Čtyřpruh z Písku na Budějovice je nejspíš bez šance. Na ŘSD se nápadu usmívali

PÍSEK – Nedávná debata o zkapacitnění silnice I/20 směrem na České Budějovice a schválení požadavku, aby radnice tlačila na stát se snahou prosadit čtyřproudé řešení, otevřela širší otázku dopravních projektů v regionu. Na zasedání píseckého zastupitelstva o nich informoval místostarosta Josef Soumar.
Místostarosta připomněl, že když občané Eva Veselá a Václav Málek přišli s tématem silnice I/20 v době, kdy jsou projekty již hotové a výstavba první části započala, byl sám proti znovuotevírání diskuse. Přesto dostal od zastupitelstva úkol zjistit možnosti rozšíření plánované silnice mezi Pískem a Českými Budějovicemi ve formátu 2+1 pruhu na plnohodnotnou čtyřproudovou komunikaci.
„Splnil jsem úkol, i když jsem s ním nesouhlasil. Dojel jsem do Budějovic a sdělil, že bychom byli rádi, kdyby z Písku do Budějovic vedla čtyřproudá silnice. Následovaly úsměvy. Poděkovali mi za informaci a přešli jsme k dalším bodům jednání,“ uvedl Josef Soumar a potvrdil, že na Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se nesetkal s pochopením – jak ostatně očekával.
Na jednání zastupitelstva pak představil pět klíčových dopravních projektů, které se týkají města a jeho okolí. Písek se podle něj v příštích letech dočká výrazného zlepšení dopravní infrastruktury, zejména díky státním investicím do železnice a dálniční sítě.
Modernizace železnice
Správa železnic připravuje modernizaci trati mezi Českými Budějovicemi a Plzní, která se přímo dotkne i Písku. V průběhu následujících pěti let by měla být zahájena výstavba v úseku České Budějovice – Protivín/Ražice – Písek. Trať bude v některých částech dvoukolejná, s maximální rychlostí až 160 km/h. Úsek mezi stanicemi Písek a Písek město zůstane jednokolejný, ale bude elektrifikovaný.
Součástí projektu bude i nová zastávka v blízkosti přechodu Zborovské ulice, u škol T. Šobra a Svobodná. Zrušen bude přejezd se šesti kolejemi ve směru na Putim a doprava bude převedena na nově vzniklé komunikace.
„Jsme poměrně blízko realizaci modernizace trati, díky které se výrazně zkrátí doba jízdy vlakem do Českých Budějovic, Strakonic i Vodňan. Mezi Pískem a Budějovicemi by cesta měla trvat přibližně půl hodiny, do Strakonic jedenáct až osmnáct minut,“ uvedl Josef Soumar.
Město také jedná se Správou železnic o možnosti rozšíření mostu v Táborské ulici a jeho zvýšení, což by umožnilo lepší průjezd tranzitní nákladní dopravy do průmyslové zóny Za Pazdernou, která dnes zatěžuje Harantovu, Zeyerovu a Zborovskou ulici.
Dálnice D20
Dalším strategickým projektem je plánovaná dálnice D20, jejíž výstavbu letos představilo ministerstvo dopravy. Dálnice v délce 185 km má propojit Plzeň s Jihlavou a navázat na dálnici D1. V úseku mezi Plzní a Pískem by měla kopírovat trasu současné silnice I/20, dále pak vést přes Veselí nad Lužnicí a Jindřichův Hradec k D1.
„Konzultovali jsme s ŘSD jejich krátkodobé i dlouhodobé plány. Přesná trasa dálnice bude teprve upřesněna. Naším cílem je, aby město bylo od počátku součástí všech důležitých jednání a mělo možnost ovlivnit výslednou podobu stavby,“ doplnil místostarosta. Zdůraznil, že vznik dálnice je v zájmu Písku, protože přinese rychlé spojení s Plzní a napojení na D1. Zároveň umožní výstavbu severního obchvatu města a odvede z něj tranzitní dopravu mezi Táborem a Plzní.
„Chceme předejít situaci, kdy se různé požadavky objeví až ve chvíli, kdy je projekt hotový a připravený k realizaci. Proto jednáme aktivně a včas,“ dodal.
Severní obchvat města
V debatě zazněl i často diskutovaný severní obchvat Písku, který je navržen jako přeložka silnice I/29. Obchvat povede severně od města, začne v oblasti Malých Nepodřic, povede mezi okrajem města a průmyslovou zónou Písek–sever, překročí Otavu po novém mostě a napojí se zpět na I/29 na severovýchodním okraji města. Trasa je patrná z obrázku.
Obchvat má klíčový význam pro odvedení tranzitní dopravy ve směru Písek–Tábor–D3. Jeho realizace by měla vést ke zlepšení dopravní situace a ke snížení hlukové i emisní zátěže v obytných částech města. Projekt je aktuálně ve fázi přípravy a plánování, konkrétní termín zahájení stavby zatím není znám. ŘSD aktuálně provádí směrový průzkum a sčítání dopravy.
Elektrifikace trati Zdice–Písek
Dalším očekávaným projektem je elektrifikace železniční trati Zdice–Písek. Ta bude spočívat ve výstavbě trakčního vedení bez zásadních stavebních zásahů do konstrukce tratě. Projekt zahrnuje instalaci trakčních stožárů, natažení trolejí a výstavbu technického zázemí pro provoz elektrických vlaků.
Cílem je umožnit provoz tišších a ekologičtějších vlakových souprav v osobní i nákladní dopravě. Projekt má přinést nižší provozní náklady, vyšší spolehlivost a ekologičtější provoz. Aktuálně je ve fázi přípravy – byla vypsána veřejná zakázka na zpracování projektové dokumentace a oznámení EIA.
Úprava křižovatky Nová Hospoda
V souvislosti s dálnicí D4 se opakovaně zmiňuje nutnost úpravy nebezpečné křižovatky na Nové Hospodě. Ta spojuje dálnici D4 se silnicemi I/4, I/20 a II/604 a je místem častých vážných nehod. ŘSD proto připravuje přeměnu stávající křižovatky na klasický čtyřlístek – tedy mimoúrovňové napojení se čtyřmi větvemi.
„Cílem projektu je odstranění nebezpečných křižovatkových pohybů, při kterých dochází k závažným haváriím. Po přestavbě nebude nutné levé odbočení a příčné přejíždění komunikace. Bezpečnější bude i přístup k autobusovým zastávkám,“ uvádí informativní materiál ŘSD. Projekt je v současnosti ve fázi společného řízení pro všechny stavební objekty.
Diskuse k článku