Dostavbou D4 přijdeme o křižovatku u Radobytců, říká starostka Mirotic - Jižní Čechy Teď!
23. 6. 2021 23:21

Dostavbou D4 přijdeme o křižovatku u Radobytců, říká starostka Mirotic

Zobrazit galerii (2)
Dostavbou D4 přijdeme o křižovatku u Radobytců, říká starostka Mirotic
MIROTICE – Se zahájením dostavby dálnice D4 na Písecku na veřejnost stále více pronikají zprávy o komplikacích, kvůli kterým začínají mít vrásky na čele především v obcích kolem budovaného úseku. Nutnost stavby dálniční sítě s sebou kromě pozitiv přináší i nepříjemnosti, se kterými se budou muset lidé na severu okresu smířit. Jak se stavba a otevření nových částí D4 dotkne Miroticka, na to v rozhovoru odpovídala starostka města Martina Mikšíčková.

Dostavbou D4 přijdeme o křižovatku u Radobytců, říká starostka Mirotic - Jižní Čechy Teď!

Začněme otázkou na poslední událost. Jaké dojmy jste si odnesla ze slavnostního zahájení dostavby D4 u Letů, kam jste byla pozvána? Přesvědčily vás projevy politiků a zástupců dotčených firem?

Z vládních představitelů jsem měla dojem, že si dělají spíš předvolební kampaň. Zástupci firem mluvili k věci. Hezký projev měl jihočeský hejtman Kuba, který hovořil jasně a stručně.

Bavil se někdo s vámi, jako s pozvanými starosty dotčených obcí?

S námi, starosty, tam nikdo nic moc neřešil. Nejvíc s námi o této věci jednalo Ředitelství silnic a dálnic Plzeň, které s námi celou stavbu ve fázi projektování konzultovalo. Těm mohu poděkovat ze vstřícné jednání.

Jaké je největší téma, které kolem dostavby D4 řešíte?

Je to křižovatka u Radobytců, která bude zrušena bez náhrady. Přijdeme o sjezd a nájezd, který tam v současné době je na Prahu i Písek. Dálnice tak přetne území na dvě poloviny. Zemědělci, kteří mají pole na obou stranách dálnice, musí již nyní přejíždět přes Mirotice. Zdražila se jim doprava a přichází i o drahocenný čas. Nám to působí problémy, protože Cerhonická ulice, kudy jezdí, je velmi úzká a není stavěna na takovou dopravu. Možným řešením je přemostění D4 u Radobytců.

Má město v takovém případě možnost připomínkovat projekt?

Připomínkovat můžeme, ale pak je otázka, jestli to někdo bude chtít slyšet. Sami jsme se například objednali na ministerstvo, kde jsme tuto problematiku řešili. Bylo nám odpovězeno, že námi požadovaný sjezd u cerhonického mostu, na který byla i vypracována studie, je zamítnut, protože nesplňuje normy. Zůstane tedy zachován jen sjezd a nájezd u Rakovických chalup. Pro Mirotické bude mít dálnice přínos v tom, že se dostaneme rychle do Prahy a cesta bude zcela jistě bezpečnější. Negativem je právě zmíněná křižovatka u místní části Radobytce, cesta do Písku po D4 bude ztížena.

Co dalšího bude stavba dálnice znamenat pro Mirotice?

Další problém je, že kamiony, které mají používat už současný úsek D4, si už teď cestu zkracují a vyhýbají se placení mýta. Kamiony sjíždějí do Mirotic a jezdí přes Strážovice, Lom na Blatnou. Další nepříjemností je, že soukromí autobusoví dopravci sem nesjíždějí, protože se jim prodlužuje dojezdový čas a přicházejí o klienty. Doposud lidé jezdili na Prahu autobusem z Čimelic, ale až bude hotová D4, nejspíš tam zastávka také zmizí. Pak budeme muset do Prahy jezdit zřejmě z Písku. Souhlasíme s tím, že stavba dálnice je potřeba, ale mělo se více myslet na městečka a vesnice kolem D4, aby jim nebylo ublíženo.

Nemůže být dostavba dálnice motivací pro šoféry kamionů, aby jeli po rychlejší D4 a nemotali se mezi vesnicemi? Nebude pak výhodnější zaplatit mýto a ušetřit čas?

Podle selského rozumu ano, ale dokud nebude v zákoně věta, že řidiči tranzitní kamionové dopravy jsou povinni využívat silnici vyšší třídy, pokud nemají v místě vykládku či nakládku, tak se to bude dít stále. Řidiče vedou po zkratkách navigace, mají to nařízeno od zaměstnavatele, krátí si cestu, šetří… Nikoho nezajímá, že ničí, kam vjedou. Malé silnice na to nejsou stavěné, lidem praskají domy, kamiony na úzkých cestách jsou nebezpečné. Tento problém by se měl řešit na úrovni státu, pomohlo by to všem obcím.

U Mirotic se nemá stavět úplně nový úsek dálnice, ale má dojít k rozšíření stávající dvouproudé silnice. Máte informace, jestli bude zachována průjezdnost v době stavby?

Ta bude omezena, až se budou bourat staré mosty. Objízdná trasa půjde přes Mirotice, to už víme. Během výstavby jinak bude zachován průjezd po obchvatu.

Plánovaným datem dostavby D4 je rok 2024, ale víme, jak to v České republice s rychlostí stavby dálnic vypadá… Tušíte, jaký to bude mít dopad na život ve městě. Utrpí služby?

Přes Mirotice už nevede hlavní proud dopravy po stavbě obchvatu v 90. letech, od té doby jsou lidé zvyklí na to, že tu tak velký provoz není. Ale třeba v nedalekých Čimelicích je průjezd obcí, co se týče hustoty dopravy, katastrofální. Nemyslím si, že by dostavba D4 měla nějaký zásadní dopad na služby v Miroticích. Už dnes jsme oproti jiným obcím odříznutí.

Na stavbě mají pracovat stovky dělníků, kteří se budou chtít v okolí stravovat. Vidět to bylo například v sousedních Předoticích, kde místní motorest během budování dálnice praskal ve švech. Chystají se na to i mirotičtí hostinští?

Věřím, že jsou tu obě restaurace připravené, mluví se navíc i o návratu třetí. Myslím si, možnost stravování je v Miroticích velice dobrá.

Je něco, o čem víte, že to nutně musíte začít řešit už teď, abyste byli za avizované čtyři roky připraveni?

Jde například o objízdné trasy, které se budou požívat po dobu stavby dálnice a náhradní výsadbu zeleně za pokácené stromy. Mluvila jsem se zástupcem stavební společnosti o tom, kdy a v jakém čase vysázet zhruba 120 stromů. Doufám, že vše vyjde už letos na podzim, místo vybrané máme.

Jsou firmy ochotné podílet se i na opravách vedlejších cest, které jsou důležité při stavbě dálnice?

Musíme se hodně snažit a pak už je to na daném zástupci firmy, jestli chce vyjít vstříc. Hlavní stavbyvedoucí firmy DIVia přislíbil opravu vedlejších komunikací, které by mohly tvořit objízdné trasy, což je skvělé.

Petr Eliáš
Petr Eliáš

Diskuse k článku

Pro přidávání komentářů je nutné se přihlásit / registrovat.