Dopravní podnik testuje rozšíření provozu bateriových trolejbusů na další linky - Jižní Čechy Teď!




Dopravní podnik testuje rozšíření provozu bateriových trolejbusů na další linky - Jižní Čechy Teď!
před 5 hodinami

Dopravní podnik testuje rozšíření provozu bateriových trolejbusů na další linky

ČESKÉ BUDĚJOVICE – Dopravní podnik města České Budějovice zahájil testování provozu trolejbusů na linkách, které byly dosud zajišťovány autobusy. Cílem je prověřit, jak se v místních podmínkách a bez dobíjení na konečné osvědčí nejnovější vozidla Škoda 33Tr vybavená výkonnými bateriemi pro jízdu mimo trolejové vedení.





Dopravní podnik města České Budějovice aktuálně disponuje čtrnácti těmito moderními trolejbusy, které po pěti měsících ostrého provozu prokázaly vysokou spolehlivost. Do testovacího režimu budou postupně zařazeny linky 1 a 14, na základě výsledků testů případně i další linky.

„Terén okolí Českých Budějovic je specifický – prakticky každý směr z centra vede do stoupání. První bateriové trolejbusy 27Tr jsme začali provozovat už před rokem 2020, ale nová generace 33Tr přináší zásadně odlišné možnosti. Výrobce Škoda Electric nám garantuje provoz i v nejnáročnějších podmínkách: dvacet kilometrů na pomocnou baterii by měl zvládat plně obsazený vůz i v mrazech a stoupání. Delší dojezd a zejména rychlé dobíjení se nám zatím na současných linkách osvědčuje. S blížící se dodávkou dalších 21 těchto vozidel se tak otevírá prostor pro rozsáhlejší elektrifikaci linek MHD,“ uvedl ředitel Dopravního podniku města České Budějovice Slavoj Dolejš.

Zájem o zapojení do projektu projevily i okolní obce, které dlouhodobě hledají možnosti bezemisní veřejné dopravy. „S panem ředitelem Dolejšem jsme v častém kontaktu a reálně se bavíme, jak najít další možnosti spolupráce mezi dopravním podnikem a dalšími obcemi v okolí krajského města, tedy i Rudolfovem. Pořád jsme mluvili o tom, že troleje ke kostelu a Na Ameriku pro obrovské náklady fakt nikdo nezaplatí. Tudíž nezbývalo věřit, že přijdou nové technologie. A ony opravdu přišly. Velmi se těším na čistý trolejbus, který dokáže dojet na baterii z města až na Hlincovou Horu a zpátky. Držím pěsti, ať zkušební provoz těchto trolejbusů vyjde na jedničku a my v Rudolfově máme vyřešenou hromadnou dopravu z Českých Budějovic i po povinném zákazu dieselových motorů v hromadné dopravě,“ věří v úspěšný průběh testů starosta města Rudolfov Vít Kavalír.

Jako první vyjely trolejbusy Škoda 33Tr na linku 1 spojující Haklovy Dvory, centrum a Nové Vráto, Vráto, Rudolfov a Hlincovou Horu. Právě úseky z Haklových Dvorů na Máj Milady Horákové a zejména pak od Nádraží na vrcholek Českobudějovické pánve budou zásadní výzvou provozu na baterie.

Ač v posledních desítkách let troleje na Rudolfov nevedou, trolejbus sem nepřijede poprvé. „Když se vše povede, trolejbusy se na Rudolfov po téměř 60 letech vrátí. A to i bez náročného budování vedení. Jsem velmi rád, že budu moct být u toho,“ říká ředitel dopravního podniku Slavoj Dolejš. Rudolfov už totiž obsluhovaly v takzvané druhé trolejbusové éře mezi lety 1949 a 1968. Obnova trolejového vedení sem byla zamýšlena už v 90. letech, bez její výstavby byla dosud obsluha Rudolfova bezemisními vozidly nereálná. Vývoj technologií baterií a možnost jejich efektivního dobíjení však možnosti elektrifikace zásadně mění.

Barbora Fišer

 

Diskuse k článku

Pro přidávání komentářů je nutné se přihlásit / registrovat.