Čtyři podvedení během dvou dní. Nejhůř dopadla žena, která převedla více než dva miliony - Jižní Čechy Teď!
Čtyři podvedení během dvou dní. Nejhůř dopadla žena, která převedla více než dva miliony - Jižní Čechy Teď!
včera 18:35

Čtyři podvedení během dvou dní. Nejhůř dopadla žena, která převedla více než dva miliony

STRAKONICKO – Hned čtyři případy podvodů za poslední dva dny řeší policisté na Strakonicku. Podvodníci uspěli s fíglem, kdy se vydávali nejen za děti, ale i za otce. O nejvíc peněz pak přišla žena, kterou zmanipulovali natolik, že převedla i peníze, k nimž měla dispoziční právo jako právnická osoba.


Čtyři podvedení během dvou dní. Nejhůř dopadla žena, která převedla více než dva miliony - Jižní Čechy Teď!

Ženu za Strakonicka kontaktovala v pondělí 14. července údajná pracovnice Komerční banky a vyzvala ji, aby si přišla osobně vyzvednout kreditní kartu, která byla údajně vystavena na její občanský průkaz. „Když poškozená uvedla, že o kartu nikdy nežádala, byla přepojena na „bezpečnostní oddělení banky“. Zde se jí ujal muž se slovenským přízvukem a přesvědčil ji, že její účet může být v ohrožení. Aby ochránila své peníze, měla je převést na takzvaný zrcadlový účet,“ popsala mluvčí strakonické policie Jaromíra Nováková.

Žena pak ve strachu o své peníze podle instrukcí stáhla aplikaci, přihlásila se a převedla opakovaně finanční prostředky. „Podle pokynů navíc přiložila kartu k nainstalovanému bankovnictví z důvodu deaktivace, čímž jí pachatel následně vybral další desetitisícové částky z jejího účtu prostřednictvím bankomatu. Ženu podvodník natolik zmanipuloval, že převedla i finanční prostředky, ke kterým měla dispoziční právo jako právnická osoba. Celkem tak převedla přes dva miliony korun,“ uvedla Jaromíra Nováková.

Další lidé pak uvěřili zprávám od svých domnělých dětí.  Jednu ženu kontaktovala dcera, která se v tu chvíli nacházela v zahraničí. Požádala o zaplacení dvou plateb, protože se kvůli poruše mobilu nemůže přihlásit do internetového bankovnictví. Žena ve snaze pomoci odeslala téměř 90 000 korun na určené účty.

O úspory přišla i další žena, která poslala téměř 32 000 korun dceři, jíž podle zprávy spadl mobil do záchodu. Údajná dcera vysvětlovala, že teď používá starý mobil a nefunguje jí na něm zvuk. Nemůže tak volat a má problém, musí zaplatit účet, ale nemá přístup k internetovému bankovnictví.

Podvodníci zneužili důvěru také v dalším případu. Neznámý pachatel se přes WhatsApp vydával za otce poškozeného a požádal ho o zaslání částky 31 500 korun. Účet vypadal věrohodně, styl komunikace byl nenápadný.

A právě to je silná stránka podvodníků. „Působí velmi důvěryhodně, jsou připraveni na každou otázku a umí mistrně manipulovat s emocemi. Právě proto je vedení dlouhých telefonických hovorů s neznámými volajícími velmi rizikové a často končí odesláním vysokých částek na účty podvodníků,“ podotýká Jaromíra Nováková.

Policie proto znovu připomíná několik pravidel. Při komunikaci s cizím člověkem by měli lidé hlavně zachovat chladnou hlavu. Podvodníci spoléhají na to, že začnou jednat ve stresu. Jakoukoli žádost o peníze je třeba ověřit, zavolat svému blízkému, a to raději hned. Zásadní chybou je převádět peníze pro jistotu na jiný účet. Banky takové praktiky nemají. Nikdy by si nikdo neměl instalovat aplikace, o které někdo žádá po telefonu. Je třeba vše vysvětlovat také starším příbuzným, právě ti se stávají často snadnou obětí podvodu.

Monika Prokýšková
Monika Prokýšková

Diskuse k článku

Pro přidávání komentářů je nutné se přihlásit / registrovat.