Hejtman Martin Kuba: Přivedl jsem tým, který se umí uživit i bez politických židlí - Jižní Čechy Teď!




Hejtman Martin Kuba: Přivedl jsem tým, který se umí uživit i bez politických židlí - Jižní Čechy Teď!
14. 11. 2020 22:35

Hejtman Martin Kuba: Přivedl jsem tým, který se umí uživit i bez politických židlí

JIŽNÍ ČECHY - V aktuálním vydání Jihočeských týdeníků vyšel rozhovor s novým hejtmanem Jihočeského krajem Martinem Kubou (ODS). V roce 1991 absolvoval stavební průmyslovku a pokračoval v pomaturitním studiu pro zdravotnické záchranáře. Poté se rozhodl pro studium medicíny, lékařskou fakultu ukončil v roce 2002. Nastoupil u Zdravotnické záchranné služby a jako anesteziolog na ARO v budějovické nemocnici. Žije v Českých Budějovicích, je ženatý, má jednoho syna. V Českých Budějovicích pracuje jako zastupitel. Od roku 2008 byl prvním náměstkem hejtmana Jiřího Zimoly, volební období ale nedokončil, protože byl v listopadu 2011 jmenován ministrem průmyslu a obchodu v Nečasově vládě. Po jejím pádu v roce 2013 se věnoval naplno podnikání. Vybudoval s kolegy úspěšný start-up OIG Power, kde vyvinuli produkt Battery Box, zařízení pro akumulaci a chytré využití energie z obnovitelných zdrojů. Společnost za něj získala v roce 2018 světovou inovační cenu. Martin Kuba je členem ODS od roku 2002, od roku 2008 předsedou jihočeské ODS a členem republikové Výkonné rady. Do letošních krajských voleb vedl kandidátku ODS jako její lídr. ODS byla úspěšná, posílila o čtyři mandáty, ale zůstala co do počtu hlasů těsně druhá za hnutím ANO. Získala však stejný počet dvanácti mandátů v 55 členném zastupitelstvu. Martin Kuba obdržel od jihočeských voličů nejvíc preferenčních hlasů a po dohodě na vytvoření koalice s uskupením Společně pro jižní Čechy (TOP 09 a KDU-ČSL), ČSSD a Jihočechy 2012 se stal hejtmanem. Vystřídal tak ve funkci Ivanu Stráskou z ČSSD. V rozhovoru zmiňuje, že chce být hejtmanem všech Jihočechů a přichází s týmem, který se umí uživit i bez politiky. A vyjadřuje se i k historii ODS.

Hejtman Martin Kuba: Přivedl jsem tým, který se umí uživit i bez politických židlí - Jižní Čechy Teď!

 

…V předvolební kampani jste sliboval občanům online kontrolu. Čeho a jak?

Jednak chci, aby šlo online sledovat plnění volebního programu, na kterém se naše koalice shodne. Chceme průběžně ukazovat voličům, co pro plnění děláme a jak se věci posunují. Lidé už jsou alergičtí na to, že se voličům vždycky něco slíbí, pak se čtyři roky nic moc nedělá a za čtyři roky se to slibuje znovu. Já chci, aby za námi byla vidět konkrétní práce – konkrétní stavba, počínaje informací, že se začíná projektovat, kdy bude studie, kdy územní povolení, jak jsou naplánovány termíny, abychom to za čtyři roky stihli. Druhá věc je stav obchvatů kolem měst a obcí. Voliči žijí v tom, že vždycky někdo někam přijede a něco jim slíbí. Typicky pan premiér – přijel do Krumlova a řekl, že do tří let bude obchvat Krumlova. Jenže ten obchvat není v územním plánu města, ani v územním plánu kraje, takže je to neproveditelné. Já chci, abychom voličům slibovali už s vědomím, že mám stavební povolení, vykoupené pozemky a když slíbím, že něco bude v roce 2025 stát, tak to bude stát. Nechci být politik, který slibuje nesmysly. Proto vznikne portál, kde se lidé budou moci u každé konkrétní stavby podívat, v jaké fázi se nacházíme. Ten portál začneme připravovat velmi rychle.

Jaký vlastně máte vztah k Českých Budějovicím? Do koalice v roce 2018 tam ODS nechtěli, svou půlku letiště prodali kraji a teď má plánované truckcentrum pro kamiony u letiště řešit vymístění kamionů z centra Budějovic…

Vztah k Budějovicím bude určitě dobrý, jsem Budějovičák, Budějovice mám rád a chci být hejtmanem, který pomáhá všem obcím Jihočeského kraje. Ale pokud jde o truckcentrum, tak opravdu nepovažuji za dobré stavět takhle nákladný projekt u nefungujícího letiště, když v kraji chybí mnohem důležitější věci a navíc ŘSD má v plánu budovat odstávky u dálnic a silnic, to znamená i v okolí dálničního obchvatu u Budějovic. O tom bych rád jednal s ŘSD dřív, než tady vyhodíme čtvrt miliardy. Já chápu, že myšlenka truckcentra byla motivována vymístěním kamionů z Dlouhé louky. Velmi souhlasím, že není normální, když půl kilometru od historického centra stojí takováto hrůza. S tím rád Budějovicím pomůžu, ale rozhodně se kvůli tomu nemusí budovat truckcentrum za 250 milionů korun. A co bude s letištěm? To musí řešit nové vedení kraje. Je to projekt složitý, je tam hodně nainvestováno a teď musíme najít model, jak ochránit tento majetek, který tam jihočeští občané mají. Jde především o to, abychom pozemky kolem nenabídli nějakým developerům za pár korun, což už tady taková úvaha byla. V této chvíli je na to ta nejhorší doba, letectví je v krizi, cestování je v krizi, takže já budu chtít ekonomické poklady, abychom se rozhodovali rozumně. Developeři mají zájem pronajmout si pozemky na 50 let a postavit tam haly, což může znamenat zátěž i pro naše děti, ale může to mít i potenciál. Neříkám, že někdo nemůže přijít se zajímavým nápadem, ale nesmí to být rozhodnutí, kterým jen budeme maskovat, že tu někdo vytvořil ztrátový projekt, tak pozemky rychle někomu dáme za pár korun, aby tam něco bylo. To budu velmi proti.

V minulosti vedení kraje občas tajuplně naznačovalo, že jedná se zájemci o letiště. Už vám nějakého ukázali?

Ne, ještě mi nikdo žádného strategického partnera neukázal, v tuto chvíli jsou to jen developerské společnosti, které říkají – pronajměte nám ty pozemky na 50 let, postavíme nějaké haly, ty budeme pronajímat a z toho, co budeme vydělávat, vám budem dávat část na úhradu ztrátovosti letiště. Ale tady se vždy mluvilo o strategickém partnerovi jako o někom, kdo přinese nějaké peníze. Já si osobně myslím, že nepřinese, že si maximálně bude chtít nějaké odnést. Bohužel strategické partnery, kteří by sem nesli peníze, nevidím, to spíš byla nějaká iluze nebo záměr bývalého vedení, spojeného ještě s exhejtmanem Zimolou. Směřovat to někam k Rusku, o tom nechci uvažovat, ale velmi rád bych našel model, který bude efektivně využívat tyto pozemky a letiště pro služby jihočeským občanům. Jihočeši měli slíbeno, že odtud budou létat na dovolenou, je třeba Jihočechům vysvětlovat, co to ekonomicky znamená, mít ekonomické rozvahy, ale to se nedá udělat teď tady u stolu.

Ano, kdysi se mluvilo o ruských zájemcích o letiště. Kterým směrem chcete orientovat své zahraniční vztahy vy?

Budeme pokračovat ve spolupráci s regiony, které s námi sousedí, zaměřovat se na spolupráci v Evropě, to je pro mě klíčové. A pokračovat ve vztazích, které tady byly nastaveny. Nejsem typ politika, který by musel všechno směřovat jen na Evropu nebo jenom na Čínu. Já jsem přesvědčen, že máme udržovat korektní vztahy s řadou zahraničních partnerů, ale to, co tady bylo v minulosti, že strategický partner pro letiště se bude hledat někde v Rusku, tak to ode mě určitě nečekejte.

Celý rozhovor je v Magazínu Týdeníku Táborsko, Píseckých postřehů, Strakonicka a Milevských novin. 

Libuše Kolářová
Libuše Kolářová

Diskuse k článku

Pro přidávání komentářů je nutné se přihlásit / registrovat.