Co bude s milevskou křižovatkou, kde zemřel chodec?

Čekaní na kruhovou křižovatku
Do debaty o nebezpečnosti této křižovatky se zapojil zastupitel Miroslav Doubek. Připomněl, že během svého působení v radě města nechal před čtyřmi lety spolu s vedoucí odboru dopravy Milenou Brčákovou zpracovat dopravně-bezpečnostní studii této křižovatky. „Potvrdilo se, že toto místo patří do nejvyšší kategorie nebezpečnosti. Studie byla předložena radě města, zastupitelstvu i Jihočeskému kraji, ale nikdo neuvolnil peníze na kruhovou křižovatku, která by k bezpečnosti přispěla. Mám pocit, že to současné vedení města nezajímá, protože financování nějakého řešení není ani v rozpočtovém výhledu,“ vyjádřil se Miroslav Doubek.
Starosta Ivan Radosta k tomu říká: „Uznávám, že pan Doubek byl v této věci velmi aktivní. Společně s ním a s místostarostou Třeštíkem jsme v té době byli za krajským radním pro dopravu Antonínem Krákem a vedoucím krajského odboru dopravy inženýrem Klásou. Jelikož na této křižovatce dvě ramena patří kraji, rameno do Blanické ulice městu a další rameno vede k Benzině, za níž se napojuje naše cyklostezka, navrhovali jsme kraji společnou investici. Inženýr Klása ale řekl, že podle něj je tato lokalita bezpečná. Proto se dělaly studie bezpečnosti křižovatky, ale ani pak jsme se mezi krajské priority nedostali,“ říká starosta. „Když se ozval pan Tollinger, že bude vedle křižovatky stavět svou provozovnu Varta, viděli jsme to jako šanci na stavbu této křižovatky s tím, že jedno rameno by vedlo k firmě pana Tollingera. Jenže vzápětí se ukázalo, že by projednávání bylo zdlouhavé a pan Tollinger nemohl tak dlouho čekat. Udělal si tedy sjezd jinde. Nevykašlali jsme se na to, jsem v kontaktu s novým radním pro dopravu Švecem, bohužel my tuto křižovatku sami nepostavíme,“ říká starosta.
Je bezpečnost na první místě?
Přístup krajského úřadu je zvláštní i v jiných případech. Působí dojmem, že čím dál od budějovické Černé věže, tím se krajským úředníkům jeví problémy občanů nicotnější. Před pár týdny zamítl krajský úřad rozhodnutí milevského odboru dopravy, aby majitel obory Pekárkův mlýn u Klisince obnovil veřejnou účelovou komunikaci, kterou zatarasil a spor se vleče už přes deset let. Argumenty obce Hrazany, že lidé touto bezpečnou cestou chodili do Kovářova k lékaři, do práce, na nákupy, na hřbitov a děti do školy, kraj odmítl s tím, že to je jen jejich pohodlí a mohou stejně tak užívat o pár kilometrů delší trasu po silnici III. třídy, která vede z Milevska do Kovářova. Může se to tak jevit do té doby, než dojde ke smrtelné nehodě dětského cyklisty jako před prázdninami u Zbelítova.
Pokud jde o milevskou křižovatku písecké výpadovky s Blanickou ulicí, zůstává nebezpečná. Přechod pro chodce na této silnici dopravní policie určitě nepovolí, tak jako ho odmítla obnovit na křižovatce u bývalé Madety. Nová cyklostezka a výletní trasa na Hajdu tu přitom zejména v létě zvýšila frekvenci chodců i cyklistů, kteří hlavní silnici přecházejí. Starosta Ivan Radosta říká, že se město pokusí křižovatku alespoň lépe osvítit.
Další obchodní dům zvýší provoz
V této části Milevska vyrostla obchodní zóna, kterou posílí v brzké době ještě další obchodní dům s osmi prodejnami vedle areálu Lebeda Tools. S investorem nové nákupní zóny město na zářijovém zastupitelstvu schválilo smlouvu budoucí darovací na kruhovou křižovatku u odbočky k Penny marketu, kanalizaci a dva světelné body. To vše investor postaví a předá městu. Byl to opět zastupitel Doubek, který upozorňoval, že od této nové kruhové křižovatky by měl ke starému sídlišti podél Blanické ulice vést chodník, protože jinak budou lidé chodit do obchodní zóny po silnici. S chodníkem se přitom počítá jen směrem od kruhové křižovatky k Píseckému předměstí. Doubek apeloval na kolegy, aby stavbu chodníku ke starému sídlišti dali investorovi nákupního centra jako podmínku. Připojovala se k němu i Marie Jelenová, která řekla, že riziko zvýšeného pohybu chodců tam bude a to, že investor daruje městu kruhovou křižovatku u Penny, kus kanalizace a osvětlení, není dar v pravém slova smyslu, protože město se pak o tuto infrastrukturu bude muset starat.
Michal Polanecký upozornil, že na názor dopravní komise se v této věci vůbec nikdo neptal. Místostarosta Michal Horek ale vyslovil obavu, že by investor stupňování požadavků mohl vnímat nelibě. „Ať to zas nezamázneme jako Lidl,“ připojil se k jeho obavě Jiří Kotalík. I vedoucí odboru investic David Lukeš se k požadavku na chodník stavěl záporně. „Dost pochybuji, že by nám tu investor stavěl chodník ke starému sídlišti, protože to by si současně žádalo i stavební úpravu křižovatky u stadionu,“ řekl Lukeš. Michal Polanecký pak poznamenal, že každý investor je jistě vítán a jestli mu město nechce klást další požadavky, mělo by si samo vyčlenit v rozpočtu peníze na těchto 200 metrů chodníku, protože ten by jistě k bezpečnosti chodců přispěl.
Teď tedy Miroslav Doubek zářijovou debatu připomněl slovy: „Pánové hájili zájem investora, ne občanů a můj návrh na dobudování chodníku investorem nebo městem neprošel.“ Je ale dost dobře možné, že není všem dnům konec a na tuto část města se po tragické nehodě teď zaměří bedlivější pozornost.
Diskuse k článku