Dojde na zrušení bezplatné jízdy po obchvatech Tábora a Veselí?

Na stále nedokončené D3 jsou v současné době dva bezplatné úseky. Obchvaty Tábora a Veselí nad Lužnicí. Pokud by příští rok došlo k jejich zpoplatnění, mělo by to negativní důsledky jak pro zahuštění dopravy zejména v Táboře, ale také by to přineslo časové i finanční ztráty drobným podnikatelům při rozvozu materiálu i například při stále rostoucím rozvozu jídel. Řidiči využívají pravidelně při svých cestách část dálnice D3 mezi Čekanicemi a Měšicemi.
Názory ministerstva se zjevně mění. Například někdejší ministr dopravy Dan Ťok v roce 2015, kdy došlo k vynětí obchvatu Tábora ze zpoplatněné D3, prohlásil: „Obchvat Tábora je zároveň i trasou silnice I/19. Vůči řidičům by nebylo fér, že bychom je nutili kupovat dálniční známku i tam, kde dálnici jen křižují, ale musí ji na své cestě kolem města použít. Předejdeme tím také tomu, aby se místní řidiči dálnici kvůli poplatku vyhýbali a jezdili přes město po silnicích nižších tříd.“
Jaké jsou představy současného ministerstva dopravy, na to jsme se zeptali tiskového mluvčího Františka Jemelky.
Kolik je na českých dálnicích nezpoplatněných úseků?
Aktuálně je na provozované dálniční síti 34 úseků, které nepodléhají časovému poplatku.
Obchvat na D3 okolo Tábora a Veselí nad Lužnicí je zatím bezplatný. Uvažuje se i zde o zrušení výjimky?
V současné době je situace s úseky, které nepodléhají časovému zpoplatnění, pojata relativně nesystémově a dlouhodobě neudržitelně. Z tohoto důvodu ministerstvo dopravy přistoupilo k rozhodnutí vytvořit metodiku, která by měla vznést do udělování výjimek z časového zpoplatnění řád, systematičnost a spravedlivý přístup. Tato metodika je v současné době ve stavu zpracování a předpokládáme její zveřejnění v prvním kvartálu tohoto roku. V tuto chvíli je proto předčasné hovořit o rušení výjimek u konkrétních úseků.
Obchvat Veselí nad Lužnicí byl ve zprávách České televize prezentován, jako by tu zpoplatnění už byla hotová věc. Kdy byl úsek D3 okolo Veselí vybudován a kdy vešla v platnost výjimka pro tento obchvat?
Úsek dálnice, který plní i funkci obchvatu Veselí nad Lužnicí, byl uveden do provozu v říjnu 2017. Osvobozený od poplatku je od zahájení jeho provozování.
Proč ministerstvo o zrušení výjimek uvažuje?
Cílem zpoplatnění je vybrat peníze na další rozvoj dopravní infrastruktury v momentě, kdy uživatelé dopravní infrastruktury její dobudování očekávají. Tedy obecně: čím více peněz stát získá, tím lépe a rychleji dokáže toto očekávání naplnit. Stát bude moci vynaložit více na výstavbu, rekonstrukci či vylepšení české dopravní sítě. Poplatky jsou významný zdroj do rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury. Zároveň mají nová pravidla přinést řád a předvídatelnost rozhodování o výjimkách, což zajistí i spravedlivější rozložení těchto úseků v rámci celé dálniční sítě. Cílem je rovněž dospět do stavu, kdy řidiči budou obecně šířeji akceptovat to, že je normální platit za užití dálnice stejně jako za jakékoli zboží či službu.
Diskuse k článku