Cyklisté, bruslaři a kombajny společně? Smrt ženy na cyklostezce ve Strakonicích vyvolává otázky

Jak uvedla mluvčí strakonické radnice Markéta Bučoková, jedná se o stezku pro chodce a cyklisty s dodatkovou tabulkou Dopravní obsluze vjezd povolen a směrovou tabulí pro cyklisty. Když se totiž město rozhodlo v roce 2009 za dotaci přes 7,3 milionu korun cyklostezku vybudovat, bylo evidentní, že kolem jsou nemovitosti, ke kterým musí zůstat zachovaný příjezd, stejně jako pro zemědělce na okolní pole. Mluvčí městského úřadu zdůrazňuje, že trasa pro tento smíšený provoz tu existovala historicky, město ji za dotační peníze pouze vylepšilo. Na cyklostezku byl položen nový asfaltový koberec a došlo k pročištění příkopů kolem. Tím pochopitelně získala stezka na rekreační atraktivitě. „Pro ještě větší bezpečnost byla zhotovena preventivní značka s upozorňujícím textem, jak se na stezce chovat – tedy ohleduplně, obezřetně a opatrně s piktogramy auta, cyklisty a inline bruslaře,“ dodává mluvčí města.
Jaromíra Nováková ze strakonického územního odboru Policie ČR řekla, že jde o první takové neštěstí na této stezce. „Cyklisté a auto jeli proti sobě. Museli se tedy vzájemně vidět,“ zdůraznila. Proč žena na kole ztratila rovnováhu a spadla pod kola projíždějícího auta, teď vyšetřuje policie.
„Dalo se to čekat. Běžně tam jezdí zemědělská technika a auta. Při tom počtu lidí, využívajících cyklostezku, to byla jen otázka času. Kolikrát jsme s dětmi měli co dělat, abychom se s traktorem nesrazili,“ napsal do diskuse na JčTEĎ Roman Jirků. Další čtenář připojil citaci, jakým způsobem zve na strakonickou cyklostezku Hajská – Sedlíkovice internetový portál pro inline bruslaře Svět koleček: „Kraj: Jihočeský Délka: cca 3,8 km Pro inlajnisty, kteří nemají rádi přeplněné městské trasy, se asi 3 km od Strakonic nabízí část cyklostezky č. 1045 z Hajské směr Čejetice k železničnímu přejezdu u Sedlíkovic v délce 3,8 km. Od podzimu 2009 kvalitní, jemný povrch šířky cca 3 – 3,5 m. Trasa se zanedbatelným výškovým převýšením vede převážně volnou přírodou s krátkými hájovými úseky. Cyklostezka není zcela uzavřená. Je zde povolen vjezd zemědělské techniky. Po celé trase není žádná odpočinková lavička ani občerstvení. V létě je ale po bruslení možné osvěžující koupání v přilehlé Otavě.“
„Dnes jsem na této stezce potkal zhruba během hodiny několik osobních aut, čtyři motocykly, čtyřkolku, motokolo, motokoloběžku a pouze jediný dopravněobslužný traktor… a bývá hůř,“ dodal v diskusi k události čtenář, který neuvedl jméno. A jiný čtenář se ptá, kdo vlastně dal trase zavádějící název cyklostezka, když je zde provoz smíšený.
Odpověď možná nebude tak obtížná. Cyklostezka se oficiálně uvádí od rekonstrukce v roce 2009 a může souviset s tím, nač byly vymezeny dotace ze Státního fondu dopravní infrastruktury. Třeba výhradně na cyklostezky – tak jako si v Táboře přejmenovali údolní nádrž Jordán na pár let na rybník, když se zrovna poskytovaly dotace na odbahňování rybníků. Tomu ale odporuje sdělení pamětníka, který v diskusi tvrdí, že na akt kolaudace se označení o cyklostezce na Hajské sundávalo a pak znovu osazovalo.
„Je pravda, že někteří cyklisti a bruslaři si často myslí, že jim cesta patří. Bruslaři jezdí až k sedlíkovickému přejezdu, kde už dávno stezka není a ještě jsou dotčeni, že se tam musí někomu uhnout. Neříkám ale, že se tak chovají všichni,“ zaznívá další postřeh. „Cyklostezku nechalo vybudovat město Strakonice a nikdo se majitelů přilehlých pozemků neptal, jak se pak mají na pozemky dostat nebo je obhospodařovat. Rohlík chce ale každý. Už před vybudováním cyklostezky byla tato cesta využívána zemědělci, kteří jsou limitováni železniční tratí a řekou, jinudy se nedostanou, a také majiteli přilehlých chat. Je zde značka vybízející k ohleduplnosti, tu aby tam ale člověk pohledal. Někteří návštěvníci mnohdy uhnout nehodlají. A to nemluvím o parkování na zelených plochách před začátkem stezky,“ reaguje čtenář JčTEĎ.
Redakce se na městský úřad obrátila s dotazem, zda se někdy neuvažovalo o provozu, který se využívá například na pobřežní magistrále u Seiny v Paříži. Na určité hodiny o víkendu patří silnice pouze inline bruslařům a auta na ni nesmějí. Úderem určené hodiny se na silnici zase vrací auta. „Ne, s takovým režimem se konkrétně v tomto úseku nepočítá. Každá cyklostezka je specifická. Některé mají smíšený provoz, jiné jsou určeny výhradně cyklistům, popř. inline bruslařům,“ odpověděla mluvčí radnice Markéta Bučoková.
Na cyklostezce Hajská – Sedlíkovice se tedy nic nezmění. Tragická nehoda, která cyklistku stála život, snad nyní povede k větší obezřetnosti všechny účastníky tamního provozu.
Diskuse k článku