Trafiky živoří, zmizí z českých měst úplně?

„Za posledních pět let šel prodej o padesát procent dolů. Chodí spíš starší zákazníci, pořád si ještě přijdou koupit noviny, ale mladší asi využívají víc internet. A starší generace vymírá,“ řekl trafikant Stanislav Polanský. Jeho stánek je v dobré lokalitě, nedaleko centra, blízko pošty. A právě její otvírací dobu kopíruje. „Dřív byla trafika otevřená už od pěti, ale to se teď vůbec nevyplatí, začínáme v šest. Lidi z centra vymizeli, jsou tu hlavně obchody a různé provozovny, a do trafiky se zatoulalo poslední dobou v těch časných hodinách jen pár lidí vracejících se z barů a ti nás rozhodně nevytrhnou, stejně většinou chtěli kusovky,“ dodal. Za poklesem vidí nejen nástup internetu a zvýšení cen u zboží, ale i rozmach sítí trafik v supermarketech. „Já si tady vyslechnu takových nadávek kvůli cenám, ale nic s tím dělat nemůžu, ceny jsou dané.“ V trafice se střídá s manželkou, další zaměstnance by nezaplatili. „Už takhle je to dost napnuté. Já mám invalidní důchod, kdybych ho neměl, tak by to na uživení nebylo,“ podotkl.
„Pamatuju třeba u cigaret rabat kolem dvanácti procent, teď jsme na pěti. Když se začínalo, tak se třeba noviny nedaly koupit nikde jinde než v trafice, teď se dají pořídit v potravinách, v samoobsluhách, a to nemluvím o trafikách v supermarketech,“ řekla prodavačka v trafice na jednom z píseckých sídlišť.
Ceny jsou vysoké, konkurence je veliká. Mladí lidé tíhnou k internetu a zprávy sledují na webových serverech. Hodně lidí se snaží ušetřit na předplatném. K tomu jedna z oslovených trafikantek podotkla: „U předplatného si lidé často stěžují, hlavně u dražších časopisů, že jim je kradou za schránky. Nebo se poničí, když je tam doručovatel vkládá. Nové zákazníky jsme také získali tím, že k nám chodí kupovat časopisy, jejichž součástí jsou například různé modely. Ty jsou drahé, stojí i kolem dvou set, a v supermarketech se stává, že je někdo vykrade. Takže hodně lidí radši přijde do trafiky. Obecně je ale situace špatná, uvidíme, jak to bude dál.“
Ve stáncích se prodávají především cigarety, noviny a časopisy, kvůli prodeji potravin by si museli provozovatelé trafik opatřit povolení hygieny. A vzhledem k velkému počtu drobných obchůdků s potravinami a vietnamských večerek se jim to prý ani nevyplatí. Jízdenky na městskou hromadnou dopravu konkrétně v Písku neprodávají. Lidé využívají zavedeného systému čipových karet anebo se lístky kupují přímo u řidiče.
Zatímco trafikanti ve stáncích po městě přemýšlejí nad tím, co bude dál, prodavači v trafikách velkých supermarketů si nestěžují, o zákazníky nouzi nemají. Navíc můžou konkurovat různými slevovými programy. „My si opravdu nemůžeme stěžovat. Jsme velká firma, máme dvě stě šedesát prodejen po celé republice. Zákazníci mají možnost získat věrnostní kartičku, na kterou se jim načítají body a můžou si pak další zboží koupit se slevou. Využívají toho hodně, například u tabáku,“ vysvětlila trafikantka v prodejně umístěné v jednom z hojně navštěvovaných supermarketů.
Trafiky z ulic mizí, dobu jejich největší slávy mnohde připomínají už jen zažloutlé časopisy za výlohou zavřené provozovny nebo prázdné stánky. „Jen tady kousek vím tak o třech, které už zavřely. Ve městě to odhaduju tak na šedesát procent. Je to už vlastně takové živoření,“ posteskla si Milada Bryndová, která provozuje trafiku na sídlišti Portyč.
Zákazníci mění své zvyklosti, snaží se ušetřit, kde se dá. Omezují kouření nebo přecházejí na levnější tabák, četbu časopisů řeší prostřednictvím knihovny nebo si je půjčují mezi sebou. V rodině, mezi přáteli i sousedy. Co bude dál?
Diskuse k článku