Chytrá města na izraelský způsob - Jižní Čechy Teď!
Chytrá města na izraelský způsob - Jižní Čechy Teď!
Chytrá města na izraelský způsob - Jižní Čechy Teď!
1. 12. 2018 9:57 Aktualizováno

Chytrá města na izraelský způsob

Chytrá města na izraelský způsob
Chytrá města na izraelský způsob
Chytrá města na izraelský způsob
Chytrá města na izraelský způsob
Zobrazit galerii (6)
Chytrá města na izraelský způsob
TÁBOR / TEL AVIV - Spolek veřejně prospěšných služeb pořádal na přelomu října a listopadu čtyřdenní odbornou exkurzi do Izraele. Účastníkům z řad zaměstnanců komunálních služeb uhradil letenky a zajišťoval odborný program s průvodcem. Zbytek nákladů si museli vyřešit sami. Přesto jednatel Technických služeb Tábor Michal Polanecký nezaváhal ani minutu a na to, jak v Izraeli řeší problémy, pro něž se nyní u nás hledají postupy pod hlavičkou Chytrých měst, se letěl podívat. Zjistil, že Izrael je země, která využívá vyspělé technologie ve všech myslitelných oblastech. O poznatky se podělil a rád by se řadou z nich do budoucna i inspiroval.

 

Co vás v Izraeli zaujalo na první pohled?

Efektivní využívání vody. Země, kde polovinu území tvoří poušť, zachází s vodou velice hospodárně. Pro nás může být vzhledem ke změnám klimatu do budoucna inspirací kapková závlaha, která je v Izraeli rozšířena i u městské zeleně. Kolem stromů v zástavbě, která sálá horko, je všude omotaná spirála z hadice, která má životnost až 20 let. Kapkovač má velmi nízký průtok a u nových instalací je zajištěna trvalá průchodnost membránovým systémem. K vidění jsou i vaky se zásobou vody omotané kolem stromů. Voda se pozvolna uvolňuje a zajišťuje stálý přísun zálivky ke stromům v horkých dnech. Praha je již úspěšně používá a předpokládám, že nás tato technologie bude čekat i v Táboře, zvláště u nových výsadeb stromů.

V Táboře nastoupil nový místostarosta pro oblast životního prostředí Václav Klecanda a chce se zaměřit na lepší podmínky pro třídění odpadu. Třídí se v Izraeli?

Naše cesta nás zavedla první dva dny do Tel Avivu a druhé dva dny do Jeruzaléma. Porovnání měst s rozdílným osídlením s vazbou k náboženství se zrovna u třídění odpadů poměrně významně projevuje. I přes početné rozmístění kontejnerů na plasty a papír ve všech větších městech je znatelné, že Tel Aviv je na místní špičce v procentech třídění a západní Jeruzalém v tomto porovnání významně pokulhává. Na druhou stranu ve východním Jeruzalémě, kde je životní úroveň na mnohem nižší úrovni, se třídění neřeší vůbec a nejsou tam k tomu ani žádné určené nádoby.

Součástí naší cesty byla i návštěva místní centrály společnosti IBM, kde nám mimo jiné byl prezentován systém monitorování a optimalizace svozu odpadu od společnosti GreenQ, která vyvinula Internet of Garbage, tedy internet odpadů. Smyslem celého systému je kompletní monitorování hmotnosti popelnic, jejich naplněnosti pomocí kamery a celkového pohybu svozového vozu. Na rozdíl od naší republiky, kde se snaží prodejci nabízet všemožná čidla přímo do odpadových nádob za velice vysoké ceny a s velký rizikem poruchovosti, Izrael využívá umístění všech čidel a kamer do vyklápěče svozového vozu. Všechny sesbírané informace systém dokáže pravidelně vyhodnocovat a optimalizovat svozové trasy, což může mít za následek například i nižší počet svozových vozidel.

Hlavním cílem tam není primárně nutnost ušetřit za svoz, ale co nejvíce omezit stížnosti na nevyvezení odpadů a nepořádek. Místní občané tam také více ocení veřejnou pochvalu od vedení města za nejmenší vyprodukované množství komunálního odpadu a nejlepší třídění v jejich ulici. Úsporu si hlídá hlavně město za náklady na svozové společnosti.

Technické služby v Táboře mají na starosti i parkoviště. Co jste v Izraeli viděli z této oblasti?

Tel Aviv i Jeruzalém jsou pro řidiče s ocelovými nervy. Množství aut je tam opravdu vysoké a obrubníky jsou natřené různými barvami, kde je možné parkovat, kde parkují jen místní a kde se parkovat za žádných okolností nesmí. V Tel Avivu jsou skuteční mistři v parkování a vejdou se i na místa, která jsou snad o deset centimetrů kratší, než jejich auto. Mírné ťukance a škrábance nikdo neřeší, pokud to neohrozí provozuschopnost vozu. Na placených parkovištích jsou speciální aplikace pro mobily s jejich obsazeností, ale například v pátek je plno úplně všude. Od místních jsem se dozvěděl, že Tel Avivu je 200 000 parkovacích míst a 300 000 aut, takže se počítá s tím, že třetina aut je stále v pohybu. Je běžné, že cesta autem trvá deset minut a hledání místa k parkování trvá půl hodiny. Centrum Prahy je oproti Tel Avivu parkovací ráj. Čím dál rozšířenější jsou v Izraeli sdílená auta, která ušetří průměrně osm soukromých aut na jedno sdílené. S potěšením jsem také zjistil, že když už je někde parkovací automat, tak jde o stejný typ, který máme v Táboře.

Jezdí se v Izraeli na kole?

Nemožnost komfortního parkování a mnoho kolon v provozu hlavně v Tel Avivu, znamená jasnou podporu cyklistiky, hlavně elektrokol a elektrokoloběžek. Na většině hlavních tepen jsou cyklostezky odděleného od vozidel a mají i vlastními semafory. Vytíženost těchto pruhů je skutečně vysoká a jejich celková délka ve městě přesahuje 100 kilometrů. Zvláště pro návštěvníky města je zde 200 stanic s 10 až 20 stojany s možností půjčení kola. Veškerá registrace je přes internet s platbou kartou na místě u stojanů. Vyplatí se půjčení na krátké přejezdy mezi stanovišti, které jsou i na Izrael poměrně levné. Dlouhodobé půjčení kola však již jde do stokorun za den.

Exkurze lidí z komunálních služeb se určitě zaměřovala i na veřejné osvětlení, je to tak?

Ano, to nás samozřejmě zajímalo. Ulice jsou v izraelských městech velmi kvalitně osvětleny, místy až výrazně přesvětleny, což odpovídá pravděpodobně i bezpečnostní situaci. Je zde patrný přechod od sodíkových svítidel k těm s LED čipy. Překvapivě jsou tam intenzivně osvětleny celé obchvaty měst v délce mnoha desítek kilometrů. Moderní osvětlení je hlavně v novější zástavbě. Nikde jsem nezaznamenal regulace s cílem úspory energií v nočních hodinách. Ale podle mojí osobní zkušenosti Tel Aviv i Jeruzalém žijí celou noc, silná doprava je v nočních hodinách na podobné úrovni jako přes den a nočním klidem se tam asi nikdo nezaobírá. Hluk na ulici je stejný v devět večer jako ve čtyři ráno.

Také tam zažívají boom Chytrých měst?

Všude se prolínající téma chytrých měst je Izraelem pojato z mého pohledu velmi prakticky. Veškeré aplikace směřují jen k tomu, co obyvatelé prakticky využijí. Nezaznamenal jsem snahu samospráv utrácet peníze za nepraktická řešení, což se v České republice stává poměrně často. Zvláště Tel Aviv je plný technologií, které však mají sloužit lidem a usnadňovat jim život. Nemají být na obtíž nebo jen pro pochlubení se, za horentní sumy peněz z městských rozpočtů.

 

Kdo je Spolek veřejně prospěšných služeb

Jedná se o nezávislou odbornou organizaci, která sdružuje subjekty, působící ve veřejně prospěšných službách i jednotlivé odborníky. Spolek vznikl v roce 1991 a dnes má víc než 110 členů z řad akciových společnosti, společností s ručením omezeným, příspěvkových organizací i jednotlivců z celé České republiky. Zaměřuje se na informační, přednáškovou, publikační, vzdělávací, poradenskou i konzultační činnost. Spolupracuje na tvorbě směrnic, norem a koncepcí rozvoje, prosazování pokrokových výrobků a metod práce, spolupráci se státní správou i samosprávou, s organizacemi z oboru i zahraničními partnery.

Libuše Kolářová
Libuše Kolářová

Diskuse k článku

Pro přidávání a zobrazení komentářů je nutné se přihlásit / registrovat.