Proti obchvatu Tesco – Slapy u Tábora vzdoruje už jen zemědělec Josef Dvořák. Čeká ho vyvlastnění?


„Tento vlastník podal odvolání do dvou vydaných stavebních povolení. U Krajského úřadu Kraje Vysočina byl zahájen vyvlastňovací proces. Byla ale proti němu vznesena námitka podjatosti. Jedná se o pozemky o celkové výměře 2 499 metrů čtverečních, které mají být zastavěny samotnou přeložkou. Vyhnout se jim nelze,“ uvedla k současné situaci mluvčí krajského úřadu Hana Brožková.
O plánovaném obchvatu byla řeč i na posledním krajském zastupitelstvu. Hejtman Martin Kuba zmínil, že se vydal do Tábora vyjednávat se zemědělcem Josefem Dvořákem osobně. Jenže nepochodil. „Tento zemědělec je zakotvený v tom, že tam tato stavba být nemá. Vozil mě po tomto území a po tři čtvrtě hodině jsem ho poprosil, aby mě vysadil, protože mě nepřesvědčí. Vyvlastnění je pro něj méně výhodné, ale právník majitele pozemků dál bojuje. Jihočeský kraj jako investora označil za podjatý a teď označil za podjatý i Kraj Vysočina, a to systémově, protože jihočeský hejtman je předseda Asociace krajů. Podle mne na Vysočině rozhodnutí o vyvlastnění padne. Jak potom budou pak probíhat soudy, to neumím odhadnout,“ řekl hejtman. Martin Kuba věří, že v polovině roku by se mohlo o zakázku na zhotovení obchvatu začít soutěžit. Redakci se nepodařilo oslovit Josefa Dvořáka, telefon nezvedal.
Proti obchvatu se hodně angažoval i obyvatel Čelkovic Bernard Jech. Jak jeho aktivity dopadly?
Nadále s obchvatem nesouhlasíte?
Názor jsem nezměnil, přestože plánovaná trasa obchvatu bude od mého bydliště v Čelkovicích dál než silnice, po které jezdí auta teď. Nechci, aby byla zničená příroda v okolí Babí hory. Je to jediné přírodní prostředí přístupné pěšky na procházky pro obyvatele Čelkovic a sídliště Nad Lužnicí. V době covidu tam chodily úplné zástupy. I teď tam vidím maminky s kočárky, lidi na kolech, na koních. To všechno bude pryč. Padne 22 hektarů kvalitní zemědělské půdy, na které měl pan Dvořák pěkné výnosy pšenice. Jde mi o přírodu, půdu, narušení vodních zdrojů. Uváděný prospěch neodpovídá škodám, které na životním prostředí vzniknou. Nejsem zelený fanatik. Mně Zelení spíš lezou na nervy. Kdyby šlo o obchvat Chýnova, neřeknu ani popel. Tam byla zátěž v centru šílená. Tady ale provoz není ani desetinový.
Obyvatelé Údolní ulice a Maredova vrchu přece už léta čekají, až se od nich nákladní doprava odvede právě na obchvat Tesco – Slapy…
Ano, říká se, že to uleví dopravě. Není pro to ale žádný důkaz, žádná dopravní studie. Nikdo neví, kolik aut bude po novém obchvatu jezdit. V materiálech kraje je napsáno, že přes Švehlův most bude 80 procentní úbytek dopravy. My jsme chtěli vědět, kde to číslo krajští úředníci vzali. Nedostali jsme z nich nic. Navíc není podstatné, kolik tam jezdí aut teď. Podstatné je, zda provoz ve směru Slapy – Tábor skutečně pojede přes obchvat. Provoz vzniká mezi Sudoměřicemi u Bechyně a Táborem a tato doprava má cíl v Táboře. Nejde tedy o tranzit někam dál na Prahu nebo na Pelhřimov. Doprava z Bechyně jezdí spíš na Opařany. Tady se chystá investice za miliardu a zdůvodnění zní – ono to uleví dopravě. Bez jakýchkoliv důkazů. Ano, náklaďáky z lomu ve Slapech Čelkovicemi skutečně jezdí. Ale kam? Nevíme, jestli jedou na nádraží k vlakům nebo pojedou od Tesca někam dál. Pokud je kamenolom ve Slapech perspektivní, nebyla řešením spíš železniční vlečka? Zkrátka nejsou k dispozici čísla, kolik současné dopravy představuje tranzit a kolik má cíl v Táboře.
Jak by se tedy mohla řešit zátěž obyvatel v Údolní ulici?
Například se mohly domy od lidí v Údolní po třech, čtyřech milionech vykoupit. Vyšlo by to podstatně levněji. Zajímavé taky je, že v Čelkovicích na Nábřeží se nedávno jeden dům prodal. Kupec se našel a doprava, která tudy od Slap vede, mu nevadila.
Jak dopadla vaše iniciativa, kterou jste proti obchvatu vyvíjel?
Když jsem se před lety dozvěděl o tom, že se má obchvat stavět, chtěl jsem založit spolek, abychom se postavili proti, ale lidé z Čelkovic nejevili moc zájem a proti sousedům jsem jít nechtěl. Pak někdy na jaře roku 2022 za mnou začali lidé chodit a ptát se: Hele, víš, co se tu má stavět? Hodně lidí doteď netuší, že obchvat povede kolem Babí hory, že vyroste obrovský most u areálu Komora. Lidé si myslí, že obchvat povede jižněji od Tábora. Organizovali jsme petici, kterou na internetu podepsalo kolem tří stovek lidí. Předali jsme ji na město a kraj, ale byla odmítnuta. Udělali jsme web, letáky, ale už bylo pozdě. Už bylo vydané územní rozhodnutí. Územní řízení vydali veřejnou vyhláškou, pana Dvořáka vůbec neinformovali. I proto se postavil proti. Není to jen otázka půdy. Jeho připraví o zdroj obživy. Já jsem se angažoval do července roku 2022, pak jsem byl tři měsíce v zahraničí. Když jsem se vrátil, zjistil jsem, že někteří už se s tím smířili a pozemky prodali. Teď už to považuji za prohranou bitvu. Bude to nevratné megalomanské rozhodnutí v zájmu stavebních firem. Přírodu a pole už tam nikdo nevrátí.
Diskuse k článku