Dva pohledy na rozšíření těžby kamene v lomu u Ševětína - Jižní Čechy Teď!
25. 3. 2021 8:32

Dva pohledy na rozšíření těžby kamene v lomu u Ševětína

JIŽNÍ ČECHY - Zastupitelé Jihočeského kraje minulý týden schválili sedmou aktualizaci Zásad územního rozvoje a převedli lokalitu Kolný u Ševětína z územní rezervy na návrhovou plochu pro těžbu stavebního kamene. Je to základní předpoklad pro pokračování těžby v ložisku u Ševětína, které patří společně s lomy Slapy a Plešovice k nejdůležitějším v kraji. Celková výměra nového dobývacího prostoru se ale snížila z původně plánovaných 68,4 na 47,7 hektarů a těžba bude rozdělena do dvou etap. V rámci té první, vzdálenější od obce Mazelov, se bude těžit na území o velikosti 21 hektarů. Na zastupitelstvu se na toto téma rozpředla debata. Zaznělo, že stavební kámen v republice dochází, proto jsou třeba další těžební ložiska. Piráti to vidí jinak. Podle nich se má hledat náhrada stavebního kamene recyklovanými materiály. Shodou okolností obě strany zaslaly svá stanoviska k rozhodnutí zastupitelů, kteří souhlasili s budoucím rozšířením těžební plochy, ovšem v menší míře. Z obou níže uvedených textů je patrné, jak na jednu věc mohou být různé pohledy... Ke kterému se přikláníte?




Jihočeští Piráti nepodpořili návrh na rozšíření těžby kamene v lomu u obce Ševětín, kraj by se měl chovat jako dobrý hospodář a myslet do budoucnosti

Piráti na jednání Zastupitelstva Jihočeského kraje nepodpořili svými hlasy návrh na rozšíření těžby kamene v lomu v katastru obce Kolný. Dle zastupitelky Veroniky Kovářové se jedná o velkou oblast a kraj by se měl chovat jako řádný hospodář s ohledem na budoucnost. Již nyní bychom měli otočit kormidlem k většímu využívání recyklovaného materiálu a kámen používat převážně tam, kde je nenahraditelný.

„Hlasovala jsem proti rozšíření plochy určené pro těžbu, protože se jedná o větší oblast, než je potřeba k plánované těžbě v nejbližší budoucnosti. Ve chvíli, kdy se změní Zásady územního rozvoje kraje, může se stát, že dočkáme toho, že plány na těžbu se také zintenzivní a my už nebudeme mít možnost to ovlivnit. Je třeba, aby kraj umožňoval těžbu kamene s myšlenkou na budoucnost. Stavební kámen v České republice dochází a je třeba vytvářet především podmínky pro recyklaci stavebních materiálů. Proto bych na všech úrovních strategického plánování přemýšlela nad tím, jak čerpat zdroje opatrně. Recyklovanými materiály nelze nahradit kámen zcela a dovoz kameniva z ciziny bude mít jak finanční, tak ekologické důsledky. Již nyní bychom měli vyvíjet politický tlak na to, aby se stavební materiály recyklovaly a kámen se používal hospodárně převážně pouze tam, kde je nenahraditelný,“ okomentovala své rozhodnutí při hlasování Veronika Kovářová..

Piráti ve svém programu dlouhodobě prosazují šetrné zacházení s přírodními zdroji a ochranu životního prostředí. Tomu odpovídalo i hlasování na zastupitelstvu.

Luboš Kudláček, mluvčí České pirátské strány Jižní Čechy

A druhý pohled na věc od mluvčího společnosti Kámen a písek Petra Duška? 

Dobrá zpráva pro Ševětín a Mazelov: Těžba kamene v novém ložisku zabere menší plochu a bude rozdělena do etap

Zastupitelé Jihočeského kraje minulý týden schválili 7. aktualizaci Zásad územního rozvoje a převedli lokalitu Kolný z územní rezervy na návrhovou plochu pro těžbu stavebního kamene. Je to základní předpoklad pro pokračování těžby v ložisku u Ševětína, které patří společně s ložisky Slapy a Plešovice k nejdůležitějším v kraji. Celková výměra nového dobývacího prostoru se přitom snížila z původně plánovaných 68,4 na 47,7 hektarů a těžba bude rozdělena do dvou etap. V rámci té první, vzdálenější od obce Mazelov, se bude těžit na území o velikosti 21 hektarů.

„Na základě připomínek krajských zastupitelů a konstruktivního jednání s vedením městysu Ševětín chceme v rámci přechodu do nové lokality minimalizovat dopady těžby na život v obci. Jsem rád, že se nám již podařilo udělat první krok – snížit zábor pozemků na zázemí k těžbě. Nyní finalizujeme návrh projektu včetně technologií. Cílem je zefektivnit provoz automatizací, snížit hluk a emise a umístit technologickou linku co nejdále od rezidenční zástavby,“ říká Petr Dušek, tiskový mluvčí společnosti Kámen a písek, která provozuje kamenolom Ševětín.

„V souvislosti s pokračováním těžby v nové lokalitě chceme nyní zjistit požadavky a názory ze strany obyvatel našeho městysu. Připravujeme například anketu, z níž by měly vyplynout naše preference a očekávání pro nadcházející jednání s těžební společností. Domnívám se, že lidé nyní velmi oceňují zklidnění dopravy v návaznosti na výstavbu obchvatu. Troufám si tvrdit, že vybudování bezproblémového napojení na kapacitní dálkové komunikace v režii soukromé firmy je v rámci ČR ojedinělé,“ říká starostka městysu Ševětín Romana Hajská.

Přechod do nové lokality Kolný je nezbytný z pohledu regionální surovinové politiky, protože stávající ložisko u Ševětína je již na konci své životnosti a v rámci současného povolení bude v horizontu 10-15 let bude dotěženo. Dle údajů České geologické služby přitom do 5-10 let ukončí v Jihočeském kraji těžbu 16 z 29 kamenolomů. Ševětín reprezentuje jediný velký zdroj kvalitního stavebního kamene v okolí Českých Budějovic, protože tzv. českobudějovická pánev se skládá převážně z křídových pískovců a jílovců a třetihorních písků a jílů. Kamenolom slouží nejen k zásobování Českých Budějovic, ale celé centrální části kraje včetně oblastí kolem Soběslavi, Veselí nad Lužnicí či Třeboně.

Po vytěžení stávajícího ložiska u Ševětína a přesunu technologické linky projde prostor rekultivací a revitalizací. Těžební společnost Kámen a písek plánuje proměnit uvolněné území po technologické lince v přírodní lesopark, což je ve shodě se zastupiteli městysu Ševětín. Samotný lom navrhuje těžební organizace zrekultivovat částečně formou přirozené sukcese a částečně vytvořením vodní plochy. Do konkrétního návrhu revitalizace chce těžební organizace zapojit i odborníky z oblasti ochrany přírody, ať už z Agentury ochrany přírody a krajiny ČR nebo z Jihočeské univerzity.

Kámen a drcené kamenivo tvoří nenahraditelnou surovinu pro stavby silnic a dálnic, betonu, asfaltových směsí či kolejových loží. V nadcházejících letech budou tyto suroviny nepostradatelné nejen pro velké projekty dopravní infrastruktury, jakými jsou dostavba dálnic D3 a D4 či modernizace železničních tratí, ale i pro budování běžných rezidenčních či komerčních budov. Pro představu: jeden kilometr dálnice vyžaduje až 80 tisíc tun kameniva a jeden kilometr kolejového lože pro dvoukolejnou trať 30 tisíc tun kameniva.

Petr Dušek, mluvčí společnosti Kámen a písek

 

Libuše Kolářová
Libuše Kolářová

Diskuse k článku

Pro přidávání komentářů je nutné se přihlásit / registrovat.