné době řeší také další osud stávající mostní konstrukce. „Už loni v srpnu jsme uzavřeli smlouvu o budoucí smlouvě o bezúplatném převodu starého mostu na spolek Viadukt, který má zájem na jeho dalším využití. Zahájení železničního provozu na novém mostu předpokládáme příští rok v listopadu. Následně předpokládáme podpis samotné smlouvy o převodu,“ přibližuje Jiří Svoboda, generální ředitel Správy železnic.

Marek Neumann
Marek Neumann

Diskuse k článku

Pro přidávání komentářů je nutné se přihlásit / registrovat.