Česká obchodní inspekce si posvítila na prodejce padělků oblečení ve Vyšším Brodě - Jižní Čechy Teď!
Česká obchodní inspekce si posvítila na prodejce padělků oblečení ve Vyšším Brodě - Jižní Čechy Teď!
22. 4. 2022 12:27

Česká obchodní inspekce si posvítila na prodejce padělků oblečení ve Vyšším Brodě

VYŠŠÍ BROD - Celkem 80 kusů padělaných výrobků v celkové hodnotě originálů přahující 600 tisíc korun odhalili v minulém týdnu inspektoři České obchodní inspekce při mimořádné kontrole na tržnici ve Vyšším Brodě na Českobudějovicku. Mimořádná kontrolní akce byla zaměřená právě na padělky.




Bundy, trička, mikiny, šátky, ale i pásky, peněženky nebo kabelky označené například logem Adidas, Louis Vuitton, Dior, Chanel, Tommy Hilfiger, či Nike nabízeli prodejci na tržnici ve Vyšším Brodě zákazníkům hned ve čtyřech stáncích. „Inspektoři v rámci kontrol zabavili celkem 80 kusů výrobků, u nichž měli podezření na skladování a prodej nedovolených napodobenin,“ sdělil mluvčí České obchodní inspekce (ČOI) Jiří Fröhlich s tím, že prodávajícím lze za prodej padělků uložit pokutu až do výše pěti milionů korun. „Výrobky, ze kterých bude možné chráněné označení odstranit, budou nabídnuty k využití v rámci humanitárních účelů,“ dodal Fröhlich.

Ukrýt padělky před kontrolou přitom není pro prodejce v dnešní době nic jednoduchého. „Máme větší kompetence než dříve a můžeme i do uzavřených prostor bez souhlasu dané osoby. Můžeme také například porušit zámek, čehož využíváme poměrně často,“ vysvětlil Fröhlich. ČOI navíc využívá i trik, při němž se inspektor z jiného kraje vydává za zákazníka a sleduje, kam ho prodejce vezme. Následně se do uzavřené části prodejního místa vypraví  znovu, ale už za asistence policie a zámečníka.

Podle Fröhlicha právě systematickým prováděním kontrol na tržnici dochází ke snížení skladování, nabídky a prodeje výrobků označených bez souhlasu majitele ochranných známek. Zaměření nabídky služeb se tak ve stáncích postupně mění třeba na nehtová studia.

Přesto se ale mnozí prodejci stále snaží padělané zboží nabízet. „Loni jsme zajistili padělky za 62 milionů korun, což je třetí nejvyšší číslo v historii ČOI. V době, kdy kvůli pandemii hlavně v první polovině roku nebylo možné prodávat zboží na tržnicích kvůli omezením souvisejícím s pandemií covidu je toto číslo obrovsky vysoké,“ podotkl Fröhlich.

Zatímco na tržnicích mohou zákazníci očekávat, že za pár korun nekupují originál, ČOI se setkává i s případy, kdy to tušit nemohou. „V minulosti jsme objevili třeba v jedné značkové prodejně v Praze padělané oblečení v cenách vysoce přesahujících tisíc korun. Spotřebitelé v tomto případě nemohli vědět, že si v obchodě známém nejen v Praze za cenu originálních výrobků kupují padělek,“ upozornil Fröhlich a dodal, že prodejce ale porušuje zákon v obou případech, ať zákazník ví, že kupuje padělek, nebo ne.

Pokud si lidé nejsou jisti, zda kupují originál, měli by se soustředit na detaily. „U originálů nikdy nečouhají z vyšitého loga značky nitě. Spotřebitel na první pohled vidí, že to není normální. To je rada do začátku, v každém případě ale hlavně originál nekoupí za několik stovek korun,“ naznačil Fröhlich.

V současné době ČOI zaznamenává i další druh podvodu. V několika krajích odhalila nabídku prodeje „značkového“ zboží přes sociální sítě. „Se zájemcem o koupi se pak setká například mladá žena, tvrdící, že je maminkou malého dítěte a má vymyšlený příběh, proč se značkové kabelky zbavuje. Ve finále je to také padělek z tržnice, na který přisadí třeba desetinásobně cenu. Je třeba si tedy dát pozor i na různé inzeráty na internetu,“ varoval Fröhlich.

Monika Prokýšková
Monika Prokýšková

Diskuse k článku

Pro přidávání komentářů je nutné se přihlásit / registrovat.