Emotivní jednání na táborských Větrovech: Obyvatelé chtějí, aby se zoo odstěhovala - Jižní Čechy Teď!




Emotivní jednání na táborských Větrovech: Obyvatelé chtějí, aby se zoo odstěhovala - Jižní Čechy Teď!
2. 10. 2019 22:17 Aktualizováno

Emotivní jednání na táborských Větrovech: Obyvatelé chtějí, aby se zoo odstěhovala

TÁBOR/VĚTROVY – Obyvatelům příměstské části Větrovy je v podstatě šumafuk, která cesta povede jako jedna z pěti variant navrhovaných radnicí k ZOO Tábor. Problém vidí jinde. V této části města žije podle předsedkyně místní samosprávy Dany Kupkové ve 160 domech kolem 300 obyvatel včetně dětí. Více než 60 dospělých se sešlo v úterý 1. října navečer v klubovně místních fotbalistů na pozvání prvního místostarosty Tábora Václava Klecandy (Piráti), aby se vyjádřili k radnicí navrhovaným variantám přístupu do zoo. Zoologická zahrada, která před časem upadla do insolvence, má čtyři roky nového majitele – Evžena Korce.

Emotivní jednání na táborských Větrovech: Obyvatelé chtějí, aby se zoo odstěhovala - Jižní Čechy Teď!

 

Dobrými úmysly je dlážděna cesta do pekel. O tom se přesvědčil také místostarosta Klecanda, který přišel v úterý 1. října na Větrovy, aby získal podporu pro radnicí navrhovanou změnu územního plánu. V ní radnice z mnoha pragmatických důvodů navrhuje trasu jižním směrem pod parkovištěm před zdejším hřištěm a Hýlačkou a dále vlevo okolo lesního porostu. Zoo prý přidá 1,5 milionu korun na jakoukoliv zastupitelstvem vybranou variantu.

Hodinu a půl trvající velmi emotivní diskuse přinesla jediný výsledek. Většina přítomných odmítá ZOO jako celek a žádá její zrušení, případně přestěhování do jiné lokality. Dokonce se o tom na popud Oldřicha Knotka, iniciátora petice proti zoo se 170 podpisy, hlasovalo lesem rukou přítomných. Ale moderátor diskuse, mediální koordinátor radnice Luboš Dvořák, zahrál hlasování jako nerelevantní do autu. „Chtěli jste slyšet náš názor a teď ho nemůžeme vyjádřit,“ kritizoval postup Oldřich Knotek. 

„Postavil jsem si tady dům, mám dvě děti, které nemohou přejít silnici. Já musel stavět podle všech zákonů a nařízení, zatímco v zoo jsou od začátku stavby načerno. A to chcete legalizovat novým územním plánem?,“ ptal se Tomáš Samec. Podpořila ho Irena Burdová. „Dvacet let jsem bydlela na rušné křižovatce u táborské Družby. Odstěhověla jsem se před lety do klidu Větrov a teď mám pod okny to samé,“ postěžovala si na současnou kritickou dopravní situaci na Větrověch. Vítr do plachet kritiky jí zavál od zástupce zoo Ondřeje Chalupy. Ten uvedl, že jsou pyšní na stoupající návštěvnost. Ta prý činí téměř 100 000 návětěvníků ročně. I to se evidentně podepisuje na léta neřešené dopravní situaci. Místostarosta Klecanda připomněl společenský význam zoo a její vliv na turistický ruch.

Většina diskutujících kritizovala hlavně to, že přístup do zoo vede přes obydlenou část Větrov a prašnou silnici, což přináší další problémy místních. „Zoo a přístup do ní přináší jen prach, hluk, řev nejen šelem, smrad a mouchy. Taková aktivita do zastavěného území rozhodně nepatří,“ mínil Miroslav Huska. „Hovoří se o politických zájmech města,“ doplnil ho Oldřich Knotek. „Jestli je to tak a je zoo pro město tak lukrativní, ať město vyčlení místo pro zoo jinde,“ dodal a z davu zazněly náměty třeba o letišti Všechov.

Chybou organizátorů zřejmě bylo, že na besedě s Větrovskými nebyla místostarostka Michaela Petrová (JINAK), která ma dopravní agendu v gesci. Mohla odpovědět na celou řadu dotazů, včetně například kritizovaného nedodržování značení zákazu vjezdu autobusů k parkovišti zoo. Mimo hlavní téma se hovořilo také o možném odstavném parkovišti pro zoo. „Nejsme proti, ale pokud by bylo vzdálenější, požadovali bychom kyvadlovou dopravu,“ přiznal Ondřej Chalupa ze zoo. „Samozřejmě bychom chtěli, aby ji platilo město,“ dodal a jeho názor sklidil salvy smíchu. „ A kdo by platil případnou novou silnici k ZOO?,“ ptal se Petr Blahut. „Ať ji financuje majitel zoo. Já nebudu dávat ze svých daní prostřednictvím městské kasy na soukromé podnikatelské aktivity. Avizovaných 1,5 milionu je jen slza v celkovém rozpočtu nové silnice,“ rozhořčil se Blahut.

Místostarosta Klecanda se snažil diskusi usměrňovat s tím, že se jedná pouze o přípravu změny územního plánu a má se diskutovat jen o pěti předložených variantách. Přesto většina diskutujících stála za tím, že prvotní otázkou je, zda zoo ano či ne. Až potom diskutovat o případném jejím dopravním napojení. Ozvaly se dokonce hlasy o vyhlášení referenda, ale to Klecanda usměrnil s tím, že by nešlo jen o referentum na Větrovech, ale v celém Táboře. Pak by byl výsledek pro zoo jasně pozitivní.

Ozvaly se samozřejmě i spekulativní hlasy o případných budoucích úmyslech majitele ZOO, pražského úspěšného developera Evžena Korce. Za všechny pochybovače je konkretizoval Petr Blahut „Pan Korec je především developer. Já mu jeho lásku ke zvířátkám nežeru. Až získá pozemky změnou územního plánu, zoo skončí a po další změně územního plánu se zde začne intenzivně stavět,“ vyjádřil své podezření Blahut. A kdosi z auditoria dodal: „Na dnes nejlukrativnějších pozemcích v Táboře.“

Podobné spekulace se snažil vyvrátit jako neopodstatněné místostarosta Klecanda, ale v klubovně větrovských fotbalistů zřejmě přesvědčil jen málokoho. Zrovna tak, jako závěrečným tvrzením, že získal dojem, že Všechovští jsou pro městem navrhované jediné vedení přístupové silnice. Rozpačitý byl i závěr setkání, kdy Klecanda bez jakéhokoliv závěru jednání povolil poslední diskusní vystoupení a poté poděkoval všem za účast.

Takže pro diametrálně rozdílné pohledy radnice a Větrovských bylo zřejmě důležité pozvání zastupitelky z Větrov Ireny Ravandi (ODS) na jednání táborského zastupitelstva 14. října, kde se ke změně územního plánu mohou všichni vyjádřit. 

 

Nové dopravní napojení má být součástí změnu č. 7 územního plánu Tábora. O nejvhodnější variantě napojení bude rozhodovat Zastupitelstvo města v pondělí 14. října. (Původně se tak mělo stát 2. září, ale materiál byl stažen z programu mj. i kvůli přijaté protestní petici obyvatel Větrov). Rada města přijala protestní petici větrovských obyvatel proti novému napojení. Její spoluautor Oldřich Knotek tvrdí, že vlivem ZOO, která je osm let nelegální, došlo ke znehodnocení zdejších domů a pozemků.

Mezi veřejností byli přítomni i zastupitelé Miloš Tuháček a Irena Ravandi. Ta podotkla, že zastupitelstvo nebude mít 14. října povinnost vybrat si některou z variant. „Pokud se tak stane, posune to zoo v její legalizaci,“ uvedla zastupitelka. Zastupitel Miloš Tuháček připomněl, že pro pořízení změny územního hlasovala v minulém volebním období jen těsná většina zastupitelů. „Pokud změna projde, bude se od ní odvíjet legalizace staveb na území zahrady,“ přitakal názoru kolegyně Ravandi.

Hlavní slovo budou mít městští zastupitelé 14. října, kteří si vyberou jednu z pěti variant dopravního napojení, nebo si většinou hlasů nevyberou žádnou.

Diskuse k článku

Pro přidávání komentářů je nutné se přihlásit / registrovat.