Budějovicku se v cestovním ruchu daří. V mimosezoně pomáhají velké akce
ČESKOBUDĚJOVICKO – Cestovní ruch je pro oblast Budějovicka významným ekonomickým přínosem. Počet příjezdů a přenocování v uplynulých dvou letech rostl, téměř polovinu pak tvoří zahraniční turisté. Zvyšují se také čísla ve čtvrtém kvartálu roku, kdy pomáhá neustále se zlepšující nabídka v adventním období. Největším lákadlem je Českobudějovický advent na náměstí či nasvícená Zoo Hluboká. Za minulý rok se jen na poplatcích z pobytu v oblasti vybralo více než 16 milionů korun.
PR ČLÁNEK
V roce 2024 navštívilo Turistickou oblast Budějovicko 331 tisíc návštěvníků, o 13,5 %, tedy téměř o 40 tisíc více, než v předešlém roce. Necelou polovinu z toho tvořili zahraniční hosté z Německa, Korejské republiky a Rakouska a řady dalších zemí. Zvyšovaly se také statistiky přenocování, meziročně o 10 % na necelých 600 tisíc za rok 2024. Vyplývá to ze statistik návštěvnosti hromadných ubytovacích zařízení, které publikuje národní agentura CzechTourism na portálu Tourdata.cz.
“Statistiky návštěvnosti jsou jedním z ukazatelů, který nám pomáhá v managementu cestovního ruchu a na základě kterého můžeme sledovat meziroční vývoj, ale také sezónní rozložení. Dlouhodobou snahou je optimalizovat návštěvnost v hlavní letní sezóně a zvýšit počty příjezdů a přenocování v méně vytížených částech roku. S tím nám pomáhají také velké akce, které lákají do destinace. Typicky jsou to například velké sportovní eventy a v závěru roku právě adventní nabídka na Budějovicku,” popisuje Tomáš Polanský, ředitel destinační společnosti Českobudějovicko-Hlubocko z.s. Zvýšený zájem sledují destinační manažeři právě ve 4. kvartálu roku, kdy se příjezdy v roce 2024 zvýšiliy meziročně o necelých 16 %. “Během posledních třech ročníků postupně roste popularita i dobré jméno Českobudějovického adventu na náměstí v Budějovicích a s tím se pozitivně vyvíjí i sledované statistiky. Nárůst očekáváme také v letošním roce, ale zároveň je nutné neustrnout na místě a neustále na podpoře cestovního ruchu pracovat” dodává Tomáš Polanský.
Českobudějovický advent roste
Velký zájem veřejnosti a pozitivní ohlas sklízí v posledních letech adventní městečko a trhy na náměstí v Českých Budějovicích. Českobudějovický advent s bohatým programem a vyladěným vizuálem se zařadil mezi nejlépe hodnocené adventní trhy nejen v Česku, ale také v Evropě. Také díky těmto recenzím láká tuzemské i zahraniční návštěvníky ve stále větším počtu. “Již nyní můžeme říct, že letošní návštěvnost výrazně převyšuje loňský rok, detailní čísla z kamerových systémů budeme mít v nejbližších dnech. Prodejci hlásí vyšší útraty a opakované nákupy a podle interních dat evidujeme zhruba 30% nárůst oproti loňskému roku,” hodnotí situaci Magdaléna Střítecká z pořadatelské agentury Art4promotion.
Ekonomický přínos cestovního ruchu
Adventní trhy mají pozitivní dopad také na ekonomiku města, stejně jako další velké akce. Během adventního období se plní ubytovací kapacity i podniky ve městě. Kladně vnímá vánoční program v centru města také ředitel Grandhotelu Zvon Zdeněk Novotný: “V roce 2024 jsme v prosinci zaznamenali 18% nárůst tržeb oproti předešlému roku a už nyní můžeme predikovat, že letošní rok bude ještě lepší. Do města stále více přijíždí bonitní klientela, což má pozitivní vliv na průměrnou cenu za pokoj, která se následně promítá do tržeb.” Peníze, které hosté utratí během své návštěvy, částečně putují také do veřejných rozpočtů ve formě poplatků a daní. Jen na poplatcích z pobytu se na Budějovicku v minulém roce vybralo přes 16 milionů korun a celkové příjmy z cestovního ruchu v této oblasti činily 2,4 miliardy korun, o 17 % více než v předchozím roce. Částky odvedené do veřejných rozpočtů z cestovního ruchu výrazně přispívají k rozvoji obcí a kraje. Pozitivní je také dopad cestovního ruchu na zaměstnanost v regionu. V jižních Čechách zaměstnává toto odvětví bezmála 13 tisíc osob s podílem 4,1 % na celkové zaměstnanosti regionu. Podíl cestovního ruchu na HDP je zhruba 2,4 %.
-pi-/ Vojen Smíšek/ foto „archiv autora“

Diskuse k článku