Bourat drážní budovy je drahé a necitlivé - Jižní Čechy Teď!
2. 8. 2022 20:49

Bourat drážní budovy je drahé a necitlivé

TÁBORSKO/BENEŠOVSKO - Nádraží a nádražíčka, známá svou jednotnou architekturou z dob rakouského mocnářství, v regionu postupně mizí. Když ne demolicí, pak z nich už nevychází výpravčí v červené čepici a není slyšet zvonění telefonů. Modernizace je mění na pouhé počítačově řízené zastávky, případně v sousedství vyrůstají prefabrikované a a plně automatizované výpravní budovy a nová nástupiště. Jak se chováme k technickému a architektonickému dědictví předků?

Bourat drážní budovy je drahé a necitlivé - Jižní Čechy Teď!

Přízemní budova zastávky ČD na trati Tábor – Ražice v Padařově na Jistebnicku unikla demolici jen o vlásek. Bylo již vydáno stavební povolení na demolici a místní dodnes tvrdí, že bourání co nevidět začne, přestože měla zájem zachránit historickou budovu jistá soukromá dopravní společnost, která nádražíčko chtěla odkoupit a vybudovat zde své školící zařízení. Správa železnic své rozhodnutí na poslední chvíli přehodnotila a nyní plánuje rekonstrukci. „Na zastávce v Padařově bourání neprobíhá, ani se nechystá. Naopak, Správa železnic od loňského roku v rámci chystaných úprav této zastávky připravuje nejprve rekonstrukci střechy a poté opravy ostatních částí objektu. Stejné opravy jsou souběžně v přípravě ještě i na další zastávce na této trati, a to ve Vrcovicích,“ sdělil Dušan Gavenda, tiskový mluvčí Správy železnic. Pěkně opravenou zastávku má na této trati i Sepekov.

Ač je Jistebnice poněkud stranou dopravních cest včetně železničních, ve dvou z jejích 27 osad stojí již více než jedno století na trati nádražní budovy. Jednou z nich je právě Padařov. „Zúčastnil jsem se jednání se Správou železnic a jsem rád, že se rozhodli pro rekonstrukci. Plán budovu zbourat a postavit zde parkoviště byl poněkud necitlivý. V budově zůstane v přízemí historická čekárna zastávky a v patře bude rekonstruován byt. Projekt kromě rekonstrukce řeší hlavně modernizaci nástupiště, které má odpovídat současným parametrům,“ říká starosta Jistebnice Jiří Popelka. Zároveň věří, že rekonstrukce bude stejně úspěšná, jako před dvěma lety v jistebnické části Božejovicích. Ta se dokonce dostala mezi desítku nejlepších rekonstrukcí nádraží v České republice.

Koridor a rušená nádraží

Drážní výpravní budovy z dob Rakouska-Uherska, jejich sloh, stavebně technické řešení a vybavení reprezentují vzájemný poměr mezi železnicí a společností. Jejich stav a způsob využití odrážejí význam a postavení železniční dopravy a vztah společnosti k ní v dané době. Mají nesporně značnou kulturně historickou cenu pro současnost i budoucnost. Plánované narovnání tratě IV. železničního koridoru jižně od Votic a zvýšení maximální rychlosti vlaků si vynutilo zrušení železničních stanic Heřmaničky, Ješetice, Střezimíř a Sudoměřice u Tábora. Přesto se zdejší drážní budovy nestanou jen hromadou stavební suti

Střezimíř – muzeum dráhy

Zdejší kolejiště stanice včetně části koleje směrem k Meznu bylo Správou železnic zapůjčeno svazku obcí Mikroregion Voticko pro provoz pákových drezín ve zřizovaném Muzeu dráhy císaře Františka Josefa.Výpravní budovu a další nemovitosti postupně odkoupí obec Střezimíř. Muzeum bude provozovat spolek Železnice Česká Sibiř, který například disponuje replikou pákové drezíny pro výstavbu telegrafního vedení.

Heřmaničky – zázemí hasičů

Poslední vlak ve stanici zastavil 1. dubna 2022 večer. Provoz na celém traťovém úseku Votice – Sudoměřice u Tábora úplně utichl následující den ráno, kdy začala téměř tříměsíční výluka, během níž nastal přesmyk trati do nové stopy. Hned 2. dubna byly demontovány závory na obou přejezdech a rozebrány elektromechanické přístroje, o dva dny později byla demontována mechanická návěstidla a postupně i kolejiště. Části zabezpečovacího zařízení stanice Heřmaničky převzalo Národní technické muzeum. Prostor stanice získá obec pro zřízení nové návsi se zázemím pro hasiče. Výpravní budova zůstala v majetku Českých drah a bude prodána případnému zájemci.

Správa železnic zveřejnila loni v prosinci seznam několika desítek drážních objektů v Česku, které by v budoucnu mohly jít k zemi. Podle mluvčí Správy železnic Nely Friebové jsou tyto stavby ve špatném technickém stavu a nadále nevyužitelné. Postoj Správy železnic ale často naráží na odpor vedení měst, obcí či různých lokálních iniciativ, které chtějí budovy zachránit. Jsou toho názoru, že je demolice často zbytečně nákladná. Lepší řešení vidí v tom, přeměnit nevyužívané stavby třeba na skautské klubovny, muzea či kavárny. Tak jako se historickým drážním budovám daří vdechnout nový život na Táborsku a Benešovsku.

Diskuse k článku

Pro přidávání komentářů je nutné se přihlásit / registrovat.