Blog: Bude mít chýnovský obchvat pokračování? - Jižní Čechy Teď!
10. 4. 2022 8:28

Blog: Bude mít chýnovský obchvat pokračování?

Někdy na přelomu září a října letošního roku bude dokončen obchvat Chýnova na silnici 1/19 z Tábora do Pelhřimova. Řidiči dostanou tříkilometrový úsek pěkné silnice a Chýnováci podstatné zklidnění dopravy v centru města. Jak to ale bude pokračovat?

Blog: Bude mít chýnovský obchvat pokračování? - Jižní Čechy Teď!

Předcházející úsek této silnice vede přes Zárybničnou Lhotu. Tam je velký problém, kudy by její obchvat měl být veden. Jak na severu, tak na jihu od Lhoty jsou chatové a zahrádkářské kolonie a jejich vlastníci se z pochopitelných důvodů brání, aby přeložka silnice vedla okolo nich. Tady bude shoda na trase velmi problematická a kdoví, kdy se ji podaří sjednat a dostat ji do územního plánu města Tábora.

Za Chýnovem jsou v Jihočeském kraji ještě dva úseky – Kladruby a Lejčkov. Tady je situace mnohem lepší. Zde existuje shoda zastupitelstva Dolních Hořic, pod které tyto dvě místní části spadají, s představou Ředitelství silnici a dálnic. Oba tyto úseky mají platné posouzení vlivu na životní prostředí (tzv. EIA), což je zásadní dokument, bez kterého nelze postupovat dál a který se obtížně získává. U Kladrub by došlo ke zlepšení průjezdu pod tratí, kde by měl vyrůst nový železniční most odpovídajících parametrů a trasa by byla vedena severně od Kladrub tak, aby byla dostatečně vzdálena od obydlí a chráněna protihlukovými stěnami. Po vydání územního rozhodnutí může dojít na výkupy pozemků a vydání stavebního povolení v řádu dvou, tří let.

Obdobná situace panuje v Lejčkově. EIA je platná, zastupitelstvo souhlasí s vedením trasy jižně pod Lejčkovem tak, že všechny nemovitosti místní části budou na sever od trasy silnice. I zde by v horizontu dvou, tří let mohla být výstavba přeložky silnice zahájena. Prostředky na přípravu a výstavbu má Státní fond dopravní infrastruktury plánovány.

Obchvat Lejčkova a Kladrub v ohrožení

Objevil se však nový problém. Každá stavba silnice se posuzuje také z hlediska nákladů na její výstavbu a přínosů, které vzniknou provozem po jejím dokončení. Zatímco u staveb Kladruby a Lejčkov tyto kalkulace vycházejí kladně ve prospěch staveb, u následující stavby Obrataň, která je už v kraji Vysočina, tato ekonomická kalkulace nevychází. Nápad spojit tyto tři stavby do jednoho celku by sice přinesl výsledek ekonomického zprůchodnění těchto staveb jako celku, kdy výnosy přesáhnou náklady, ale znamenal by výrazné oddálení zahájení staveb Kladruby a Lejčkov až o mnoho let, protože úsek Obrataň posouzení EIA nemá a získání nebude brzy.

Z hlediska bezpečnosti je takové řešení špatné. Každoročně dochází k řadě nehod u železničního mostu na silnici do Kladrub a také průjezd zatáčkami v Lejčkově má časté kolizní následky. Čím dříve dojde k výstavbě obchvatů zmíněných místních částí, tím lépe a bezpečněji budeme jezdit po silnici 1/19.

 

 

Diskuse k článku

Pro přidávání komentářů je nutné se přihlásit / registrovat.