Blog Víta Řezáče: Oprava čtyř Pandurů stála téměř 100 milionů - Jižní Čechy Teď!
6. 5. 2019 7:59

Blog Víta Řezáče: Oprava čtyř Pandurů stála téměř 100 milionů

Zobrazit galerii (2)
Blog Víta Řezáče: Oprava čtyř Pandurů stála téměř 100 milionů
Tak trochu s nadsázkou jsme nedávno konstatovali, že bojová hodnota Fabie je pět pandurů. Šlo o hromadnou srážku pěti obrněnců, vracejících se z vojenského prostoru Boletice do kasáren 42. mechanizovaného praporu v táborských Klokotech, když před nimi náhle před mostem přes Jordán zabrzdila řidička Fabie. Stalo se v listopadu 2016, srážka si vyžádala 13 zranění a poslední z pěti opravovaných Pandurů dorazil do mateřských kasáren na konci letošního března. Oprava tedy trvala více než dva roky.

Blog Víta Řezáče: Oprava čtyř Pandurů stála téměř 100 milionů - Jižní Čechy Teď!

Stejnou dobu narážely všechny otázky na cenu opravy na mlčení či mlžení ministerstva obrany. Jasno je až nyní, kdy společnost Tatra Defence Vehicle, která pandury v Česku vyrábí a má na starosti i jejich servis, vystavila účet a informovala veřejnost. Oprava čtyř obrněných transportérů, protože pátý byl poškozen jen lehce a vojáci v Klokotech si ho opravili sami, přišla bez pěti milionů na kulaťoučkých 100 milionů!

Pro 95 milionů musí ministerstvo obrany nyní sáhnout na naše poměry poměrně hluboko do erární kapsy a peněz věru nemá nazbyt. Už proto, že běží výběrové řízení na nákup pásových obrněných vozidel pěchoty. Necelých sto milionů je ale zřejmě proti zakázce na 210 obrněnců v hodnotě 50 miliard jen kapka v moři.

Armáda má nyní 107 pandurů a podle ministerstva jde o sofistikovanou bojovou technikou, která je specificky vybavená k vedení soudobé bojové činnosti v zahraničních operacích. Při poškození byly zjištěny deformace korby, které ovlivňovaly balistickou ochranu osádky. „Proto bylo rozhodnuto, že nejvhodnějším způsobem opravy bude vyrobit nové korby a osadit je z části původními a z části novými prvky,“ uvedla pro tisk mluvčí generálního štábu Magdalena Dvořáková. A to vše jen kvůli malé strkanici u Jordánu. Co potom v bojových misích zahraničních operací? Opravárenský závod není po ruce, dva roky se na opravu čekat nedá, takže se zřejmě vozidla tohoto typu rovnou odepisují…

 

Diskuse k článku

Pro přidávání komentářů je nutné se přihlásit / registrovat.