Přes most v Týně už to jede. Stavbu se podařilo zkrátit - Jižní Čechy Teď!




Přes most v Týně už to jede. Stavbu se podařilo zkrátit - Jižní Čechy Teď!
15. 7. 2024 12:51 Aktualizováno

Přes most v Týně už to jede. Stavbu se podařilo zkrátit

Přes most v Týně už to jede. Stavbu se podařilo zkrátit
Přes most v Týně už to jede. Stavbu se podařilo zkrátit
Přes most v Týně už to jede. Stavbu se podařilo zkrátit
Přes most v Týně už to jede. Stavbu se podařilo zkrátit
Přes most v Týně už to jede. Stavbu se podařilo zkrátit
Přes most v Týně už to jede. Stavbu se podařilo zkrátit
Přes most v Týně už to jede. Stavbu se podařilo zkrátit
Přes most v Týně už to jede. Stavbu se podařilo zkrátit
Přes most v Týně už to jede. Stavbu se podařilo zkrátit
Přes most v Týně už to jede. Stavbu se podařilo zkrátit
Přes most v Týně už to jede. Stavbu se podařilo zkrátit
Přes most v Týně už to jede. Stavbu se podařilo zkrátit
Zobrazit galerii (14)
Přes most v Týně už to jede. Stavbu se podařilo zkrátit
TÝN NAD VLTAVOU - Když se chce, všechno jde. Tak by se daly ve stručnosti shrnout proslovy, které dnes dopoledne zazněly na téměř zbrusu novém mostě 28. října v Týně nad Vltavou. Přemosťuje řeku Vltavu na trase silnice II/105 z Českých Budějovic na Milevsko a na Prahu a také po silnici II/122 na Bechyni. U stříhání pásky byli krajský hejtman Martin Kuba a náměstek pro investice Tomáš Hajdušek, starosta Týna Karel Hladeček, ředitel budějovického závodu zhotovitelské společnosti Eurovia CZ Pavel Vrba a další hosté. Stavba začala v listopadu roku 2022 s termínem dokončení letos v září. Snahou všech zainteresovaných ale bylo, aby se most otevřel už v letní sezoně, kdy jižní Čechy zažívají nápor návštěvníků. Dnes kolem desáté dopoledne už po mostě projel napřed první cyklista a hned poté první vozy.

Přes most v Týně už to jede. Stavbu se podařilo zkrátit - Jižní Čechy Teď!

 

Osobní doprava a chodci tak přestanou využívat provizorní most, který byl postaven hned nedaleko. Propojení obou částí Týna je velmi důležité, největší sídliště totiž leží při pohledu od centra před vodou, kdežto téměř veškerá obchodní síť za vodou. Řidiči nákladních aut si oddychnou ještě víc, ti museli využívat desítky kilometrů dlouhou objížďku.  

Mostu, který se stavěl v letech 1967 až 1968, dosloužila horní nosná konstrukce. Proto Jihočeský kraj naplánoval jeho rekonstrukci. Horní nosná konstrukce byla celá stržena a nahrazena novou, spodní konstrukce byla upravena a zesílena. Původní projekt se totiž ještě po dohodě s městem upravoval o cyklopruhy a chodník navíc. Most je tak široký 13,6 metru a 130 metrů dlouhý. Dodavatelem bylo sdružení firem Eurovia – SMP – Most Týn. Investiční akce probíhala v režimu Desing and Build (Vyprojektuj a postav), kdy jeden vysoutěžený zhotovitel zajistí projekt, povolovací proces i samotnou výstavbu. Šetří se tím čas i peníze, jak zmiňuje ve videorozhovoru ředitel závodu společnosti Eurovia CS Pavel Vrba. 

Hejtman Martin Kuba zavzpomínal na začátky realizace. Kraj měl v plánu řešit náhradní dopravu v Týně po provizorním mostě s kyvadlovou dopravou. V roce 2022 ale nastoupilo na týnskou radnici nové vedení města a to upozornilo, že kyvadlová doprava bude způsobovat kolony a kolapsy. „Nevím, proč dřívější vedení kraje počítalo s takovým řešením. Zřejmě z finančních důvodů, bylo by to levnější. My jsme se velice rychle dohodli, že postavíme provizorní most pro obousměrný provoz, aby naše krajská stavba co nejméně komplikovala obyvatelům města život,“ řekl hejtman Martin Kuba. To je podle něj priorita, která je nad hodnotou peněz, zkrátka to stojí o něco víc. Hejtman mluví ve videorozhovoru o tom, že kraj tak postupuje i u dalších staveb. 

Náměstek hejtmana Tomáš Hajdušek řekl, že původně mělo jít o akci za 190 milionů korun, nakonec budou náklady kolem 230 milionů. V navýšené částce je za 25 milionů obousměrný provizorní most, dále chodník navíc, nově řešené zábradlí a lampy na mostě a také umístění všech sítí přímo do konstrukce mostu včetně připraveného potrubí pro další sítě v budoucnu. Největším logistickým oříškem byla manipulace s 28 ocelovými nosníky, které jsou dvanáct metrů dlouhé. 

Starosta Týna Karel Hladeček řekl, že je to dnes pro město velice významný den. Kraji poděkoval za investici téměř čtvrt miliardy a zúčastněných firmám za dobrou práci. „Lidé oceňovali, že tu chlapi na stavbě makali i o víkendech. Starosta ve videu mluví o navazujících stavbách v okolí mostu, které už připravuje město. Souvisejí i s chystaným vývazištěm pro lodě, které připravuje bezprostředně u nového mostu Povodí Vltavy. 

Na slavnostní zprovoznění mostu se přišli podívat i obyvatelé Týna. Jiří Kopecký s Jaromírem Veselým zavzpomínali na to, jak se most 28. října v letech 1967 a 1968 stavěl. „Plány byly velkolepé. Most měl vést nadjezdem až nad dnešní kruhový objezd. Jenže na to pak asi nebyly peníze. Když most v roce 1967 stavěli, bylo mi sedm let,“ zmínil Jiří Kopecký. Jaromír Veselý si zas pamatoval, že v létě 1968 byl most dokončený a čekalo se na zatěžkávací zkoušku. „Najednou v srpnu 1968 přijeli Sověti s tanky, vzali to přes most a rázem byla zatěžkávací zkouška hotová,“ přidal historku, která se k mostu váže. Oba pamětníci ocenili, že během nynější rekonstrukce postavil kraj provizorní most pro auta i chodce. „Naštěstí to neskončilo jako při povodních, kdy jsme museli jezdit přes Vltavu až ve Hněvkovicích,“ dodali a nový most pochválili. „Udělali to moc pěkně, i s velkorysými chodníky po obou stranách. Tady je to zapotřebí, když všechny obchody jsou dnes od centra na druhé straně řeky,“ dodali oba pánové z Týna nad Vltavou. 

Následující dva měsíce má ještě probíhat demontáž provizorního mostu. 

Libuše Kolářová
Libuše Kolářová

Diskuse k článku

Pro přidávání komentářů je nutné se přihlásit / registrovat.