Bernartická škola pokračuje v modernizaci a chystá nové projekty: Školní hřiště a sportovní akademii

Největší chystanou novinkou bude asi školní hřiště?
Jde i o velkou investici. Tady v Bernarticích do této chvíle chybělo sportovní hřiště pro školu. Je tu pouze fotbalové hřiště na druhé straně městyse. Pro nás to ale znamená čtvrt hodiny cesty. To zkrátka nelze, když vezmeme v úvahu, že vyučovací hodina trvá 45 minut. Chybí nám také hřiště na atletiku nebo na míčové sporty venku. Rozhodli jsme se tedy obnovit hřiště za školou, kde už dříve bývalo, ale v současné chvíli je zatravněné. V plánu je vybudovat zde multifunkční hřiště na basketbal, fotbal, tenis, volejbal, kolem kterého bude malý atletický ovál. Stavební práce začnou na jaře. O dotaci ve výši 80 procent od ministerstva pro místní rozvoj jsme žádali prostřednictvím městyse. Zbylých 20 procent doplácí právě městys. Celý rozpočet se pohybuje kolem pěti milionů korun. Práce by měly být hotové do konce května.
Před časem jste zmiňoval i nové osvětlení ve škole. Jak jste daleko?
Finance na nové osvětlení jsme chtěli získat v rámci dotace od ministerstva financí. Z více než 700 uchazečů jsme se však nakonec umístili těsně pod čarou. Příští rok tedy budeme podávat žádost znovu. Plánujeme osvětlení, které bude odpovídat současným standardům. To znamená, že se bude jednat o mléčné ledkové světlo, které je vhodné pro školy i kanceláře. Led žárovky šetří energii a barevnost tohoto světla přináší příjemné pracovní prostředí. Současné osvětlení je z těchto důvodů nevyhovující. Díky investici v řádu jednoho a půl milionu korun bychom dokázali dát celé škole jednotné světlo. Součástí projektu je také zatemnění oken na jižní straně. Vytvoříme tak optimální podmínky pro efektivní využívání moderní techniky ve výuce. Často se stává, že z jihu začne ostře svítit slunce a viditelnost pak není úplně ideální. Chci ale zmínit, že jsme tento rok dostali i další tři dotace z kraje.
Nač byly určeny?
Na modernizaci vybavení. Pořídili jsme nové projektory na první stupeň nebo nové sportovní vybavení do tělocvičny. Vyhráli jsme také soutěž s jedním obchodním řetězcem a díky tomu jsme pořídili nové florbalové vybavení. Konkrétně v tomto případě mě ale potěšila spolupráce všech našich dětí. Šlo o formu hlasování, kdy mohl každý hlasovat pouze jednou denně. Musela se tedy zapojit celá škola, abychom něčeho dostáli. A podařilo se.
V jaké fázi se nachází projekt O2 chytrá škola, který měl ve vaší škole úspěch?
V projektu O2 chytrá škola jsme letos uspěli už podruhé. Jedná se o podporu mediální výchovy a podporu digitální znalosti. Díky tomu můžeme teď v hodinách využívat například 3D tiskárnu. Jednu jsme totiž dostali v rámci projektu na zápůjčku. Když na ní budeme s žáky úspěšně pracovat, dostaneme i jednu zdarma. Žáci využívají 3D tiskárnu při informatice, v badatelském kroužku či v pracovní výchově. Děti zatím zvládnou jednoduché tvary, například žetony do nákupního vozíku nebo vykrajovátka na Vánoce. Sám jsem zvědav, co dalšího se na 3D tiskárně postupem času naučí. Zatím se s jejím fungováním všichni seznamujeme. Co se týče technických vychytávek, oblíbení jsou ve výuce také lego roboti, díky nimž mohou žáci nahlédnout do základů programování. Získali jsme je z ministerstva pro místní rozvoj.
I roboty využíváte při výuce?
Ano, i je začleňujeme do výuky. Naším cílem je sledovat moderní výukové trendy. V pracovní výuce si žáci lego roboty postaví, v informatice je rozhýbají a v badatelském klubu pak dokončují. Zatím jich máme dvacet. Děti pracují ve dvojicích. Najednou mohou tedy s lego roboty pracovat dvě třídy. Než se daný robot sestaví, trvá to zhruba měsíc. Další měsíc s ním potom žáci pracují v hodinách informatiky. Roboti umí reagovat na barvu, na otřes a podobně. Není to jenom o tom, že by jeli dopředu a dozadu. Při každé takové hodině je v hodině naprosté ticho a klid. Tak moc jsou žáci do práce zabraní.
Chystají se ve vaší škole ještě nějaké novinky?
V rámci mediálního klubu, který na naší kole vydává časopis, se od ledna chystáme založit školní televizi. Naším cílem je, aby si děti dokázaly stoupnout před mobilní telefon nebo tablet a dokázaly něco říct. Během hodiny informatiky pak takové video zpracují. Já už jsem o tom přemýšlel dlouho. Ale posledním motivem bylo, když u nás ve škole natáčela jedna televize. Tam bylo úžasné vidět, jak se děti ze začátku ostýchaly a na konci fungovaly naprosto přirozeně, dokonce profesionálně. Ten progres během jediného dopoledne byl ohromný. Děti se naučily za jediný den mnohem víc, než kdyby chodily měsíc do výuky. Tohle je přesně to, co dnešní děti potřebují. Zkrátka umět se prodat. Je to všechno součástí našeho projektu Škola hrou.
Můžete tento projekt přiblížit?
S devátou třídou provozujeme fiktivní firmy. Jezdí k nám různí manažeři ze skutečných firem, kteří nám během dvouhodinového úseku představí svou firmu, na jaké pozici pracují a co to obnáší. Měli jsme tu člověka, který hledá zaměstnance, měli jsme tu člověka, který řeší benefity ve firmě. Název sice zní Fiktivní firmy, ve skutečnosti dětem ukazujeme, jak to funguje v reálném světě. Není to pouze o tom, že si povídáme, jak by to mohlo být, ale žáci opravdu vytváří nějakou hodnotu. Je zajímavé, že dobré výkony tam často podávají i děti, které při výuce nejsou tak šikovné jako jiní jejich spolužáci. Takové zkušenosti mohou našim žákům pomoci i při výběru střední školy.
Co plánujete do budoucna?
Donedávna jsme tu měli pouze jedno oddělení školní družiny, teď už tu fungují dokonce tři. Snažíme se u dětí rozvíjet nejenom ducha, posilování vztahu k přírodě, čestnost, spravedlnost, ale také lásku k pohybu. Jedno z oddělení družiny je tedy zaměřeno na sport. Dvakrát týdně mají děti možnost užít si všestrannou sportovní přípravu. Podařilo se nám získat šéftrenéra píseckého florbalu Michala Hanzlíka, o kterého mají zájem i významné pražské kluby. Zatím se nám daří si ho tu udržet. Máme tu také reprezentačního trenéra triatlonu Michala Hášu, který tu vyučoval už dříve a teď se k nám opět vrátil, za což jsme moc rádi. Jedná se o absolutní odborníky ve všestranné pohybové přípravě. A abychom těchto odborníků využili, chceme tu od příštího roku zavést sportovní akademii, respektive přípravku všestranného pohybového rozvoje. Nesmíte tomu rozumět tak, že otevřeme třídu pro například fotbalisty. Jde o to, že připravíme děti na prvním stupni pohybově tak, že pak ve čtvrté, páté třídě, budou schopny dělat jakýkoliv sport. Současný trend, to je úzká specializace na jeden konkrétní sport už v předškolním věku. To ale z mého pohledu není správně. Pohybový rozvoj by měl být přibližně do deseti let všestranný. Specializace na konkrétní sport by měla přijít až poté. Právě tento trend bychom tu rádi změnili.
Diskuse k článku