Distributor elektřiny EG.D hájí své návrhy cen za věcná břemena. Podle EG.D odpovídají změně vyhlášky
Společnost EG.D zajišťuje distribuci elektrické energie pro více než 1,5 milionu odběratelů na svém distribučním území a dalších více než sto tisíc zásobuje plynem. Aby byla distribuce elektřiny a plynu co nejstabilnější a nejbezpečnější, je potřeba neustálá údržba a také rozvoj distribuční sítě. I proto se objevují nové trafostanice, pozemky křižují vedení a v zemi jsou kabely nebo plynovodní potrubí. Podobné stavby jsou spojeny s vypořádáním věcných břemen na příslušných nemovitostech, kterými prochází. Provozovatel distribuční soustavy má zákonnou povinnost zřídit s vlastníkem zatížené nemovitosti věcné břemeno, a to buď smluvně, nebo prostřednictvím vyvlastňovacího řízení. Při plnění této povinnosti je nutné, aby bylo postupováno jednotně a nastavena stejná pravidla pro všechny vlastníky zatížených nemovitostí.
Letošní rok přinesl změnu v oceňování věcných břemen, která jsou zřizovaná pro technickou infrastrukturu. Prvního ledna tohoto roku totiž nabyla účinnosti novela právních předpisů, která upravuje pravidla pro stanovení ceny věcného břemene. Jde o změnu zákona č. 151/1997 Sb., o oceňování majetku a změnu vyhlášky č. 441/2013 Sb., k provedení citovaného zákona o oceňování majetku. Oproti předchozí právní úpravě jsou touto změnou dána jednoznačná pravidla pro oceňování věcného břemene a také přiměřená výše náhrad za ně. Zjednodušeně se dá říct, že novela zákona a oceňovací vyhlášky upřesnila a sjednotila podmínky pro výpočet náhrady za věcné břemeno. Jasně také definovala postupy, jak částku vypočítat. EG.D má jako licencovaný distributor povinnost dodržovat a respektovat příslušné právní normy. Pokud jde o stanovení ceny za věcná břemena za umístění zařízení distribuční soustavy na cizí nemovitosti, musí provozovatel distribuční soustavy postupovat podle platných právních předpisů a zohlednit nastalé změny v legislativě.
Chceme postupovat jednotně vůči všem vlastníkům a za srovnatelné omezení na srovnatelných pozemcích vyplácet srovnatelnou náhradu tak, abychom nevyplácely vysoké náhrady některým městům a obcím na úkor náhrad vyplácených občanům a ostatním obcím. Pro některé obce to znamená fakt, že na výpočet ceny za věcná břemena není možné aplikovat jejich interní, obecně nezávazné cenové předpisy, které byly odsouhlaseny v rámci zastupitelstva dané obce nebo města, pokud tedy nedojde k jejich úpravě tak, aby se shodovaly s novými právními předpisy. Vydané ceníky obcí mají povahu interních pravidel, která nejsou závazná navenek, oproti obecně platné vyhlášce s celostátní působností. Tady bych ještě jednou připomněl, že EG.D si ceny nestanovuje sama, ani nikoho nevydírá, jak píšete, ale postupuje podle platných právních předpisů při zachování stejného přístupu ke všem vlastníkům zatížených nemovitostí. Toto pak činí na základě nových pravidel obsažených ve výše zmíněné novele. EG.D jako distributor musí dodržovat pravidla, která jí ukládá platná legislativa. EG.D je totiž regulovaný subjekt, který podléhá dozoru Energetického regulačního úřadu a s finančními prostředky zákazníků, kteří platí regulované poplatky za distribuci elektřiny, musí nakládat hospodárně a šetrně. Vysoké náhrady vůči městům a obcím se totiž v konečném důsledku promítnou do regulovaných cen za distribuci elektrické energie. Ty stanovuje Energetický regulační úřad na základě vynaložených nákladů ze strany distributorů.
Za zmínku pak stojí fakt, že v rámci předchozího roku, tj. před novelizací oceňovací vyhlášky, byly ze strany některých měst a obcí vydávány ceníky, které naprosto nereflektovaly skutečný stav a reálné ceny nemovitostí ve svém vlastnictví, ze kterých jsou počítány náhrady za zřizovaná věcná břemena. Ceny za 1m2 věcného břemene mnohdy výrazně převyšovaly samotné obvyklé ceny pozemků. Úmyslem zákonodárce, potažmo novelizované oceňovací vyhlášky, bylo právě sjednocení pravidel oceňování a nastavení jednotného postupu vůči všem subjektům.
Nová pravidla se vztahují na smlouvy o zřízení věcného břemene a stejně tak i na smlouvy o smlouvách budoucích o zřízení věcného břemene. Již dříve uzavřené smlouvy se nemění a zůstávají naceněné podle původních právních předpisů a podle nich budou i vypořádané.
Co se týká iniciativy Svazu měst a obcí Jihočeského kraje, tak o jejich aktivitě víme, jednáme s nimi a seznamujeme je se změnou zákona, podle které musíme postupovat.
Článek o postoji Svazu měst a obcí Jihočeského kraje i konkrétní příklad z praxe je v příloze.
Diskuse k článku