Silničáři na mírné zimě ušetřili 209 milionů

„Od počátku zimy do konce února činila spotřeba posypové soli na silnicích první až třetí třídy v kraji celkem deset tisíc tun a 19,3 tisíce tun inertních posypových materiálů s celkovými náklady 120 milionů korun. V halách zatím zůstává uskladněno 23 tisíc tun soli a na skládkách téměř 35 tisíc tun inertních drtí. Naopak loňský rok patřil z tohoto pohledu k těm nejnáročnějším – bylo spotřebováno 34,3 tisíce tun soli a 70 tisíc tun inertu s celkovými náklady 329 milionů korun,“ upřesnil Antonín Krák, krajský radní pro dopravu.
Oba tyto uvedené údaje se přitom podle ředitele Správy a údržby silnic Jana Štíchy vymykají průměru. „Průměrné náklady na zimní údržbu komunikací za posledních 10 let činí 263 milionů korun při spotřebě 24,5 tisíce tun soli a 58 tisíc tun inertu,“ vyčíslil Štícha s tím, že letošní zima ovšem ještě neskončila.
Panující klimatické podmínky i intenzivní modernizace napomáhají k tomu, že se na silnicích tvoří i méně výtluků. „V krátkých časových intervalech se nestřídají teploty pod nulou s oblevami a nezamrzá voda, která se dostává porušenou svrchní vrstvou do vozovky. Což je první krok vedoucí ke vzniku výtluku. Velmi významná je i intenzivní modernizace silnic. Jenom za poslední dva roky byly vyměněny povrchy 330 kilometrů krajských komunikací, a to těch, které vzhledem k narušenému povrchu byly předurčeny k tomu, že se tam výtluky dříve, nebo později, vytvoří,“ uvedl Štícha.
Silničáři se tak zároveň mohou věnovat běžné údržbě podél komunikací – například prořezávání stromů, odstraňování náletové zeleně, hloubení a čištění příkopů, opravám svodidel či dopravních značek. „Zatím na to bylo vynaloženo 110 milionů korun,“ uzavřel Antonín Krák.
Diskuse k článku