Brzdové kotouče: jak fungují, a kdy a jak je vyměnit - Jižní Čechy Teď!
Brzdové kotouče: jak fungují, a kdy a jak je vyměnit - Jižní Čechy Teď!
Brzdové kotouče: jak fungují, a kdy a jak je vyměnit - Jižní Čechy Teď!
10. 7. 2023 7:31

Brzdové kotouče: jak fungují, a kdy a jak je vyměnit

Spolu s brzdovými destičkami jsou brzdové kotouče základními komponenty nejdůležitějšího systému každého vozidla – brzdového systému. Správná funkčnost těchto součástek zaručí bezpečnost na silnicích a spolehlivé zpomalení nebo úplné zastavení vozidla, kdykoli to bude nutné. Pojďme se společně podívat na to, jak fungují brzdové kotouče, jaký je nejvhodnější interval jejich výměny a zda i běžný majitel auta zvládne svépomocnou výměnu.

Charakteristika brzdových kotoučů

Tyto komponenty se obvykle vyrábějí v okrouhlém tvaru a jsou vyrobeny z velmi odolné oceli nebo speciálně upravené litiny, která musí vydržet velmi vysokou tepelnou zátěž. Existuje několik druhů brzdových kotoučů. Mezi ty nejjednodušší patří obyčejné nechlazené kotouče bez jakýchkoli zásahů do povrchu komponentu. Výkonnější vozidla používají tzv. chlazené brzdové kotouče, případně perforované nebo vrtané kotouče. Ty mají v sobě vyvrtané otvory, které je pomáhají účinněji chladit.

Selhání, opotřebování a životnost brzdových kotoučů

Jakož i jiné díly brzdového systému, tak i brzdové kotouče mají svoji životnost. Ta je určena především stylem jízdy a jízdními podmínkami. Průměrný interval výměny brzdových kotoučů se u moderních a odolných produktů pohybuje někde na úrovni 100 000 km až 200 000 km, což je asi třikrát delší interval výměny v porovnání s brzdovými destičkami.

Snad největším nepřítelem brzdových kotoučů je nadměrné teplo nebo mechanické poškození. Při intenzivním používání se povrch brzdových kotoučů může poměrně rychle ztenčit a opotřebovat. Pokud se brzdy používají opravdu intenzivně, přehřátí, a z něj vyplývající deformace a zvlnění kotoučů také nejsou ničím neobvyklým. Většina moderních produktů má v sobě zabudovaný mechanický indikátor opotřebení. Obvykle je nadměrné opotřebení brzdových kotoučů indikováno zvláštním skřípavým zvukem během brzdění. Pokud se takový zvuk z brzd objeví, určitě bude třeba zajet do autoservisu pro kontrolu a případnou výměnu brzd.

Možnosti opravy nebo výměny brzdových kotoučů

Na opotřebovaných brzdových kotoučích se běžně neprovádějí nějaké opravy, a staré součástky je vhodné vyměnit za nové. Samotný proces výměny není náročný a zvládne jej každý majitel auta, který má alespoň základní zkušenosti s opravami vozidel. Nicméně, jelikož se jedná o jeden z hlavních komponentů důležitého bezpečnostního systému, doporučujeme nechat tento úkon provést v autoservisu. Možná si trochu připlatíte, ale jistě to bude vždy dobrá cena za bezpečnost na cestách.

Obecně platí, že když jsou opotřebovány pouze brzdové destičky, stačí vyměnit jen ty (pokud jsou kotouče v dobrém stavu, protože mají delší životnost než destičky). Pokud je však třeba vyměnit i kotouče, musí být spolu s nimi nahrazeny i brzdové destičky. Zaručí se tak plná kompatibilita součástek a účinné brzdění.

-pi-

Diskuse k článku

Pro přidávání a zobrazení komentářů je nutné se přihlásit / registrovat.